„Un cinema francez deschis spre lume”
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-cinema-francez-deschis-spre-lume/

INTERVIU „Vitalitatea cinema-ului francez este în special rezultatul unui sistem de finanţare extrem de performant”, spune Lucie Guérin, care s-a ocupat, din partea Institutului Francez, de selecţia din acest an a Festivalului Filmului Francez, ce are loc între 24 aprilie şi 6 mai în nouă oraşe din România.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 Aprilie 2018

Responsabilă cu domeniul Audiovizual și Arte digitale la Institutul Francez din București, Lucie Guérin s-a ocupat de selecția din acest an a Festivalului Filmului Francez, care a ajuns la a 22-a ediție și are loc între 24 aprilie și 6 mai în nouă orașe din România: Arad, Braşov, Bucureşti, Buzău, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Sfântu Gheorghe și Timişoara.

Festivalul se deschide marți, 24 aprilie, de la 20.30, la Cinema Elvire Popesco din București, cu filmul „Madame Hyde”/„Doamna Hyde”, de Serge Bozon și cu Isabelle Huppert în distribuție. Informații despre programul de la București al festivalului și despre bilete pot fi găsite aici.

La fel ca în ultimii ani, festivalul, care s-a mutat din toamnă în primăvară, propune o competiție dedicată regizorilor aflați la debut sau la al doilea film; o secțiune Panorama, cu filme noi cu succes la critică și în festivaluri; o secțiune realizată în colaborare cu revista Cahiers du Cinema; precum și un Focus, de această dată pentru a marca momentul istoric Mai 68 (detalii, aici).

Într-un interviu pentru Ziarul MetropolisLucie Guérin vorbește despre conceptul și secțiunile ediției din acest an, despre invitați și despre vitalitatea cinema-ului francez.

 

Ionuț Mareș: În mod tradiţional, competiţia este dedicată regizorilor tineri, aflaţi la primul sau al doilea film. Este cunoscut faptul că Franţa produce aproximativ 300 de filme pe an, însă cât de dificil este să faci selecţia pentru o astfel de competiţie?

Lucie Guérin: De fapt, în Franţa se produc mult mai multe filme în fiecare an, inclusiv multe debuturi. Prin urmare, nu ducem lipsă de opţiuni. Aşadar, nu este greu să facem un festival la cinci luni după precedentul. Acest lucru ne-a permis să selectăm anumite filme pe care le-am reperat pentru ediţia precedentă. De exemplu, „En attendant les hirondelles” („În aşteptarea rândunelelor” – foto sus, n.r.) este un film pe care mi-am dorit să îl avem anul trecut, însă în cele din urmă nu l-am putut lua. Sunt foarte bucuroasă să îl putem arăta acum în România, deoarece a fost preferatul meu de la Cannes.

Mai dificil e faptul că aceste filme nu primesc atât de multă atenţie ca cele ale unor regizori mai cunoscuţi. Ele pot trece uneori neobservate în festivaluri. Ne uităm cu prioritate la selecţii precum cele de la ACID (Association for the Diffusion of Independent Cinema – n.r.) sau Săptămâna Criticii de la Cannes, competiţia noilor regizori de la San Sebastian, selecţiile de la Locarno, care se concentrează pe noi talente, sau de la festivalul Premiers Plans de la Angers.

Lucie Guérin

Care sunt criteriile şi conceptul din spatele selecţiei pentru competiţie?

Prin competiţie, ne dorim să aruncăm o privire asupra cinema-ului francez de mâine. Să arătăm cineaşti inovatori care oferă o nouă imagine a cinema-ului francez. Trebuie să ne limităm la şase filme. Prin urmare, am încercat să găsesc un echilibru între filme de mare public, cum sunt „Comme des garçons” („Echipa de fete”), de Julien Hallard, sau „Patients” („Pacienţii”), de Mehdi Idir şi Grand Corps Malade, şi filme care experimentează mai mult, indiferent că e vorba de structura narativă („En attendant les hirondelles”/ „În aşteptarea rândunelelor”, de Karim Moussaoui), de jocul actorilor („Pour le réconfort”/„Confort şi consolare”, de Vincent Macaigne) sau de filme care îşi lansează provocări, ca „Le Semeur” („Seminţe”), de Marine Francen, care face un film de epocă având un buget mic şi o distribuţie în totalitate feminină, sau „Si tu voyais son cour” („Dacă i-ai vedea inima”), de Joan Chemla, care are o distribuţie impresionantă pentru un debut (Gael Garcia Bernal şi Marine Vacht) şi o regie îndrăzneaţă.

Prioritatea noastră este ca prin această competiţie să arătăm un cinema francez care nu este încremenit, ci este deschis spre lume, în special prin coproducţii străine (de exemplu, cu Algeria, ca în cazul lui „En attendant les hirondelles”), şi acordă încredere tinerilor regizori şi în special regizoarelor.

