Ultimul Cineclub FILM al anului. Un om în Loden (1979)
https://www.ziarulmetropolis.ro/ultimul-cineclub-film-al-anului-un-om-in-loden-1979/

Cea de-a 18-a ediţie a Cineclubului FILM, şi ultima din acest an, vă invită la proiecţia unui film notabil în istoria cinematografiei româneşti, UN OM ÎN LODEN, România, 1979, 85 min., color, versiune originală, 35mm. Film distins cu Premiul „Opera Prima” al Asociaţiei Cineaştilor din România, din distibutia căruia fac parte: Victor Rebengiuc, Ovidiu Iuliu Moldovan, Constantin Diplan, Draga Olteanu-Matei, George Constantin, Tănase Cazimir, Florina Luican.

Un articol de Petre Ivan|20 decembrie 2017

Filmul va fi proiectat la Cinemateca Eforie (Str. Eforie nr. 2), astazi, 20 decembrie, începând cu ora 19.00.

„Un om în Loden” este filmul de debut al lui Nicolae Mărgineanu, o adaptare după romanul „Moartea vine pe bandă de magnetofon” de Haralamb Zincă.

Filmul programat şi opera cineastului invitat vor fi prezentate de către criticul şi scriitorul Titus Vîjeu, autor al volumului „Nicolae Mărgineanu, filmul sau invizibilul vizibil” (Editura Noi Media Print, Bucureşti, 2016).

Adevărul este că, indiferent de sistemul politic în care se desfăşoară acţiunea unui roman sau a unui film poliţist, dincolo de cadrul social de origine, importantă este arhitectura misterului pe care artistul e chemat s-o creeze cu mijloacele profesionale comune tuturor situaţiilor şi epocilor descrise. Iar Nicolae Mărgineanu a abordat realizarea sa cinematografică de pe o atare poziţie. Într-o astfel de întreprindere important este să faci vizibil invizibilul din angrenajul crimei, eventual al terorii, prin mijloacele de expresie ale cinemaului. Fie că e vorba de cadrul scenografic al filmului, de gestica şi felul de a vorbi al personajului, de «elocvenţa» statică a obiectelor din jur – totul se subordonează într-o formulă a acumulării unor informaţii nevăzute în direcţia descoperirii autorului / autorilor ce stau în spatele misterului crimei. – Titus Vîjeu

„Filmul acesta rămâne viu prin expresivitatea sa vizuală, prin acuitatea acelui simţ pe care un operator cinematografic eminent l-a adus în noua sa profesie. Nicolae Mărgineanu ne-a arătat fără ostentaţie un adevăr esenţial: dacă literatura ne povesteşte ceva, filmul e capabil să şi înfăţişeze acel lucru…”

În cadrul Cineclubului FILM de miercuri, va fi lansat cel mai recent număr (4 / 2017) al revistei FILM, în prezenţa redactorului şef, criticul şi profesorul de cinema Dana Duma, a redactorilor şi colaboratorilor publicaţiei.

Foto: Cineclub FILM , Un om în Loden – facebook

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.