Trei nominalizări pentru Teatrul Metropolis, la Premiile UNITER 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/trei-nominalizari-pentru-teatrul-metropolis-la-premiile-uniter-2017/

UNITER a anunţat astăzi nominalizările pentru cea de-a XXV-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, care se va desfăşura pe 8 mai, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Timişoara. Teatrul Metropolis obţine în acest an trei nominalizări.

Un articol de Liliana Matei|21 februarie 2017

Printre nominalizații la Premiile UNITER, îl regăsim la categoria Cel mai bun actor în rol principal pe tânărul Andrei Huțuleac, pentru rolul Wolfgang Amadeus Mozart, compozitor din spectacolul Amadeus, la Teatrul Metropolis. La numai 26 de ani, actorul i-a cucerit pe membrii juriului de nominalizări, alcătuit din criticii de teatru Monica Andronescu, Alice Georgescu şi Mircea Morariu, cu rolul protagonistului din spectacolul montat de Victor Ioan Frunză. La rândul său, regizorul este nominalizat la categoria Cea mai bună regie, iar Amadeus a fost, de asemenea, nominalizat pentru Cel mai bun spectacol.

Amadeus e o reconstituire de epocă și modalitatea de reprezentare este inspirată din estetica teatrului liric. Am imaginat o scenă cu scenotehnică antică, veche, și atunci toate solicitările textului, faptul că oamenii îmbătrânesc sau întineresc, capătă valoare tocmai datorită acestei convenții a teatrului liric, unde machiajul este ceva mai violent, unde există schimbări cu picturi trompe l’œil, ceea ce dă o dinamică bună și ne ajută să spunem povestea. Acest baroc al epocii constituie un element de atracție, avem acele peruci enorme specifice rococo-ului, crinolinele foarte mari, totul, până și încălțămintea a fost reprodusă”, spunea în toamna anului trecut Victor Ioan Frunză, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, despre spectacolul care primește, iată, trei nominalizări la Premiile UNITER.

Despre rolul din Amadeus, actorul Andrei Huțuleac afirma: „A însemnat într-adevăr ceva mai mult decât alte roluri, dar vreau să subliniez ceva ce mi-am subliniat și mie în timpul lucrului: că în spectacolul „Amadeus” noi reprezentăm o ficțiune. Situația din viața reală nu a fost așa. Prin acest spectacol s-a așezat foarte tare în mine ideea că e foarte importantă ficțiunea. De-asta am o problemă cu cei care propovăduiesc căutarea adevărului prin teatru sau prin artă. Viața e altceva. Viața e cu totul diferită de ce se întâmplă în povestea aia. Am avut tentația să încerc să fiu foarte specific în reprezentare și mi-am dat seama că nu are sens, pentru că eu reprezint o ficțiune, eu nu-l reprezint pe Mozart și nici nu mă preocupă să fie Mozart”. (interviu Ziarul Metropolis, octombrie 2016).

Și tot în toamna anului trecut, Monica Andronescu scria în cronica sa la Amadeus, publicată pe Yorick.ro: „Așadar, stagiunea 2016-2017 a Teatrului Metropolis s-a deschis cu Amadeus, la Sala Amfiteatru – spectacolul face parte dintr-un binom gândit de Victor Ioan Frunză, alături de O scrisoare pierdută, care a avut premiera tot în acest început de septembrie. La trei luni de la dispariția dramaturgului Peter Shaffer – pe 6 iunie –, montarea de la Metropolis împlinește un proiect sau un vis mai vechi de-al lui Victor Ioan Frunză, început în urmă cu mulți ani la Timișoara. Iar propunerea lui este, la aproape patruzeci de ani de la momentul când piesa a fost scrisă și jucată pentru prima dată la Royal National Theatre, extrem de… contemporană”.

Printre nominalizații din acest an, le regăsim, la categoria Cea mai bună actriță în rol secundar, pe Antoaneta Zaharia (pentru rolul Ecaterina din Soldatul de ciocolată la Teatrul Odeon Bucureşti), Ana Bianca Popescu (pentru rolul Luka din Soldatul de ciocolată la Teatrul Odeon Bucureşti) și Ana Ciontea (pentru rolul Koróbocika, Nastasía Petróvna din Suflete moarte la Teatrul de Comedie Bucureşti). Pentru Cel mai bun actor în rol secundar vor concura Gheorghe Visu (pentru rolul Nozdrióv din Suflete moarte la Teatrul de Comedie Bucureşti), Miklós Bács (pentru rolul Satin din În adâncuri la Teatrul Maghiar de Stat Cluj) și Conrad Mericoffer (pentru rolul Sergius din Soldatul de ciocolată la Teatrul Odeon Bucureşti).

La categoria Cea mi bună actriță în rol principal, se află pe lista de nominalizări tânăra Alina Petrică (pentru rolul titular din Aglaja la Centrul „Nicolae Bălcescu” Bucureşti), Ana Ularu (pentru rolul A din O intervenţie la Teatrul ACT Bucureşti) și Mihaela Trofimov (pentru rolul titular din Molly Sweeney la Teatrul UNTEATRU Bucureşti).

La Cel mai bun actor în rol principal, pe lângă Andrei Huţuleac, un alt tânăr actor ar putea lua trofeul. Ciprian Nicula este nominalizat pentru rolul Christopher din O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii (la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti). Cel de-al treilea pe listă este Richard Bovnoczki pentru rolul Ciki din spectacolul No man’s land, de la Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti.

