Un nou spectacol regizat de Felix Alexa la Teatrul Nottara: Cancún de Jordi Galcerán
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-nou-spectacol-regizat-de-felix-alexa-la-teatrul-nottara-cancun-de-jordi-galceran/

După Lecţia de Eugène Ionesco, spectacol montat în plină pandemie pe scena Teatrului Nottara, devenind una dintre cele mai apreciate producţii din repertoriu, regizorul Felix Alexa revine cu o nouă montare, de data aceasta din zona comediei negre cu accente de dramă psihologică, marca bine-cunoscutului dramaturg catalan Jordi Galcerán: Cancún (în traducerea Luminiţei Voina-Răuţ). Primele reprezentaţii vor avea lor vineri, 13 mai, şi duminică, 15 mai, de la ora 19:30, la Sala George Constantin.

Un articol de Petre Ivan|9 mai 2022

Felix Alexa semnează regia, lighting design-ul și ilustrația muzicală, scenografia este realizată de Andrada Chiriac, iar din distribuție fac parte actorii Cerasela Iosifescu, Gabriel Răuță, Ada Navrot și Alexandru Jitea.

„«Cancún» este un spectacol despre fragilitatea relațiilor umane. Despre cât de relativă și ambiguă e fericirea în cuplu, în viață în general. Despre frustrări adunate în zeci de ani, care izbucnesc violent în prezentul concret și în lumi imaginare ale psihicului fiecăruia dintre noi. O comedie amară despre descompunerea senzațiilor sufletești cele mai intime, despre cât de sublimă, dar și ridicolă e viața însăși. «Cancún» e despre noi toți, aflați uneori față în față cu noi înșine.” (Felix Alexa)

Cuplurile Reme – Vicente și Laura – Pablo își petrec fiecare vacanță împreună. Sunt prieteni de douăzeci și cinci ani și aparent nu mai există nici un secret între ei, își știu pasiunile, capriciile, tabieturile. În mult visata călătorie în Cancún, celebra stațiune din Mexic, speră că vor avea pauza binemeritată de la rutina vieții lor, se vor bucura de peisaje exotice și de seri târzii, cu șampanie și râsete. Acești patru prieteni se simt norocoși că sunt atât de apropiați chiar și după atâția ani, că au fost alături în cele mai importante momente din viețile lor. Dar dinamica aceasta perfectă a grupului lor se schimbă în urma unui joc al lui „ce-ar fi fost dacă…”, un exercițiu de imaginație despre cum ar fi arătat viața lor dacă ar fi luat în trecut alte decizii. Pe parcurs, își dau seama de faptul că nu doar nu se cunosc atât de bine unul pe celălalt, ci că există dorințe atât de adânc ascunse în ei, încât, odată ieșite la suprafață, le pot schimba viețile definitiv.

Textul jonglează permanent cu granița dintre realitate și imaginație, împlinire și aspirație, cu replici ce mustesc de comic la un prim nivel, dar care construiesc, cu finețe și precizie aproape matematică, o realitate interioară complexă, nuanțată. Vacanța devine o călătorie în propriul sine, iar personajele se confruntă pentru prima oară cu adevăratele lor temeri, nesiguranțe, dar și dorințe, ce se pot materializa în universuri paralele.

„Câteodată introduc jocuri în piesele mele, dar în general gândesc piesa în sine ca pe un joc: între personaje și cu spectatorul. Pentru mine, să scriu o piesă de teatru înseamnă să creez un univers, o tablă de joc, un spațiu unde să se deruleze acest joc. Trebuie să stabilești niște reguli bine definite astfel încât spectatorul să știe în ce paradigmă se află în fiecare moment.” (Jordi Galcerán)

Jordi Galcerán (n. 1964, Barcelona), dramaturg, scenarist și traducător catalan, a devenit recunoscut la nivel internațional pentru piesa Metoda Grönholm (2013), montată în peste 60 de țări. A adaptat pentru scenă opere literare, a tradus și a semnat împreună cu compozitorul Alberto Guinovart musicalurile Gaudi (2002) și Parais (2005), ambele recompensate cu Premiul Butaca pentru cele mai bune musicaluri. A scris mai multe scurtmetraje, scenarii de televiziune și de film.

Prima montare a piesei Cancún a avut premiera mondială la Teatrul Borras din Barcelona, în noiembrie 2008. Ulterior, autorul a realizat o serie de modificări ale piesei, varianta finală fiind jucată în 2014, la Teatrul Infanta Isabel din Madrid.

Biletele pentru primele reprezentații pot fi cumpărate online pe www.nottara.ro sau de la agenția teatrului (bd. Magheru nr. 20, sect. 1, București).

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.