TOP Cele mai bune filme ale anului
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-cele-mai-bune-filme-ale-anului-1/

Ce merită să păstreze memoria cinefilă şi istoria cinema-ului din anul 2018? Am făcut o listă, inevitabil subiectivă, a celor mai ambiţioase şi mai reuşite filme văzute în acest an. Filme de mari autori: de la Lars von Trier, Alfonso Cuarón sau Steven Spielberg, până la Chang-dong Lee sau Hirokazu Koreeda.

Un articol de Ionuţ Mareş|20 decembrie 2018

Din păcate, aud mult prea des lamentația „nu se mai fac filme ca altădată”. Afirmația, care este un clișeu, implică ideea că nu s-ar mai realiza filme la fel de bune ca în perioada când cel sau cea care o spune se uita la filme din canon, în special la Cinematecă sau la televizor.

O certitudine este că s-a schimbat modul în care vedem filme. Dar nu e deloc justificat să se spună că nu se mai găsesc mari filme. Ele există, doar că trebuie descoperite, de multe ori în afara distribuției destul de firave din România.

Discuția despre cât de ușor se ajunge la ele este diferită și ar trebui purtată serios.

E drept, puține titluri mai reușesc să câștige celebritatea pe care filmele vechi devenite clasice au obținut-o. S-au înmulțit într-atât de mult filmele, încât li s-a știrbit ceva din aură.

Însă apar în continuare filme care stârnesc un interes uriaș – confirmat sau nu de valoarea lor.

De aceea, cred că sunt importante topurile de final de an ale jurnaliștilor și criticilor.

Ele contribuie, inevitabil, la crearea canonului. Dar, mai important, ar trebui să ajute la identificarea acelor filme cu adevărat relevante, demers cu atât mai necesar cu cât în fiecare an apar în lume sute și sute de filme noi.

Ca de obicei, propun două topuri.

Primul este cu filme lansate în premieră în cinematografe în România în acest an, fie ele din 2017 sau 2018 (dar excluzând filmele care au fost deja proiectate într-un festival sau altul anul trecut). Prin urmare, filme care au avut șansa să fie văzute de un public ceva mai numeros decât cel de festival.

Al doilea este cu filme care nu au ajuns în cinematografe în acest an (unele vor intra la săli în 2019, altele deloc). Sunt filme tot din 2017 sau 2018, văzute în festivaluri (din țară sau din străinătate) sau pe diferite platforme.

(Cronicile la filme, scrise de-a lungul anului, pot fi citite dând click pe titluri).

Topul celor mai bune filme lansate în cinematografe

1.„Shoplifters” („O afacere de familie”; 2018) – Hirokazu Koreeda

„O afacere de familie”, pentru care regizorul japonez Hirokazu Koreeda a primit un binemeritat Palme d`Or, a trecut, din păcate, aproape neobservat, deşi este un minunat film umanist despre delicateţea legăturilor între oameni.

2.„The Post” („The Post – Secretele Pentagonului”; 2017) – Steven Spielberg 

„The Post”, regizat de marele cineast american Steven Spielberg, este o demonstraţie splendidă de regie – nu este la îndemâna oricui să facă un film plin de suspans, de tensiune şi chiar de acţiune doar din confruntări de idei şi de principii.

3.„Dovlatov” (2018) –  Aleksei Gherman Jr.

Premiat la Berlin pentru contribuţie artistică deosebită, „Dovlatov”, al regizorului rus Aleksei Gherman Jr., este un film poetic, încărcat de melancolie, despre cum o dictatură poate distruge destine.

4.„The Florida Project” („Proiectul Florida”; 2017) – Sean Baker

Până spre final, când un fir narativ dramatic ce până atunci fusese doar sugerat începe să ocupe prim-planul, „The Florida Project”, de Sean Baker, îşi permite luxul de a fi o cronică liberă şi relaxată a copilăriei fericite, pe timp de vară, într-o lume a săracilor şi marginalilor.