Regizorii care își dispută trofeul pentru Cea mai bună regie sunt: Yuri Kordonsky (pentru regia spectacolului În adâncuri la Teatrul Maghiar de Stat Cluj), Victor Ioan Frunză (pentru regia spectacolului Amadeus la Teatrul Metropolis Bucureşti) și Bobi Pricop (pentru regia spectacolului O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti).

Iar Cel mai bun spectacol din acest an ar putea fi Amadeus (direcţia de scenă Victor Ioan Frunză la Teatrul Metropolis Bucureşti), Artists Talk (un spectacol de Gianina Cărbunariu, la ARCUB) sau PASĂREA RETRO se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte (scenariul şi regia Radu Afrim, la Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”).

Vedeți celelalte nominalizări pe www.uniter.ro.

Printre nominalizații la Premiile UNITER, îl regăsim la categoria Cel mai bun actor în rol principal pe tânărul Andrei Huțuleac, pentru rolul Wolfgang Amadeus Mozart, compozitor din spectacolul Amadeus, la Teatrul Metropolis.

Foto: Adriana Grand (spectacolul „Amadeus”, la Teatrul Metropolis București)

20
/09
/22

Între 23 – 25 septembrie, o selecție a celor mai curajoase și originale creații independente din diferite arii ale artelor performative este prezentată publicului în cadrul Bucharest Fringe în parc, o secțiune nouă, specială, a Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent, aflat anul acesta a la 12-a ediție. Evenimentul este cofinanțat de Primăria Sectorului 2, iar publicul larg are acces liber.

20
/09
/22

Goethe-Institut București este în căutare de minți creative pentru dezvoltarea unor jocuri video autentice, relevante din punct de vedere social. În acest scop, organizează un game jam inedit de 48 de ore hibrid, între 7 și 9 octombrie 2022. Dezvoltarea jocului se va desfăşura online iar cei din Bucureşti pot participa la evenimentul de deschidere la sediul Goethe-Institut.

19
/09
/22

Timp de trei luni, din septembrie până în noiembrie, Asociația De Basm, cea mai cunoscută instituție autohtonă ce promovează literatura română contemporană pentru copii și tineret, desfășoară un nou proiect. Este vorba despre MAŞINUŢA DE SCRIS, proiect care își propune să îi apropie pe copii de literatură într-un mod inedit: le oferă un ghid practic de scriere creativă în format digital, îi ajută să creeze ei înșiși povești în cadrul unor ateliere coordonate de scriitori și îi antrenează într-un concurs de scriere care să le dea curaj să se exprime pe o temă care definește noua realitate în care trăiesc – nevoia de solidaritate și de pace.

19
/09
/22

Pe 22, 23 şi 25 septembrie are loc premiera proiectului „The Others / Ceilalți” care își propune să ofere fiecărui participant acces la intimitatea afectivă a unei alte persoane, într-o suită de performance-uri 1:1 (un peformer şi un spectator) – cu câte o nouă reprezentaţie la fiecare 20 de minute. Spectacolul conceput de Ioana Păun este co-produs de creart/Teatrelli, Goethe-Institut București şi Forumul Cultural Austriac.

19
/09
/22

Bazat pe cazul real al fostului șef francez al agenției antinarcotice, acuzat în 2017 de contrabandă cu droguri la scară largă, Ancheta unui scandal de stat / Enquête sur un scandale d'etat explorează o captivantă poveste despre corupție la cel mai înalt nivel și chestionează formele de discurs public în contextul traficului de droguri. Filmul lui Thierry de Peretti, cu Roschdy Zem, Pio Marmaï și Vincent Lindon este distribuit în cinematografe din 30 septembrie de Independența Film.

19
/09
/22

Filarmonica „George Enescu” anunţă deschiderea noii stagiuni camerale 2022-2023 cu o serie de concerte de excepţie strânse sub egida S#arp Festival, ce va avea loc între 29 septembrie - 2 octombrie 2022, în Sala mare a Ateneului Român.

19
/09
/22

Iubirea, sub toate formele ei, este tema ediției cu numărul 17 a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest. Între 7 și 16 octombrie, o vom celebra în sălile de cinema din București, urmărind peste 340 de filme sosite din întreaga lume. Printre acestea, 48 de povești cu și despre iubire, vor fi prezentate sub umbrela Animate the Love – temă ilustrată în posterul ediției de artista ucraineană Oksana Kurmaz.

19
/09
/22

Din 19 septembrie, proiectul “Ascultă 5 minute de muzică clasică” revine în școlile din România. Început în 2014, “Ascultă 5 minute de muzică clasică” este program național în școlile românești, în baza unui protocol semnat între Radio România și Ministerul Educației. În ultimul an școlar, 2021-2022, la acest program au participat peste 250.000 elevi din București și alte 34 județe din țară.

19
/09
/22

Fairytale, cel mai recent film al regizorului Alexander Sokurov, și ultimul din tetralogia inspirată de cele mai controversate personaje politice ale secolului XX, va deschide cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București. Luni, pe 26 septembrie, în anticiparea debutului oficial al festivalului, pelicula va avea parte de o primă întâlnire cu publicul din România, de la ora 18:30, la Cinemateca Eforie.

16
/09
/22

Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT) a anunțat primii 63 de invitați la ediția din acest an. Lista include nume cunoscute din peste 20 de țări. Alte nume vor fi publicate curând.