Umor, emoție, început de pandemie și… „totul se transformă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/umor-emotie-inceput-de-pandemie-si-totul-se-transforma/

„De ce învăţăm să fim împreună doar după ce ne separăm?” Este probabil una dintre cele mai importante întrebări la care încearcă să răspundă spectacolul „Totul se transformă”, în regia lui Vlad Zamfirescu, după textul lui Alex Popa.

Un articol de Monica Andronescu|10 octombrie 2021

Pus în scenă în cea mai complicată perioadă din istoria noastră recentă, textul dramaturgului Alex Popa e un amestec interesant de comedie tristă și satiră duioasă la adresa unei societăți aflate deja în derivă, peste care dă buzna o nouă realitate, aproape imposibil de gestionat: pandemia. Povestea surprinde un moment aparent simplu, din mica istorie a unor oameni simpli, aflați cu toții în mici crize personale prelungite, totul așezat pe fundalul marii crize cu care s-a confruntat omenirea în ultimii aproape doi ani.

Undeva, în suburbiile unei metropole, patru oameni trăiesc începutul pandemiei, care-i ia prin surprindere și dă buzna în viețile lor, cu micile lor drame, și brusc… „totul se transformă”.

Colaborarea dintre regizorul Vlad Zamfirescu și dramaturgul Alex Popa este deja bine-cunoscută, sunt deja multe proiectele pe care le-au realizat împreună, toate cu mare succes de public. De la „Secretul fericirii”, la „All Inclusive”, „Pe o pânză de păianjen”, „Numitorul comun” sau „Efecte colaterale” și, acum, „Totul se transformă”, lumea/lumile pe care le creează Alex Popa au un efect aproape automat seducător, pentru că dramaturgia lui urmărește să construiască situații de viață credibile, firești, pentru că personajele sunt frumos construite, sunt departe de a fi schematice, au povești pe care le aduc cu ei și replicile și situațiile seamănă teribil cu replici și situații din noi și de lângă noi. Iar într-o lume teatrală în care lucrurile se împart adesea între schematic, dogmatic, text cu mesaj și clasici băgați cu forța în cutiuțe schematizante marca secolului 21, un text care te face să zâmbești, care te face să te emoționezi, care te face să te gândești la tine, care îți vorbește despre realitatea de lângă tine și din viața ta, nu poate fi decât o premisă pentru succes.

Este și cazul spectacolului „Totul se transformă”, o producție a Companiei Cortina AG, găzduit de Teatrul Național din București, unde poate fi văzut la Sala Mare. Cu o distribuție care garantează ea însăși succesul la public – Maia Morgenstern, Carmen Tănase, Mircea Rusu și Vlad Zamfirescu –, spectacolul spune povestea a patru oameni cu drame mici – așa cum sunt dramele omului secolului 21 – prinși în vâltoarea istoriei mari. Și dincolo de felul cum se construiesc și se de-construiesc relațiile dintre ei, e interesant modul în care spectacolul surprinde începuturile lock-down-ului din primăvara anului 2020, fără să pună accentul pe anumite lucruri, doar conturând absurdul acelei situații prin ochii unor oameni simpli, care în acel moment intrau cu forța în marea istorie, fiecare raportându-se la ea diferit. Sunt surprinse în text și degringolada, și goana după cumpărături, și felul cum oamenii încasau știrile de la televizor, și frica, și neputința, și refuzul de a accepta că se întâmplă ceva, că se schimbă ceva, însă totul e privit cu un fel de umor trist, inteligent și puțin detașat.

Vlad Zamfirescu își construiește spectacolul mizând pe relațiile dintre personaje și pariul lui se dovedește câștigător. Două femei – Cora și Tora – locuiesc într-un duplex din suburbii și împart o curte. Tora, interpretată de Maia Morgenstern, este tiparul intelectualei fake, puțin infatuată, puțin disprețuitoare, puțin intolerantă, care nu vrea să se amestece cu „masele” și vrea să păstreze distanțele; iar Cora, interpretată de Carmen Tănase, este tipul „vecinei” din noua mahala din România, genul care privește pe gaura cheii și trage cu ochiul în curtea de alături. În esență, două femei puțin triste și puțin singure, fiecare cu nivelul ei de înțelegere și de raportare la tristețe… Viggo, fiul Corei, interpretat seducător de Vlad Zamfirescu, este băiatul-bărbat, care, de teamă să n-o rănească, a rămas acasă, lângă mama lui, și a pierdut cam jumătate de viață, e un amestec irezistibil de umor, tristețe, inteligență, șmecherie și un strop de traumă… Iar Trent, fostul soț al Torei, interpretat de Mircea Rusu, e bărbatul aflat într-un fel de a doua criză a vieții, care după ce și-a părăsit soția pentru o femeie mai tânără, acum o vrea cu orice preț înapoi… Ce iese din acest amestec de vieți, de mici drame, de tristeți, de bucurii neașteptate, ce ziduri se ridică și se dărâmă între ei, în curtea micuță din suburbii, în timp ce afară lumea se zbate cum poate în acele zile stranii de la începutul pandemiei, pe toate le descoperiți în sala de teatru. Spectacolul lui Vlad Zamfirescu e o comedie savuroasă, la care da, pe alocuri râzi în hohote, dar, ca toate comediile lui, lasă undeva și-un mic sau mare semn de întrebare. Iată o replică ce ar putea fi răspunsul concret pentru multe întrebări care ne bântuie în aceste zile… „Ce nu există nu poate să te atingă, nu? Numai că din momentul în care începe să-ți fie frică, deja te-a atins.”…



23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.