5.Hereditary (Moștenire diabolică; 2018) – Ari Aster    

Ce distinge „Hereditary” de horror-urile americane de duzină, dintre care unele ajung şi în multiplexurile de la noi, este meşteşugul cu care Ari Aster, un cineast aflat la debut, stăpâneşte şi mai ales dozează, cu răbdare, suspansul – teroarea se instalează pas cu pas, fără precipitare, din mici informaţii, cadru cu cadru, printr-un admirabil decupaj.

……………………….

Alte cinci filme lansate în cinema care mi-au plăcut destul de mult: „Phantom Thread” („Firul fantomă”; 2017) – Paul Thomas Anderson; „Climax” (2018) – Gaspar Noé; „The Death of Stalin” („Moartea lui Stalin”; 2017) – Armando Iannucci; „Jusqu’à la garde” („Custodie”; 2017) – Xavier Legrand; „A Quiet Place” („Fără zgomot!”; 2018) – John Krasinski.

Două recuperări: alte două filme extrem de reușite au intrat în săli în 2018, dar au avut premiera în festivaluri din țară încă din 2017, doar că atunci le-am ratat (prin urmare, nu le-am avut nici în top), astfel că le-am recuperat în acest an și nu puteam să nu le menționez măcar acum: „A Gentle Creature” („O creatură delicată”; 2017) – Serghei Loznița; „Un beau soleil intérieur” („Lumina dinăuntru”; 2017) – Claire Denis.

…………………….

Topul celor mai bune filme nelansate în cinematografe

1.„The House That Jack Built” (2018) – Lars von Trier

În cel mai nou lungmetraj al său, „The House That Jack Built” (2018), cu care şi-a făcut revenirea la Cannes (în afara competiţiei), danezul Lars von Trier se pune în mintea un criminal în serie. Rezultatul: un film teribil de ambiţios, deopotrivă amuzant, grav şi inconfortabil.

2.„Burning” („În flăcări”; 2018) – Chang-dong Lee

Omis, inexplicabil, din palmaresul de la Cannes, „Burning” (2018), al sud-coreeanului Chang-dong Lee, este un film subtil, misterios și hipnotic, de o libertate formală formidabilă.

3.„Roma” (2018) – Alfonso Cuarón

În „Roma”, premiat cu Leul de Aur la Veneția, Alfonso Cuarón revine la copilăria sa din Ciudad de Mexico din anii `70, omagiind-o pe menajera familiei, care se află în centrul poveștii, și oferă cel mai personal și foarte probabil cel mai reușit film al său, plin de tandreţe şi de măiestrie regizorală.

4.„3 Faces” (2018) – Jafar Panahi

Inclus în Competiţia Festivalului de la Cannes, „3 Faces”, cel mai nou film al regizorului iranian Jafar Panahi, este deopotrivă o operă cinematografică ingenioasă şi un omagiu adus regretatului cineast Abbas Kiarostami.

5.„Nuestro tiempo” („Our Time”; 2018) – Carlos Reygadas

Inclus în Competiţia de la Veneţia, „Nuestro tiempo”, al mexicanului Carlos Reygadas, este un ambiţios şi hipnotizant film de aproape trei ore, străbătut de întrebarea: cum mai poate fi păstrată iubirea în infernul rutinei vieții de zi cu zi și atunci când libertatea, inclusiv sexuală, pare deplină?

6.„Donbass” (2018) – Serghei Loznița

Deşi uşor de criticat pentru tratarea aparent părtinitoare, maniheistă (pro-Kiev şi anti-rebeli), a conflictului din estul Ucrainei, „Donbass”, cel mai nou film de ficţiune regizat de Serghei Lozniţa, descrie naturalist un spaţiu ca de sfârşit de lume, în care umanitatea e capabilă de cele mai mari grozăvii.

