Ultimul Cineclub FILM al anului. Un om în Loden (1979)
https://www.ziarulmetropolis.ro/ultimul-cineclub-film-al-anului-un-om-in-loden-1979/

Cea de-a 18-a ediţie a Cineclubului FILM, şi ultima din acest an, vă invită la proiecţia unui film notabil în istoria cinematografiei româneşti, UN OM ÎN LODEN, România, 1979, 85 min., color, versiune originală, 35mm. Film distins cu Premiul „Opera Prima” al Asociaţiei Cineaştilor din România, din distibutia căruia fac parte: Victor Rebengiuc, Ovidiu Iuliu Moldovan, Constantin Diplan, Draga Olteanu-Matei, George Constantin, Tănase Cazimir, Florina Luican.

Un articol de Petre Ivan|20 decembrie 2017

Filmul va fi proiectat la Cinemateca Eforie (Str. Eforie nr. 2), astazi, 20 decembrie, începând cu ora 19.00.

„Un om în Loden” este filmul de debut al lui Nicolae Mărgineanu, o adaptare după romanul „Moartea vine pe bandă de magnetofon” de Haralamb Zincă.

Filmul programat şi opera cineastului invitat vor fi prezentate de către criticul şi scriitorul Titus Vîjeu, autor al volumului „Nicolae Mărgineanu, filmul sau invizibilul vizibil” (Editura Noi Media Print, Bucureşti, 2016).

Adevărul este că, indiferent de sistemul politic în care se desfăşoară acţiunea unui roman sau a unui film poliţist, dincolo de cadrul social de origine, importantă este arhitectura misterului pe care artistul e chemat s-o creeze cu mijloacele profesionale comune tuturor situaţiilor şi epocilor descrise. Iar Nicolae Mărgineanu a abordat realizarea sa cinematografică de pe o atare poziţie. Într-o astfel de întreprindere important este să faci vizibil invizibilul din angrenajul crimei, eventual al terorii, prin mijloacele de expresie ale cinemaului. Fie că e vorba de cadrul scenografic al filmului, de gestica şi felul de a vorbi al personajului, de «elocvenţa» statică a obiectelor din jur – totul se subordonează într-o formulă a acumulării unor informaţii nevăzute în direcţia descoperirii autorului / autorilor ce stau în spatele misterului crimei. – Titus Vîjeu

„Filmul acesta rămâne viu prin expresivitatea sa vizuală, prin acuitatea acelui simţ pe care un operator cinematografic eminent l-a adus în noua sa profesie. Nicolae Mărgineanu ne-a arătat fără ostentaţie un adevăr esenţial: dacă literatura ne povesteşte ceva, filmul e capabil să şi înfăţişeze acel lucru…”

În cadrul Cineclubului FILM de miercuri, va fi lansat cel mai recent număr (4 / 2017) al revistei FILM, în prezenţa redactorului şef, criticul şi profesorul de cinema Dana Duma, a redactorilor şi colaboratorilor publicaţiei.

Foto: Cineclub FILM , Un om în Loden – facebook

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.

20
/04
/21

Filme selecționate sau premiate în marile festivaluri ale anului trecut - Cannes, Veneția și San Sebastián - dar și noutăți absolute semnate de regizori precum Pedro Almodóvar sau François Ozon vor completa seria de surprize rezervate publicului TIFF, la cea de-a 20-a ediție.