„Transport de femei” și emoțiile începutului
https://www.ziarulmetropolis.ro/transport-de-femei-si-emotiile-inceputului/

Adesea complicat şi neocolit de dificultăţi, începutul are întotdeauna frumuseţea lui. Cu atât mai mult începutul unei cariere artistice, aşa cum anunţă de multe ori Gala Absolvenţilor, organizată în fiecare an de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Un articol de Ziarul Metropolis|11 iulie 2022

Și în 2022, unele dintre spectacolele realizate cu viitorii artiști profesioniști au fost găzduite de Teatrul Tineretului Metropolis. Printre creațiile în care spectatorii i-au putut vedea pe absolvenții promoției din 2022 se numără și „Transport de femei” de Steve Gooch, proiect coordonat de George Ivașcu, decan UNATC, spectacol care face parte acum din repertoriul Teatrului Metropolis.

O pledoarie pentru umanitate și, poate în primul rând, o meditație despre condiția umană, cunoscutul text al lui Steve Gooch, care continuă să-i atragă pe creatorii de teatru la decenii bune după ce a fost scris, reprezintă acum baza unei montări ce emoționează spectatorii. Pe de o parte, datorită poveștii, care ridică întrebări grave despre ființa umană, supraviețuire și solidaritate, pe de altă parte, grație realizării artistice, care pune în lumină, cu abilitate și generozitate, calitățile tinerilor artiști.

Sub coordonarea experimentată a profesorului George Ivașcu, debutează pe o scenă profesionistă de prim-plan absolvenții Raluca Cornea, Anamaria Codiță, Diana Bălăucă, Mihaela Ducu, Sara Cuncea, Elena Moldovan, Tudor Bojin, Bogdan Gheorghe, Lorin Presecan, Dragoș Stoica, Isabela Chitosca și Ștefan Voicu. Și, într-un spectacol de o oră și jumătate, reușesc să ajungă și la mintea, și la inima spectatorilor de astăzi. O întreagă galerie de tipuri umane se desfășoară pe scenă, etalând slăbiciuni înduioșătoare și, mai ales, resurse de omenie dătătoare de speranță.

În vremurile grele de la începutul secolului al XIX-lea, mai exact în 1807, o navă ce transportă condamnate pe mare duce spre lagărele de muncă din Australia șase femei: Winnie, Madge, Pitty, Charlotte, Nance și Sarah. Sub supravegherea unui medic empatic, în ciuda aparențelor, drumul lor de câteva lui nu este doar drumul spre infern, ci, în chip ciudat, el devine o călătorie inițiatică și o lecție indirectă despre nevoia de solidaritate. Fragilitatea ființei umane, în toată complexitatea ei, în tot imprevizibilului ei, se dezvăluite în diferite nuanțe pe acest parcurs anevois. Participantele la infernalul drum pe nesfârșitele ape, în timpul căruia pericolele pândesc la tot pasul și sunt de diferite feluri, de la abuzul fizic și sexual comis de responsabilii de transport și hachițele căpitanului la furtunile greu de stăpânit, ilustrează sensibilități și comportamente diferite. Tot timpul atenți la relațiile dintre personaje, creatorii spectacolului pun accentul pe umanitatea acestora – atât pe cea a condamnatelor, cât și pe umanitatea ambiguă a resposabililor agresori. Această nuanțare reprezintă, de altfel, unul dintre câștigurile spectacolului.

Se observă că, deși ne propune o poveste care se desfășoară în vremuri apuse, există un mesaj universal despre omenie și umanitate pe care artiștii îl păstrează tot timpul în prim-plan, subliniind fațetele sufletului omenesc și, deopotrivă, nedreptatea socială. Omul ca jucărie a destinului și, într-un fel sau altul, ca victimă a istoriei constituie una dintre temele grave pe care „Transport de femei”, producție a Teatrului de Tineret Metropolis, le pune în discuție prin mijloacele teatrului.

Acea latură secretă a ființei umane care ne rezervă adesea surprize este avută în vedere în întregul spectacol, astfel încât evoluția personajelor să nu fie ușor de anticipat și fiecare spectator să-și poată căuta propriile răspunsuri la întrebările formulate pe scenă și propriile reacții la situațiile prezentate. Atenția la nuanțe favorizează astfel un „Transport de femei” care are ce să îi ofere publicului nerăbdător  al prezentului. După doi an de criză sanitară, în care activitățile artistice au fost drastic îngreunate, Gala Absolvenților UNATC din 2022, așa cum s-a reflectat ea în creațiile prezentate, poate fi semnul unei întoarceri spre normalitate.

15
/10
/13

În această seară, începând cu ora 18:30, în sala „Horia Lovinescu“ a Teatrului „Nottara“, în cadrul primei ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, va avea loc premiera spectacolului Mobila si durere de Teodor Mazilu.

15
/10
/13

Astăzi a avut loc conferinţa de lansare a proiectului 5 Licee 5 Teatre. Evenimentul a avut loc în sala de festivităţi a Colegiului Naţional ,,Matei Basarab’’ şi a reunit atât reprezentanţi ai teatrelor bucureştene, cât şi instituţii guvernamentale.

15
/10
/13

CRONICĂ DE FILM Roxanne, debutul lui Vali Hotea, este un film onest care, în pofida lipsei valenţelor cinematografice, reuşeşte să se achite onorabil de sarcina angajată. Din păcate, lungmetrajul nu străluceşte şi nu lasă aproape deloc spectatorului oportunitatea de a broda singur semnificaţii.

14
/10
/13

Jim Jarmusch și filmele cu vampiri – două alăturări care păreau improbabile până la Only Lovers Left Alive, pelicula proiectată anul acesta în competiția Festivalului de la Cannes. Pelicula va fi proiectată în premieră în România la Les Films de Cannes à Bucarest.

14
/10
/13

Marţi, 15 octombrie 2013, începând cu ora 11.00, va începe a treia ediţie a proiectului „5 licee - 5 teatre“, care îşi propune să încurajeze implicarea liceenilor în activităţi culturale, prin accesul acestora în instituţii şi la spectacole de teatru. Teatrul Metropolis, Teatrul Mic şi alte teatre îi aşteaptă pe liceeni.

14
/10
/13

Cineastul Pedro Almodovar acuză într-un articol guvernul conservator spaniol de ,,exterminarea" cinematografiei din ţara sa, după ce s-a anunţat că acest sector, deja slăbit de creşterea TVA-ului şi de criza economică, va fi afectat de noi reduceri bugetare în 2014, informează AFP.

13
/10
/13

Astăzi începe Astra film festival Sibiu, ediţia aniversară de 20 de ani. În deschidere, de la ora 19.00 va fi proiectat, în premieră în România, filmul „Google şi creierul mondial'' (foto sus), în prezenţa regizorului Ben Lewis, o privire în detaliu asupra modului necunoscut în care funcţionează cea mai puternică corporaţie din mediul online.