Torța Patrimoniului, la Ateneul Român, în Anul Centenarului Marii Uniri
https://www.ziarulmetropolis.ro/torta-patrimoniului-la-ateneul-roman-in-anul-centenarului-marii-uniri/

Torţa Patrimoniului Religios, proiect organizat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, prin Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală, a fost găzduit vineri, 28 septembrie, la Ateneul Român, în prezenţa Ministrului Culturii şi Identităţii Naţionale, George Ivaşcu. 

Un articol de Ziarul Metropolis|3 octombrie 2018

„Astăzi, fiecare dintre cei de aici are în mână o scrisoare pentru viitor. Astăzi, cultura noastră veche nu se mai sprijină doar pe credința religioasă, ci și pe cea din viitorul nostru comun european. Înainte de a fi o realizare politică sau economică, Uniunea viitoare este în primul rând un șantier cultural și o încercare de credință pentru sufletul fiecăruia. Văd un semn de bun augur în faptul că pornim împreună pe acest drum de la București, în anul aniversar al Marii Uniri a tuturor românilor.” a declarat George Ivașcu, Ministrul Culturii și Identității Naționale.

Ceremonia Torței, inspirată de torţa olimpică de la Atena, este o inițiativă desfășurată în întreaga Europă, care îşi propune să contribuie la cunoaşterea, înţelegerea şi conservarea patrimoniului european religios, care în România își găsește una dintre cele mai înălțătoare expresii. De-a lungul timpului, la acest eveniment au fost invitați să participe miniștri ai culturii din statele membre ale Uniunii Europene, alături de distinşi membri ai comunităţii internaţionale (artişti, oameni de ştiinţă, politicieni, cercetători).

Ceremonia a inclus și un moment artistic susținut de ansamblul Violoncellissimo, creat și condus de profesorul și violoncelistul Marin Cazacu, iar invitații au fost împărtășit amintiri personale în legătură cu patrimoniul religios, îmbogățind astfel impresionanta colecție de scrisori care va fi prezentată Comisarului European pentru Educație, Cultură, Tineret și Sport, domnul Tibor Navracsics, în cadrul conferinței FRH care va avea loc la Paris, în luna octombrie a.c.

 Evenimentul a avut loc în cadrul Congresului ENCATC 2018, cel mai important congres de management și politici culturale, desfășurat în premieră la București și co-organizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală. Partener al Torței Patrimoniului Religios a fost Institutul Național al Patrimoniului.

Congresul ENCATC și Ceremonia Torței fac parte din lista de manifestări dedicate Centenarului Marii Uniri. Ediția de anul acesta a Congresului s-a desfășurat, în plus, sub Înaltul Patronaj al Președintelui României, E.S. Klaus Werner Iohannis, fiind inclusă astfel în lista de evenimente de referință care au loc în acest an aniversar.

Ceremonia Torței s-a desfășurat în prezența unor personalități ale vieții culturale și religioase, dintre care amintim:

  • Domnul George IVAȘCU, Ministrul Culturii și Identității Naționale
  • Doamna Lilian GROOTSWAGERS, Membru al Consiliului FRH – Future for Religious Heritage
  • Doamna Francesca IMPERIALE, Președinte al rețelei ENCATC
  • Doamna Giannalia COGLIANDRO-BEYENS, Secretar general ENCATC
  • Părintele Florin ȘERBĂNESCU, Consilier al Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române
  • Domnul Iusuf MUURAT, Muftiul Cultului Musulman în România
  • Domnul Aurel VAINER, Președintele Federației Comunităților Evreiești din România
  • Domnul Nigel BELINGHAM, Directorului British Council
  • Domnul Virgil NIȚULESCU, Directorului Rețelei Naționale a Muzeelor din România
  • Pastorul Andrei PINTE, Biserica Evanghelică din Sibiu
  • Excelența Sa Episcopul-Vicar GYERÖ David, Biserica Unitariană Maghiară

Gazdele evenimentului au fost:

  • Doamna Carmen CROITORU, Director general al Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală
  • Domnul Ștefan BÂLICI, Director general al Institutului Național al Patrimoniului.

Foto: Torța Patrimoniului – facebook

29
/05
/14

Deşi anii pe care Constantin Brâncuşi i-a petrecut în ţară, formându-se ca sculptor, au fost cu acribie reconstituiţi în ediţiile succesive ale catalogului Brâncuşi în România², întocmit de Barbu Brezianu, cât şi într-un studiu pe care acelaşi autor îl consacră începuturilor sculptorului, o analiză de detaliu ar putea conduce la evidenţierea influenţei amintitei perioade asupra ansamblului creaţiei.

22
/05
/14

Cunoscută fiind „vocaţia” pretimpurie, prin care Brauner acţiona ca artist suprarealist încă înainte de a şti că suprarealismul există – de vreme ce picturi expuse în 1924 la Bucureşti erau considerate a fi „introviziuni” –, poate părea surprinzător ca o imagine „integral suprarealistă”, cum „Passivité courtoise“ pare a fi, să se limiteze la a reconstitui iconografia şi, prin extensie, semnificaţia operei lui Duchamp, „La Mariée mise à nu par ses célibataires, même“.

14
/05
/14

În cadrul seriei de evenimente aniversare ARCUB 18 ani, în foaierul clădirii din Batiște 14 poate fi vizitată expoziția fotografică „Silent Places“, realizată de Oleg Mutu. Aceasta face parte dintr-un proiect format din trei produse culturale: un spectacol interdisciplinar (fără culise) care implică dans, muzică electronică și videografică; un film de dans; o expoziție foto semnată de Oleg Mutu (fotografiile sunt realizate analog și imprimate pe hârtie fotografică).

04
/04
/14

Galeriile Williams vă invită sâmbătă, 5 aprilie, de la ora 19.30, la vernisajul expoziției de pictură al artistei Dana Ștefania Apostol. În deschidere vor performa Andreea Marin, membră a trupei The Speakers şi Christian Maryan Green, membru al trupei Violent Monkey.

18
/03
/14

Cu ocazia sărbătoririi zilei de naştere a pictorului Theodor Aman, fondatorul Şcolii de Belle Arte din Bucureşti, pe 20 martie 2014 va avea loc un ceremonial de depunere de coroane de flori la Cimitirul Bellu. Joi, 20 martie 2014, de la orea 12.00, cu ocazia zilei de naştere a pictorului Theodor Aman, fondatorul Şcolii de […]

10
/03
/14

Un tablou ce îl reprezintă pe Iisus ca "Salvator Mundi", binecuvântând cu mâna dreaptă şi cu un glob de cristal în cealaltă, cumpărat cu 45 de lire, a fost vândut în 2013 cu 75 de milioane de dolari, în timpul unei licitaţii secrete, după ce a fost autentificat ca aparţinând lui Leonardo da Vinci.