Un nou spectacol regizat de Felix Alexa la Teatrul Nottara: Cancún de Jordi Galcerán
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-nou-spectacol-regizat-de-felix-alexa-la-teatrul-nottara-cancun-de-jordi-galceran/

După Lecţia de Eugène Ionesco, spectacol montat în plină pandemie pe scena Teatrului Nottara, devenind una dintre cele mai apreciate producţii din repertoriu, regizorul Felix Alexa revine cu o nouă montare, de data aceasta din zona comediei negre cu accente de dramă psihologică, marca bine-cunoscutului dramaturg catalan Jordi Galcerán: Cancún (în traducerea Luminiţei Voina-Răuţ). Primele reprezentaţii vor avea lor vineri, 13 mai, şi duminică, 15 mai, de la ora 19:30, la Sala George Constantin.

Un articol de Petre Ivan|9 mai 2022

Felix Alexa semnează regia, lighting design-ul și ilustrația muzicală, scenografia este realizată de Andrada Chiriac, iar din distribuție fac parte actorii Cerasela Iosifescu, Gabriel Răuță, Ada Navrot și Alexandru Jitea.

„«Cancún» este un spectacol despre fragilitatea relațiilor umane. Despre cât de relativă și ambiguă e fericirea în cuplu, în viață în general. Despre frustrări adunate în zeci de ani, care izbucnesc violent în prezentul concret și în lumi imaginare ale psihicului fiecăruia dintre noi. O comedie amară despre descompunerea senzațiilor sufletești cele mai intime, despre cât de sublimă, dar și ridicolă e viața însăși. «Cancún» e despre noi toți, aflați uneori față în față cu noi înșine.” (Felix Alexa)

Cuplurile Reme – Vicente și Laura – Pablo își petrec fiecare vacanță împreună. Sunt prieteni de douăzeci și cinci ani și aparent nu mai există nici un secret între ei, își știu pasiunile, capriciile, tabieturile. În mult visata călătorie în Cancún, celebra stațiune din Mexic, speră că vor avea pauza binemeritată de la rutina vieții lor, se vor bucura de peisaje exotice și de seri târzii, cu șampanie și râsete. Acești patru prieteni se simt norocoși că sunt atât de apropiați chiar și după atâția ani, că au fost alături în cele mai importante momente din viețile lor. Dar dinamica aceasta perfectă a grupului lor se schimbă în urma unui joc al lui „ce-ar fi fost dacă…”, un exercițiu de imaginație despre cum ar fi arătat viața lor dacă ar fi luat în trecut alte decizii. Pe parcurs, își dau seama de faptul că nu doar nu se cunosc atât de bine unul pe celălalt, ci că există dorințe atât de adânc ascunse în ei, încât, odată ieșite la suprafață, le pot schimba viețile definitiv.

Textul jonglează permanent cu granița dintre realitate și imaginație, împlinire și aspirație, cu replici ce mustesc de comic la un prim nivel, dar care construiesc, cu finețe și precizie aproape matematică, o realitate interioară complexă, nuanțată. Vacanța devine o călătorie în propriul sine, iar personajele se confruntă pentru prima oară cu adevăratele lor temeri, nesiguranțe, dar și dorințe, ce se pot materializa în universuri paralele.

„Câteodată introduc jocuri în piesele mele, dar în general gândesc piesa în sine ca pe un joc: între personaje și cu spectatorul. Pentru mine, să scriu o piesă de teatru înseamnă să creez un univers, o tablă de joc, un spațiu unde să se deruleze acest joc. Trebuie să stabilești niște reguli bine definite astfel încât spectatorul să știe în ce paradigmă se află în fiecare moment.” (Jordi Galcerán)

Jordi Galcerán (n. 1964, Barcelona), dramaturg, scenarist și traducător catalan, a devenit recunoscut la nivel internațional pentru piesa Metoda Grönholm (2013), montată în peste 60 de țări. A adaptat pentru scenă opere literare, a tradus și a semnat împreună cu compozitorul Alberto Guinovart musicalurile Gaudi (2002) și Parais (2005), ambele recompensate cu Premiul Butaca pentru cele mai bune musicaluri. A scris mai multe scurtmetraje, scenarii de televiziune și de film.

Prima montare a piesei Cancún a avut premiera mondială la Teatrul Borras din Barcelona, în noiembrie 2008. Ulterior, autorul a realizat o serie de modificări ale piesei, varianta finală fiind jucată în 2014, la Teatrul Infanta Isabel din Madrid.

Biletele pentru primele reprezentații pot fi cumpărate online pe www.nottara.ro sau de la agenția teatrului (bd. Magheru nr. 20, sect. 1, București).

14
/02
/24

Celebrul musical FAMILIA ADDAMS semnat de Răzvan Mazilu la Teatrul EXCELSIOR din București va avea două reprezentații în exclusivitate la Craiova. Evenimentele sunt programate marți, 27 martie și miercuri, 28 martie 2024 de la ora 19:00 și vor avea loc în Sala “Amza Pellea” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova.

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

13
/02
/24

CRONICĂ DE FILM “Zona de interes” (2023), de Jonathan Glazer, este un film aproape conceptual, a cărui forţă e dată de contrastul dintre ce vedem în prim-plan, de o parte, şi ce se întâmplă în plan îndepărtat şi ce auzim pe coloana sonoră, de cealaltă parte.