Încercăm de asemenea să alegem filme care ar putea avea un potenţial de a fi distribuite în România, deşi este dificil, deoarece sunt filme mici, iar piaţa este foarte restrânsă. Încercăm cel puţin să atragem atenţia distribuitorilor asupra acestor filme pentru a le lua în considerare, în special prin premiul publicului TV5 Monde, care constă într-un ajutor pentru distribuţie.

Care sunt invitaţii din acest an?

La Bucureşti vor veni doi regizori/scenarişti din competiţie: Marine Francen („Le Semeur”) şi Vincent Macaigne („Pour le réconfort”, care este de asemenea şi în secţiunea Cahiers du Cinema). Marine Francen a fost asistentă de regie şi a realizat mai multe scurtmetraje înainte de a-şi face primul lungmetraj, „Le Semeur”, care a câştigat premiul secţiunii Noi regizori de la San Sebastian. Ea a reuşit un film foarte poetic, pe alocuri perturbator, cu o imagine luminoasă magnifică.

În Franţa, Vincent Macaigne este cunoscut în primul rând pentru activitatea sa de regizor şi autor de teatru, precum şi ca actor de cinema. „Pour le réconfort” este al doilea film al său ca regizor, după o adaptare de „Dom Juan” de Moliere, produs de Arte şi cu actori de la Comedia Franceză. El a fost prezent în proiecţie specială la ACID. În acest film, Macaigne lucrează cu trupa sa de actori. Filmul este transgresiv, un pic provocator şi melancolic. Un film politic cu un umor caustic.

La Bucureşti va fi de asemenea prezent Joachim Lepastier, critic al revistei Cahiers du Cinema care a făcut selecţia şi broşura critică pentru secţiunea Săptămâna Cahiers cu Cinema.

La Timişoara şi la Cluj, va fi prezentă Mona Walravens, actriţă din filmul „Comme des garçons”. Ea a mai jucat, printre altele, în „La vie d’Adele”, iar aici interpretează o jucătoare de fotbal din anii ’60 cu un temperament puternic. Este extraordinar să avem o actriţă pentru a reprezenta acest film cu un casting aproape în totalitate feminin.

Există apoi secţiunea Panorama, unde ai selectat câteva din cele mai de succes filme franceze din ultimul an, cum ar fi „Madame Hyde”, de Serge Bozon, „Félicité”, de Alain Gomis, şi „La villa”, de Robert Guédiguian. Ce tip de filme ai căutat pentru această secţiune?

Multe din cele mai importante filme franceze şi care au fost prezente în mari festivaluri în 2017 au ajuns deja în România în diferite festivaluri sau în distribuţie. Pentru Panorama, am căutat filme care au fost lăsat deoparte, dar care au fost bine primite de critică şi chiar premiate (anul trecut, la Berlin, „Félicité” a primit Marele Premiu; la Veneţia, „Jusqu’a la garde”/„Custodia”, de Xavier Legrand, a câştigat Leul de Argint pentru cel mai bun regizor).

Această secţiune ne permite să arătăm filme ale unor regizori cunoscuţi ca Robert Guédiguian, Serge Bozon sau Michel Ocelot („Ivan Tsarévitch et la princesse changeante”/„Ivan Ţarevici şi prinţesa schimbătoare”) sau cu actori cunoscuţi (Isabelle Huppert, Romain Duris, Mathieu Amalric, Léa Drucker). Ne bucurăm că putem oferi acestor filme şansa de a fi văzute de publicul român.

În mod tradiţional, Festivalul Filmului Francez are o colaborare cu foarte cunoscuta revistă Cahiers du Cinema. Care sunt tema şi conceptul selecţiei lor din acest an, care include filme precum „Barbara” (2017), de Mathieu Amalric, „La Bande des quatre” (1988), de Jacques Rivette, sau „L’esquive” (2004), de Abdellatif Kechiche?

În acest an, am ales împreună cu cei de la Cahiers să reflectăm legăturile dintre cinema şi teatru, cu un accent special asupra figurii actorului. Selecţia făcută de Joachim Lepastier este mai recentă decât la ediţiile precedente. Ea aduce un omagiu unor clasici ai cinema-ului (Jacques Rivette şi Abdellatif Kechiche) şi ai teatrului (Cehov şi Marivaux), dar face loc şi noii generaţii (Vincent Macaigne şi Jean-Christophe Meurisse) şi actorilor (Mathieu Amalric).

Această secţiune are ca scop să evidenţieze artificiile teatrului preluate în cinema („mise en abyme”, „trompe l’oeil”…), dar şi puterea creativă pe care sinergiile între cele două arte o pot produce, în special când filmele sunt realizate de regizori care sunt de asemenea regizori de teatru, actori, dramaturgi.

