Tudor Jurgiu: „«Ce vrei să faci, film sau bani?» E o întrebare idioată pe care s-o pui cuiva!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/tudor-jurgiu-ce-vrei-sa-faci-film-sau-bani-e-o-intrebare-idioata-pe-care-s-o-pui-cuiva/

Regizorul Tudor Jurgiu a declarat, într-un interviu acordat emisiunii „Ca-n filme“, care va fi difuzată duminică, 2 iunie, de la ora 16.20, pe Digi24, că a lucrat la filmul său premiat la Cannes cu oameni care nu i-au cerut bani.

Un articol de Corina Vladov|31 mai 2013

Regizorul Tudor Jurgiu a declarat, într-un interviu acordat emisiunii „Ca-n filme“, care va fi difuzată duminică, 2 iunie, de la ora 16.20, pe Digi24, că a lucrat la filmul său premiat la Cannes cu oameni care nu i-au cerut bani.

Cinematografia românească este, din nou, la putere. O demonstrează si tânărul regizor Tudor Jurgiu prin recentul succes cu scurtmetrajul său „În acvariu“, producţie ce a luat premiul al treilea la secţiunea Cinefondation a Festivalului de Film de la Cannes, recent încheiat.

Regizorul a acordat un interviu emisiunii „Ca-n filme“ de la Digi24 în care a povestit cât de uimit a fost de faptul că filmul său a fost selectat la Cannes, în condiţiile în care fusese refuzat în alte festivaluri de profil: „Iniţial ne-am bucurat foarte mult pentru selecţie, a fost neaşteptat. Am mai trimis filmul pe la alte festivaluri şi nu a fost acceptat (…)

Anul trecut am ratat deadline-ul pentru Cinefondation, aşa că ne-am bucurat în primul rând pentru selecţie. Că a fost selectat, aia a fost surpriza… pentru că sunt foarte multe filme, au 1500 de filme trimise în fiecare an. Noi, feedback-urile pe care le-am primit de la alte festivaluri nu erau OK… Nouă ne plăcea filmul, eram OK, dar nu ne aşteptam la selecţie!“

Muncă în grabă

Povestea scurtmetrajului premiat a început anul trecut, dar filmul a fost finalizat pe repede-înainte, special pentru această selecţie: „L-am terminat acum, înainte de festival, dar l-am filmat anul trecut în februarie- martie. Adică a trecut o vară peste el. Între timp am filmat un lungmetraj şi din acest motiv scurtmetrajul a rămas cumva on hold. M-am ocupat de lungmetraj toată vara şi toamna, cu filmarea, cu montajul, cu toate astea…Şi când am auzit de selecţie am sărit brusc: „Băi, trebuie să terminăm sunetul, trebuie să terminăm… ca de obicei, din păcate, a fost totul aşa pe grabă…“.

Soarta filmului va fi probabil alta, acum după ce are pe el ştampila Cannes, crede regizorul: „Probabil că o să mai meargă şi în alte festivaluri… Acum probabil că o să meargă şi în festivalurile în care a fost refuzat iniţial… având ştampila Cannes este mai uşor să intre!“.

Ce a ţinut însă în mod special să facă Tudor Jurgiu a fost să le mulţumească oamenilor care au lucrat la acest film şi au făcut-o, aşa cum probabil doar în România se mai întâmplă… fără bani: „Mi se pare foarte important să le mulţumesc celor din echipă care au lucrat toţi fără bani şi de obicei nu încurajez chestia asta (…) ştiu că se face mult în România şi nu e OK. Adică producătorii o să profite de chestia asta…

«Ce vrei să faci, film sau bani?» E o întrebare idioată pe care s-o pui cuiva. Şi da, mi se pare foarte tare într-un fel că sunt oameni care fac asta, deşi repet, nu vreau să încurajez genul ăsta, dar fără oamenii ăştia care sunt dispuşi să lucreze fără o recompensă imediată o gramadă de filme româneşti n-ar fi fost făcute şi da, voiam să spun asta…“

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.