Trucuri de magician. Scrisoare către Woody Allen
https://www.ziarulmetropolis.ro/trucuri-de-magician-scrisoare-catre-woody-allen/

Domnule Woody Allen, aveţi dreptate: un zâmbet feminin fermecător îl poate da peste cap chiar şi pe cel mai raţional bărbat. Iar Colin Firth joacă impecabil personajul autosuficient asaltat de un cocktail de ridicol, nesiguranţă şi surescitare la întâlnirea cu o femeie frumoasă, interpretată de graţioasa Emma Stone.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 Noiembrie 2014

Stimate domnule Woody Allen,

Tocmai ce v-am văzut cel mai recent film, „Magic in the Moonlight”. Iertare, cel mai nou film ajuns pe marile ecrane, pentru că, la cât de neastâmpărată e imaginația dvs., cu siguranță aveți aproape gata încă unul.

S-a întâmplat în urmă cu câteva zile, într-o liniștită dimineață de noiembrie, la o proiecție de presă într-o sală de cinema la mall. Trebuie să vă fac o mărturisire rapidă, fără să audă alți colegi (cronicari sau jurnaliști) care au fost prezenți: câțiva dintre ei au întârziat, chiar și 15 minute.

După câteva momente de revoltă interioară, am început să zâmbesc de fiecare dată când îi vedeam intrând, pentru că îmi venea involuntar în minte celebrul dialog pe care l-ați scris și apoi jucat împreună cu Diane Keaton în „Annie Hall”:

A început filmul?, o întreabă Alvy pe femeia de la casa de bilete.
A început acum două minute.
Asta este. S-o lăsăm baltă. Nu pot intra, îi spune nevroticul Alvy lui Annie, cea care întârziase.
Două minute, Alvy!
Îmi pare rău. Nu pot s-o fac. S-a dus naibii. Nu pot să intru la mijlocul filmului.
La mijloc?! Nu am pierdut decât genericul. E în suedeză.

Trebuie să recunosc, de la „Whatever Works”, din 2009, nu m-am mai simțit atât de bine la un film de-al dvs. Am încercat să înțeleg și de ce. Probabil pentru că am regăsit în magicianul lui Colin Firth ceva din cinismul și scepticismul lui Boris, personajul jucat admirabil de Larry David. Și, bineînțeles, o parte din obsesiile personajelor pe care le-ați întruchipat odată chiar dvs.

Apropo, cum reușiți să-i faceți pe actori să se simtă atât de confortabil și să ne dezvăluie fațete pe care nu le-am mai văzut? (Anul trecut, ați ajutat-o pe Cate Blachett să câștige primul ei Oscar pentru rol principal). Ați oferit unele explicații în rarele dvs. interviuri, dar cred că e ceva mai mult decât libertatea pe care le-o permiteți.

Personal, nu l-am mai văzut pe Colin Firth într-o așa formă, în rolul scamatorului britanic chemat de un prieten vechi și coleg, la sfârșitul anilor `20, la vila unei familii de pe Coasta de Azur din Franța pentru a demasca o posibilă falsă clarvăzătoare. Voluptatea cu care personajul său își aruncă săgețile verbale cu vârful înmuiat în venin și nihilism este savuroasă. Delicios este și modul în care convingerile îi sunt bulversate de un zâmbet feminin.

Aveți dreptate, un zâmbet feminin îl poate da peste cap chiar și pe cel mai incredul și rațional bărbat. Iar Colin Firth joacă impecabil personajul autosuficient asaltat de un cocktail de ridicol, nesiguranță și surescitare la întâlnirea cu o femeie frumoasă, interpretată de grațioasa Emma Stone.

Știu că ați descoperit, consacrat și relansat numeroase actrițe de-a lungul carierei. Lista e lungă (și cuprinde și două foste partenere de viață celebre). O șansă uriașă i-ați oferit de această Emmei Stone, ce tocmai a împlinit 26 de ani.

O consideram banală până acum. Sau, mai exact, nu spectaculos de interesantă. Nu doar că îi puneți în valoare farmecul, însă fragilitatea, naivitatea și misterul cu care își încarcă personajul pe care dvs. i l-ați creat este dezarmant.

E drept, vă ajută mult și colaborarea (dezvoltată în ultimii ani) cu Darius Khondji, excepționalul director de imagine iraniano-francez care face minuni cu lumina și culorile (cine nu crede, să revadă „Delicatessen”, „Se7en”, „My Blueberry Nights” sau „Amour”). O rivieră franceză de basm și personaje înconjurate de o aură de energie și căldură, în ton cu noul/vechiul dvs. puseu de paseism (filoeuropean).

„Magic in the Moonlight” degajă ușurătate și jucăușenie. Unii, mai răutăcioși, i-ar putea spune superficialitate. Oricum ar fi, reușiți să binedispuneți, cu mijloace aparent atât de simple. Unii critici strâmbă, probabil, din nasul de fini cunoscători. Dar știu că nu-i citiți. Vă faceți trucurile de magician și lăsați să cadă cortina, doar pentru a o ridica din nou peste numai un an.

Cu admirație,
Al dvs. simpatizat anonim

Distribuit de Freeman Entertainment, „Magic in the Moonlight”/„Magie in lumina lunii”, în regia lui Woody Allen, a intrat în cinemtografe de vineri, 14 noiembrie.

18
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuș, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariția României moderne, perioadă în care țara a trecut prin multe șocuri și transformări.

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

14
/10
/19

Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secțiune numită IVANOV 50 – care include cinci dintre cele mai importante filme care îl au ca protagonist: „Sunset”, „Câini”, „La Gomera”, „Principii de viață” și „Hier”.

09
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Deşi pretinde că este un omagiu adus oamenilor care au murit în închisorile comuniste, "Între chin şi amin" (2019), al doilea lungmetraj de ficţiune al regizorului Toma Enache, nu este de fapt decât o bătaie de joc la adresa memoriei victimelor, prin kitsch-ul pe care îl etalează.

Page 1 of 25012345...102030...Last »