„Umbre 2”. Relache se întoarce
https://www.ziarulmetropolis.ro/umbre-2-relache-se-intoarce/

CRONICĂ DE FILM Al doilea sezon al seriei originale româneşti „Umbre” va începe la 12 noiembrie pe HBO. Ziarul Metropolis vă spune, fără spoilere, cum este primul episod şi ce propune scenaristul şi regizorul Bogdan Mirică.

Un articol de Ionuţ Mareş|3 noiembrie 2017

Primul episod din al doilea sezon al cunoscutei serii originale HBO „Umbre”, scrisă și regizată de Bogdan Mirică (autorul lungmetrajului „Câini”), începe cu un ambițios și elegant plan-secvență de câteva minute.

Relu (Relache, pentru unii), protagonistul jucat de Șerban Pavlu cu un foarte reușit amestec de forță și fragilitate, este întins pe o canapea într-o sală de restaurant goală și semi-întunecată.

Se ridică – simbol al unui fel de renaștere, de transformare, după tulburările din prima serie – și este urmat îndeaproape de camera de filmat în timp ce inspectează încăperea, apoi iese și ajunge într-un alt salon de mese somptuos, pe drum fiind acostat de diferite personaje secundare (trimitere discretă la filmele cu gangsteri ale lui Martin Scorsese).

Aici aflăm foarte repede că are loc nunta fiicei sale și a Ginei (Maria Obretin), Magda (Mădălina Craiu), cu Teddy (Gabriel Huian), băiatul șefului mafiot numit Căpitanu` (Doru Ana).

„Umbre 2” continuă multe din firele narative din primul sezon al seriei, pe care le dezvoltă cu alte întâmplări dramatice menite a testa din nou capacitatea lui Relu de a se adapta la o situație în care este prins între familie (relația cu Gina este în criză, la fel și cea cu al doilea copil, Chuckie – Dan Hurduc) și lumea interlopă bucureșteană în care a fost absorbit (dependent atât de Căpitanu`, pentru care lucrează ca recuperator, cât și de Toma, celălalt cap mafiot, jucat de Dorel Vișan).

Sunt reluate de asemenea aceleași personaje (reapar și Doamna Boss – Andreea Vasile și Sabin – Sergiu Costache), pe care primul episod al noii serii are grijă să le prezinte, oferind fiecăruia cel puțin un moment central, pentru a înnoda legăturile cu sezonul precedent și a deschide alte piste. Și sunt introduse câteva figuri noi, care, așa cum se obișnuiește, vor reapărea cel mai probabil în următoarele episoade ale seriei.

Admirabila coreografie din debutul episodului nu este singulară. Bogdan Mirică folosește cadre lungi, fără intervenții de montaj, pe cât de mult posibil îi permite acțiunea – în special în momentele când personajele se deplasează (și sunt destule astfel de fragmente), dar și la unele dialoguri, însă nu demonstrativ.

Acest împrumut din cinema-ul conceput pentru marele ecran sporește gradul de realism al seriei, pentru că este redusă atât de des întâlnita fragmentare prin montaj a secvențelor. În plus, oferă un ritm special întregului – în locul unor explozii de întâmplări decisive la fiecare pas și a unor schimburi de replici revelatoare, Mirică mizează mai degrabă pe o acumulare lentă de fapte aparent minore, montate în paralel și care vor duce în cele din urmă la un punct culminant major, și pe o încercare, nu foarte convingătoare, de a lăsa timp și a da adâncime unor personaje schematice și mai degrbă pitorești.

Spre deosebire de prima parte, acum par să fi fost finisate sau cel puțin reduse dialogurile ostentativ-excentrice dintre interlopi, care păreau purtate într-o limbă română stranie și al căror singur scop părea să fie acela de a atrage atenția asupra lor și asupra celui care le-a scris.

Nu lipsesc însă nici acum unele momente de bravadă gratuită, fie de dialog (de pildă, un schimb de replici și un joc de roluri între Gina și taximetristul care o duce singură acasă după nuntă), fie vizuale (ca felul în care este filmat același drum cu taxiul – figura tristă a Mariei Obretin aproape lipită de geam, iar ca fundal, un oraș ca în ceață).

În ciuda calităților sale evidente (o regie sigură și, pe alocuri, îndrăzneață și o mai mare credibilitate a dialogurilor și a desfășurării narative), „Umbre 2” rămâne, în fond, un produs TV de divertisment și de consum, care își epuizează impactul odată cu vizionarea sa.

O experiență, totuși, agreabilă – nu datorită pretinsei profunzimi a temelor propuse de scenariu, cât plăcerii de a vedea o serie de actori convingători, în frunte cu Șerban Pavlu mereu la înălțime, și de a savura micile demonstrații de regie care încearcă să depășească formatul restrictiv al unui serial de televiziune.

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.

28
/04
/23

La invitaţia Cinematecii din Oslo, care va găzdui în perioada 5-14 mai un festival al filmului românesc, ce include şi o retrospectivă dedicată regizorului Cristian Mungiu, am scris un scurt text despre cum arată cinematografia română în prezent.