Turnul Colții – un simbol de altădată al Bucureștiului
https://www.ziarulmetropolis.ro/turnul-coltii-un-simbol-de-altadata-al-bucurestiului/

Aşezat pe malurile Dâmboviţei, cu un sol nisipos şi pânza freatică la suprafaţă, oraşul n-a putut beneficia, sute de ani de construcţii înalte; când au fost totuşi ridicate, s-au crăpat, s-au prăbuşit şi ruinat în urma cutremurelor, a invaziilor străine ori a nepăsării locuitorilor.

Un articol de Georgeta Filitti|1 august 2016

Constantin Brâncoveanu rămâne, ca şi înaintaşul său Matei Basarab, constructorul prin excelenţă. Croieşte Podul Mogoşoaii (actuala Calea Victoriei) şi ridică palatul de la Mogoşoaia. Contemporanii l-au urmat în această strădanie de modernizare a oraşului. Şi cazul banului Mihai Cantacuzino e exemplar în această privinţă. În plus, deşi ctitoriile sale bucureştene sunt remarcabile, o ciudăţenie a felului de receptare, proprie concitadinilor noştri, a făcut ca întreaga lui creaţie să fie cunoscută sub numele lui Colţea Doicescu.

Spitalul, ridicat de ban în 1704, pe locul Colţii, refăcut în mai multe rânduri, este şi astăzi, în urma amplelor modernizări, un reper de neocolit al oraşului. În curtea aşezământului, biserica, datorată aceluiaşi ctitor, e împodobită cu portretele familiei sale şi ale unor membrii din familia domnitoare Racoviţă. O şcoală şi o tipografie – azi dispărute – completau gândul generos al iniţiatorului, ucis la Constantinopol în 1715.
Dar în spaţiul Colţii, între biserică şi actualul Muzeu al Municipiului, a mai existat ceva. O construcţie pătrată de cărămidă, înaltă, după unii, de 50 de metri, după alţii, de 20, cu latura de 9 metri. A fost terminată în 1715. Intenţia de a deveni o clădire, pe cât de reprezentativă, pe atât de utilă pare evidentă.

După un desen din 1770, o schiţă a cojocarului Ioan sin Dobre de pe la 1790 şi reconstrucţia grafică a lui Nicolae Otetelişanu de la 1830 se vede că a urmat stilul brâncovenesc, cu decoraţii în stucatură. Pisania (textul motivant) era plasată sub stema imperială a Cantacuzinilor. În vârf, un foişor de dimensiuni mai restrânse, avea deasupra un glob şi o cruce; era înconjurat de o balustradă ornamentată cu capete de lei şi străjuită de patru turnuleţe. Era prevăzut cu un clopot, ceea ce i-a făcut pe specialişti să susţină că intenţia ctitorului a fost ca turnul să fie de fapt clopotniţa bisericii. În fine, un ceas uriaş bătea orele.

Pictura exterioară cu care a fost o vreme împodobit turnul Colţii – portrete de oşteni suedezi în costumele lor – a explicat şi obârşia constructorilor. Comanditarul cantacuzinesc s-a adresat unor suedezi scăpaţi din oastea regelui Carol al XII-lea, după lupta nenorocită a acestuia cu ţarul Petru cel Mare de la Poltava (1709) şi refugiaţi în Ţara Românească. A exista şi o legătură încă nedesluşită între polcovnicul Sandu Colţea, aflat în fruntea unor voluntari români în slujba suedezilor, prizonier după bătălie în Siberia, şi meşterii constructori.

Autortităţile fanariote, la cererea expresă a turcilor, au şters pictura. Apoi, progresiv, turnul s-a şubrezit, după cutremurele din 1802 şi 1838. În 1843, francezul Doussault, aflat o vreme în Principate, publică un desen în „L’Illustration” cu imaginea turnului. În 1860, Carol Pop de Szathmari, faimosul pictor fotograf, ia din balconul foişorului primele imagini panoramice ale Bucureştiului.

Dar zilele turnului erau numărate. Nevoia sistematizării oraşului, pentru croirea bd. Colţii (actualul bd. Ion Brătianu), conjugată cu crăparea zidurilor – la care s-a adăugat pledoaria inflamată a acad. G. Sion pentru dărâmare neîntârziată – au făcut ca turnul să dispară în 1888. Protestele publice şi articolele din foaia ocazională „Turnul Colţii” au rămas fără ecou. Era în vrema primarului Pake Protopopescu. Acesta a rămas în conştiinţa bucureştenilor deopotrivă ca demolator benefic şi novator fără egal pentru modernizarea oraşului.