Cum ai explica vitalitatea cinema-ului francez?

Vitalitatea este în special rezultatul unui sistem de finanţare extrem de performant, susţinut de autorităţile publice, care îşi doresc să aibă un cinema francez divers, deschis, ambiţios şi recunoscut. Banii provin în bună măsură din industria însăşi (de exemplu, taxe pe biletele de cinema sau pentru operatorii de telecomunicaţii) şi sunt reinvestiţi în producţie prin anumite mecanisme controlate de Centrul Naţional al Cinematografiei şi Imaginii Animate. Acest lucru dă naştere la un cerc virtuos care permite acest dinamism al producţiilor, al cărui revers este că un număr important de filme au tot mai puţin timp la dispoziţie pentru a-şi dovedi valoarea în cinematografe.

Oraşe și program:

– Arad / Cinema Arta, 4-6 mai
– Brașov / Cinemateca Patria, 3-6 mai
– Bucureşti / Cinema Elvire Popesco, 24 aprilie – 6 mai
– Buzău / Teatrul George Ciprian, 4 mai
– Cluj-Napoca / Cinema Victoria, 3-6 mai
– Constanța / Cityplex Tomis Mall, 3-6 mai
– Iași / Cinema Ateneu, 2-5 mai
– Sfântu Gheorghe / Cityplex Arta, 3-6 mai
– Timișoara / Universitatea de Vest – Aula Magna – 3-6 mai

Toate filmele sunt prezentate în versiune originală, cu subtitrare în limba română.

Biletele pot fi achiziţionate de la casa Sălii Elvire Popesco, cu o oră înainte de fiecare proiecţie, de la Librăria Kyralina, de la Librăria Hecate, în reţeaua de librării Humanitas și de pe eventbook.ro.

 

Foto sus: cadru din „En attendant les hirondelles” („În aşteptarea rândunelelor”)

21
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Cu „The Favourite” (2018), grecul Yorgos Lanthimos se instalează confortabil în zona mainstream a cinema-ului de autor. Este cel mai puțin perturbator film al său și, probabil, cel mai relaxat, chiar dacă sunt prezente toate mărcile sale stilistice. O lejeritate și o lipsă de încrâncenare binevenite.

21
/02
/19

“Charleston” (regia Andrei Crețulescu), “Dragoste 1. Câine” (regia Florin Șerban), “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude), “Moromeții 2” (regia Stere Gulea) și “Pororoca” (regia Constantin Popescu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film. Câstigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Național din București. Evenimentul va fi transmis live, începând cu ora 20.00, pe Film Now.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

12
/02
/19

Franco Zeffirelli alături de Robert Powell pe platourile de filmare la Iisus din Nazareth (1976). Regizorul şi producătorul de film, teatru şi operă Franco Zeffirelli împlinește, astăzi, 96 de ani.

12
/02
/19

Filmat în haoticele cartiere din Liban, CAPERNAUM prezintă povestea inspirațională a unui băiețel care se luptă să supraviețuiască sorții copleșitoare. Filmul, care a luat Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Cannes din mai 2018 (unde s-a bucurat de 15 minute de ovații în picioare), este acum considerat unul dintre concurenții principali în cursa pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Capernaum intră din 8 martie (2019) în cinematografele din România.

10
/02
/19

„Când am început jucam la amatori, îl imitam pe Beligan. Doar când am dat examen la Institut, mi s-a spus «mă, tu îl imiți pe Beligan!». Și atunci mi-am dat seama și am căutat să scap de chestia asta.” , spune Victor Rebengiuc, actorul care a împlinit, astăzi, 86 de ani.

10
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin, „Monștri.”, debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, este un film care tratează cu delicatețe un moment de cumpănă din relația unui cuplu din București, interpretat de Judith State și Cristian Popa.

10
/02
/19

"Învigătorul uită că se află într-o cursă, lui îi place doar să alerge." - Joe Pesci, "A funny guy", Joe Pesci, laureat al premiilor Oscar, comediant şi interpret al unor personaje extrem de volatile, într-o varietate de genuri cinematografice, născut, la Newark, New Jersey a împlinit, ieri, 76 de ani.

09
/02
/19

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele "Tom Jones", "The Dresser", "Murder on the Orient Express" şi "Erin Brockovich", a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

07
/02
/19

Mâine (joi), începe, la Berlinale Palast, Festivalului de Film de la Berlin.Eevenimentul va fi deschis de actriţa Juliette Binoche, preşedinta juriului internaţional de anul acesta, Monika Grütters, ministrul german al Culturii, Michael Müller, primarul Berlinului si Dieter Kosslick, directorului Berlinalei. Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 - 17 februarie.

Page 1 of 22812345...102030...Last »