7.„Zama” (2017) – Lucrecia Martel

Fascinantă degradarea protagonistului din „Zama”, cel mai nou film al regizoarei argentiniene Lucrecia Martel – ofiţerul spaniol Don Diego de Zama, trimis în secolului al XVII-lea la Asuncion, de unde aşteaptă să fie transferat la Buenos Aires. Un film ultrastilizat, cu o mizanscenă seducătoare şi cu cele mai reuşite momente de impresionism ale anului.

8.„Sunset” („Apusul”; 2018) – László Nemes

La fel ca în „Son of Saul” (2015), regizorul maghiar László Nemes foloseşte şi în „Sunset” (premiul criticii la Veneţia în 2018) acelaşi dispozitiv – camera de filmat urmăreşte îndeaproape un personaj central, pentru a crea senzaţia de imersiune. De această dată, suntem în Budapesta anului 1913.

9.„Lazzaro felice” (2018) – Alice Rohrwacher

„Lazzaro felice”, al italiencei Alice Rohrwacher, este un film surprizător, sub forma unui basm, care are în centru un tânăr ţăran italian, într-atât de naiv, bun şi generos încât este deseori luat drept idiot. Un film inventiv despre nevoia de inocenţă într-o lume cinică.

10.„Leto” („O vară rock’n’roll”; 2018) – Kirill Serebrennikov

Tinereţe, dragoste şi rock’n’roll, pe fundalul perestroikăi din URSS-ul anilor `80. Un film de o energie molipsitoare, în regia rusului Kirill Serebrennikov, un artist într-atât de incomod încât autorităţile îl ţin în arest la domiciliu.

…………………..

Alte cinci filme care mi-au plăcut mult: „First Reformed” (2017) – Paul Schrader; „Birds of Passage” (2018) – Cristina Gallego, Ciro Guerra; „Le livre d’image” (2018) – Jean-Luc Godard; „The Wild Pear Tree” („Sub umbra părului sălbatic”; 2018) – Nuri Bilge Ceylan; „The Ballad of Buster Scruggs” (2018) – Ethan Coen, Joel Coen.

 

31
/10
/15

După o săptămână cu săli pline, peste 30 de premiere, invitați speciali, dezbateri și multe alte evenimente, Les Films de Cannes à Bucarest le oferă iubitorilor de cinema un weekend cu proiecții suplimentare, la Cinema Studio și Cinema Elvire Popesco.

31
/10
/15

„Scriem pentru a împărtăşi cu ceilalţi dacă ne-a plăcut un film. Scriem pentru a încerca să înţelegem filmul. Trebuie să căutăm adevărul obiectiv al filmului. Criticul este cel care încearcă să se înşele mai rar decât ceilalţi. Meseria de critic este una solitară” – criticul de film Pascal Mérigeau.

31
/10
/15

În acest weekend, Paramount Channel oferă recompense speciale fanilor genului horror. Sâmbătă și duminică, telespectatorii români vor intra în atmosfera specifică de Halloween cu ajutorul filmelor The Haunting (31 Octombrie, 23:00), Friday, the 13th IV (1 Noiembrie, 1:10), Friday the 13th VII (1 Noiembrie, 03:00), Case 39 (1 Noiembrie, 23:00), The Ring (2 Noiembrie, 01:10), Friday the 13th VIII (2 Noiembrie, 03:20).

30
/10
/15

CRONICĂ DE FILM E greu de spus care au fost intenţiile reale ale lui Jacques Audiard cu „Dheepan” (2015), un film minor în cariera sa, dar care i-a adus totuşi un Palme d’or (fără strălucire şi glorie) la Festivalul de la Cannes.

30
/10
/15

În perioada 6-8 noiembrie, la Cinemateca Union, va avea loc prima ediție a Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF), un eveniment dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi din întreaga lume. Festivalul va propune publicului familiarizarea cu diversitatea formelor de dans și a abordărilor cinematografice contemporane.