Peste mai puţin de un veac, prin 1970, Primăria a marcat cu piatră albă încastrată în asfalt amprenta turnului Colţii. La repetatele cămăşuiri ale drumului, a dispărut şi acest semn. S-a păstrat doar numele, alăturat, în amintire, de spitalul ce dăinuie până astăzi.

 

FOTO: Ludwig Angerer



09
/04
/16

Între „misterele Bucureştiului” care stăruie de mai bine de un secol și jumătate, moartea violentă a lui Barbu Catargiu ocupă un loc aparte. Asasinat politic? Crimă pasională? Faptă de nebun? Răspunsul n-a fost aflat, deşi din vreme în vreme istoricii se pleacă, din păcate fără succes, asupra acelui moment. Dosarul a dispărut destul de repede după întocmire, procurorul Deşliu a fost demis şi lumea a început să se lanseze în ipoteze.

04
/04
/16

Prezenţa patrupedelor pe uliţele, apoi pe străzile oraşului, e o realitate consemnată încă de la întemeierea lui, pe vremea legendarului cioban Bucur. Ţinuţi la început să păzească proprietăţile, dar înmulţiţi fără socoteală, câinii au ajuns şi obiect de distracţie în mahalale.

02
/04
/16

„Chestiunea orientală” a însemnat un concept istoric vehiculat cu ardoare din sec. XVIII până la războiul din 1877-1878. Era vorba de disputele dintre marile puteri pentru dominarea drumului spre Orientul Apropiat. Ele au generat războaiele austro-ruso-turce, desfăşurate mai toate şi pe pământ românesc.

22
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Oraş de câmpie, cu mai toate casele făcute din chirpici, paiantă ori nuiele  - asta până la mijlocul secolului al XIX-lea – Bucureştiul a rămas expus tuturor calamităţilor: inundaţii, cutremure, incendii. Acestea din urmă pârjoleau o uliţă, o mahala, până în 1847, când au distrus aproape o treime din el.

20
/03
/16

În 1826, luminatul boier Dinicu Golescu publica „Însemnare a călătoriei mele“. Îşi ţinea băieţii la studii în Elveţia şi cu doi ani în urmă se dusese să vadă cum le merge învăţătura. A traversat Europa Centrală şi uimirile îl ţintuiesc la tot pasul. În Austria şi statele italiene, pe lângă drumuri şi şosele, cu rigole curate, străjuite de copaci atent îngrijiţi, tatăl viitorilor paşoptişti vede puzderie de statui. Ce sunt astea? La ce folosesc?

16
/03
/16

La început a fost mânăstirea. Se spune că numele aminteşte de „cotrocire”, adică, acoperire, adăpostire ce i-ar fi fost grabnic necesară lui Şerban Vodă Cantacuzino. De ce? Pentru că se ferea din calea duşmanului său politic Duca vodă, căruia, în plus, îi pusese şi coarne.

14
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Grecii sunt prezenţi la Bucureşti încă de la atestarea documentară a oraşului (1459). Sunt întreprinzători, negustori iscusiţi, oameni ce se fac repede utili. Căderea Constantinopolului, întâmplată în 1453,  înseamnă prăbuşirea Imperiului bizantin şi în acelaşi timp un exod al grecilor. Ţările române sunt un loc predilect iar capitalele lor, Bucureşti şi Iaşi, găzduiesc un număr sporit de la an la an.

28
/02
/16

Oraş al bucuriei, dar şi al nestatorniciei, Bucureştiul nu are un nume de stradă mai vechi de o sută de ani – cu excepţia Podului Mogoşoaii, croit la 1690 de vodă Brâncoveanu. „Uliţa mare”, „Podul de pământ”, „Piaţa puşcăriei”, „pe lacul Bulăndroiului” au fost, până în sec. XIX, repere suficiente pentru ca lumea să circule într-o urbe căreia un francez răutăcios i-a găsit etimologia numelui: Bucureşti, boue qui reste, adică noroi care rămâne.

21
/02
/16

Testamentele dovedesc respect pentru proprietate dar relevă şi firea omului. De aceea, se transformă în adevărate profile sociale. Am ales patru testamente ale unor bucureşteni, doar destinaţia unuia mai poate fi zărită azi în oraş. Două au fost distruse parţial de comunişti. Unul a rămas de o factură mai specială pentru că grădina lui Dumnezeu e mare.

14
/02
/16

Ziarul Metropolis inaugurează astăzi o rubrică nouă, despre Bucureștiul de totdeauna, ținută de istoricul Georgeta Filitti. În primul episod aflăm despre tratamentele folosite în secolul al XIX-lea (lipitori, praf de gîndaci, fântânica) și despre medicamentele descoperite la începutul veacului trecut (carbaxin, spirulină, moldamin).