Un actor de neuitat – Florian Pittiș în „Mincinosul”, de Carlo Goldoni, regia Sanda Manu
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-actor-de-neuitat-florian-pittis-in-mincinosul-de-carlo-goldoni-regia-sanda-manu/

Luni, 3 august, 20:05, la TVR 2: Cu ocazia aniversării zilei de naştere a regizoarei Sanda Manu, Casa de producţie TVR propune spre difuzare o spumoasă şi încântătoare comedie – „Mincinosul”, de Carlo Goldoni, spectacol preluat de la Teatrul Bulandra în 1972, cu Ion Caramitru, Mariana Mihuţ, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu şi un etern fermecător Florian Pittiş în Arlechino.

Un articol de Liliana Matei|2 august 2015

Veneţianul Lelio (Ion Caramitru), revine în oraşul natal după o lungă absenţă şi îşi propune să cucerească două surori foarte frumoase, Rosaura(Mariana Mihuț) şi Beatrice, fiicele doctorului Balanzoni(Dumitru Onofrei). În ciuda semnalelor de alarmă trase de credinciosul Arlechino (Florian Pittiș), miniciunile acumulate explodează odată cu venirea tatălui lui Lelio, Pantalone (Petre Cheorghiu.

„Minicinosul” este unul dintre cele peste 120 de spectacole din cariera de regizor a Sandei Manu, cea pe care foarte mulți dintre actorii mari ai țării și-o amintesc, mai ales, în rolul de dascăl. Serii după serii de studenți au trecut prin mâinile ei, s-au format sub îndrumarea sa sa plină de suflet și de necruțare profesională. „E un bici cu vârful muiat în iubire. A învăţat generaţii la rând rigoare şi emoţie, inteligenţa actului scenic, bunul-simţ pe scenă şi bunul-simţ în viaţă, eleganţa, clasa, rasa pe care trebuie să le aibă un actor (…) Ne-a fost patru ani mamă, tată, profesoară, mentor, duşman, cel mai bun prieten – deci profesor ideal”, spunea Oana Pellea în laudatio făcut profesoarei sale cu ocazia primirii titlului de doctor Honoris Causa la UNATC în 2009..

Sanda Manu explică : „ Eu stăteam cu un student patru ani de zile, 16 ore pe zi, de patru ori pe săptămână. E o răspundere şi o influenţare foarte mare şi reciprocă, de la mine la ei şi de la ei la mine, pentru că fiecare student este un unicat şi trebuie tratat, din punct de vedere artistic şi uman, separat… cu dreptate, cu severitate, cu indulgenţă. Nu poate exista aceeaşi măsură artistică, dar poate exista aceeaşi măsură umană. Noi, cei care facem teatru, stăm perioade mari de timp împreună, suntem ca o mare familie, şi modalitatea de comunicare artistică este esenţială, dar mai există o comunicare umană care are la bază respectul. Severitatea mea cred că venea şi din respectul pentru răspunderea pe care o aveam. A rata în această meserie este mortal.” (Revista „Be Where”, nr. 12, noiembrie 2012 – „Despre școală ca privilegiu”, interviu de Cristiana Gavrilă)

Mincinosul FLORIAN PITTIS 3Florian Pittiș a fost un actor polivalent, a fost și regizor, și traducător, și interpret de muzică rock, și realizator de emisiuni radio și TV. Timbrul și sonoritatea vocii sale au devenit emblematice pentru zeci de emisiuni precum „Pittiș Show” sau „Telenciclopedia”. Cel care a fost Laertes în „Hamlet”-ul lui Alexandru Tocilescu, Ariel, în „Furtuna” lui Ciulei sau El însuși în „Cântec despre mine însumi”, de Whalt Whitman, pus în scenă chiar de el, avea un cult special al meseriei de actor.

Într-un interviu din 1984, luat de Magdalena Boiangiu pentru revista „Teatrul”, spunea că : „Eu sînt acela care mă confrunt cu toate aceste ipostaze ale vieţii pe pămînt. Eu personal, eu, Florian Pittiş. Eu am şansa dementă, care mă deosebeşte de mulţi contemporani ai mei de pe planetă, de a duce în fiecare seară o altă existenţă. Sînt rege şi portărel, sînt tînărul care nu a făcut nimic, sînt proaspătul absolvent de liceu, iar alteori sînt numai spirit: Ariel. N-aveţi decît să mă invidiaţi, dar eu pot să fac în fiecare seară această minune: să iau viaţa de la capăt. Şi în permanenţă sînt eu; ceea ce vedeţi pe scenă sînt gîndurile mele care îmbracă forma unui rege sau a unui portărel, sau a unui tînăr care n-a făcut nimic, sau a unui absolvent de liceu – etern candidat la bacalaureatul vieţii.”

În seara de luni vă prezentăm „Minicnosul” lui Carlo Goldoni, un spectacol în care Sanda Manu duce joaca commediei de ll arte înspre perfecțiune, împreună cu trupa Teatrului Bulandra, iar un fragment din arta actorului Florian Pittiș a rămas întipărită pe peliculă.

Piesa este propusă spre difuzare mentru a marca un omagiu adus regizoarei Sanda Manu, născută pe 5 august 1933, și o reverență către Florian Pittiș (Arlechino), dispărut dintre noi în 6 august 2007.

Teatru TV „Mincinosul” la TVR2 – luni, 3 august, ora 20 :05, și în reluare vineri, 7 august, ora 00 :50.

Mincinosul de Carlo Goldoni

Traducerea George Ivașcu și Polixenia Carambi

In distribuție: Mariana Mihuț, Ion Caramitru, Florian Pittiș, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu, Dumitru Onofrei, Mihai Mereușă, Vali Voiculescu – Pepino, Cătălina Pintilie, Ștefan Velniciuc, Beatrice Biega, Rean Reder.

Scenografia – Sanda Mușatescu
Redactor – Ioana Prodan
Regia artistică – Sanda Manu

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.