30
/10
/15

„Prima călătorie aleasă de mine nu poate fi decât drumul spre mare. Spre Marea Neagră. Bucureşti – Constanţa – Mangalia. Un drum făcut de atâtea ori, cu drag şi emoţie, un drum încărcat de amintirea părinţilor mei, a concediilor făcute cu ei. Amintire a întâmplărilor din vacanţe, a întâmplărilor din tren, a oamenilor întâlniţi, a observaţiilor de tot felul” – Marina Constantinescu. Îndrăgita realizatoare tv porneşte călătoria spre mare sâmbătă, 31 octombrie, în cel de-al treilea episod al seriei Gări de poveste. Ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+

29
/10
/15

Începând de vineri (30 octombrie 2015) filmul care a câştigat anu acesta premiul Palme d’Or, la Cannes, poate fi văzut în cinematografele din România. Jacques Audiard, regizorul lui Dheepan, este unul dintre cei mai aclamați cineaști ai momentului. Notorietatea internațională a venit odată cu filmul Un profet, câștigător al Marelui Premiu la Cannes 2009.

28
/10
/15

Intitulat „Magia muzicii de film“, concertul extraordinar cu Ruxandra Maria Urdăreanu (soprană) şi Dan Stoenescu (pian) va avea loc joi, 29 octombrie 2015, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale (intrarea prin Calea Victoriei nr.88).

27
/10
/15

„Se întâmplă lucruri curioase de pe urma filmului… O doamnă în vârstă a venit după un spectacol în culise şi mi-a sărutat mâna, vă daţi seama?, şi eu eram o puştoaică de 26-27 de ani... Primeam buchete de flori, de nu puteam să le cuprind cu braţele şi nu aveam unde să le pun în autocarul cu care circulam. Ţin minte că o florăreasă a luat toate florile din găleată şi mi le-a pus în braţe… Am trăit momente interesante, care ar fi putut fi periculoase pentru mintea şi sufletul meu. Noroc că eu sunt o persoană echilibrată şi nu mi-a luat Dumnezeu minţile, pentru că putea să mi se urce la cap, dar am menţinut balanţa.” - Teodora Mareş. Frumoasa noastră actriţă împlineşte astăzi 53 de ani.

26
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Assassin”, noul şi aşteptatul film al regizorului taiwanez Hou Hsiao-Hsien, este o capodoperă a contrapunctului, prin îmbinarea armonioasă a două extreme: contemplarea la care îndeamnă cadrele lungi şi viteza excepţională din scenele de luptă minuţios coregrafiate.

26
/10
/15

A XIX-a ediție a Festivalului de Film Francez se desfășoară în perioada 26 octombrie - 8 noiembrie în opt orașe din țară, incluzând o săptămână inedită în colaborare cu publicația Cahiers du Cinema - celebră revistă de critică de film. Festivalul va fi deschis în București și Brașov pe 30 octombrie, în Timișoara, Iași și Cluj-Napoca — pe 29 octombrie, în Sibiu — pe 28 octombrie și în Constanța — pe 26 octombrie. În Buzău, Festivalul Filmului Francez se desfășoară pe 6 și 7 noiembrie.

26
/10
/15

Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj 2015 și-a desemnat sâmbătă seara câștigătorii în cadrul Galei de premiere, care a avut loc la cinematograful "Florin Piersic". Marele câștigător al celei de-a șaptea ediții Comedy Cluj este filmul Obywatel/Cetățeanul, al regizorului polonez Jerzy Stuhr, care a câștigat trofeele "Cel mai bun film" și "Cel mai bun scenariu".

23
/10
/15

„Dacă mă vei lua de bărbat, îţi promit că o să te duc la Bucureşti pe calea ferată" îi promitea Principele Carol Principesei Elisabeta, în 1869. Despre traseul primului tren care a circulat pe teritoriul Principatelor Unite aflăm sâmbătă, 24 octombrie, de la Cătălin Ştefănescu în seria Gări de poveste. Ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+