Un nou spectacol regizat de Felix Alexa la Teatrul Nottara: Cancún de Jordi Galcerán
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-nou-spectacol-regizat-de-felix-alexa-la-teatrul-nottara-cancun-de-jordi-galceran/

După Lecţia de Eugène Ionesco, spectacol montat în plină pandemie pe scena Teatrului Nottara, devenind una dintre cele mai apreciate producţii din repertoriu, regizorul Felix Alexa revine cu o nouă montare, de data aceasta din zona comediei negre cu accente de dramă psihologică, marca bine-cunoscutului dramaturg catalan Jordi Galcerán: Cancún (în traducerea Luminiţei Voina-Răuţ). Primele reprezentaţii vor avea lor vineri, 13 mai, şi duminică, 15 mai, de la ora 19:30, la Sala George Constantin.

Un articol de Petre Ivan|9 mai 2022

Felix Alexa semnează regia, lighting design-ul și ilustrația muzicală, scenografia este realizată de Andrada Chiriac, iar din distribuție fac parte actorii Cerasela Iosifescu, Gabriel Răuță, Ada Navrot și Alexandru Jitea.

„«Cancún» este un spectacol despre fragilitatea relațiilor umane. Despre cât de relativă și ambiguă e fericirea în cuplu, în viață în general. Despre frustrări adunate în zeci de ani, care izbucnesc violent în prezentul concret și în lumi imaginare ale psihicului fiecăruia dintre noi. O comedie amară despre descompunerea senzațiilor sufletești cele mai intime, despre cât de sublimă, dar și ridicolă e viața însăși. «Cancún» e despre noi toți, aflați uneori față în față cu noi înșine.” (Felix Alexa)

Cuplurile Reme – Vicente și Laura – Pablo își petrec fiecare vacanță împreună. Sunt prieteni de douăzeci și cinci ani și aparent nu mai există nici un secret între ei, își știu pasiunile, capriciile, tabieturile. În mult visata călătorie în Cancún, celebra stațiune din Mexic, speră că vor avea pauza binemeritată de la rutina vieții lor, se vor bucura de peisaje exotice și de seri târzii, cu șampanie și râsete. Acești patru prieteni se simt norocoși că sunt atât de apropiați chiar și după atâția ani, că au fost alături în cele mai importante momente din viețile lor. Dar dinamica aceasta perfectă a grupului lor se schimbă în urma unui joc al lui „ce-ar fi fost dacă…”, un exercițiu de imaginație despre cum ar fi arătat viața lor dacă ar fi luat în trecut alte decizii. Pe parcurs, își dau seama de faptul că nu doar nu se cunosc atât de bine unul pe celălalt, ci că există dorințe atât de adânc ascunse în ei, încât, odată ieșite la suprafață, le pot schimba viețile definitiv.

Textul jonglează permanent cu granița dintre realitate și imaginație, împlinire și aspirație, cu replici ce mustesc de comic la un prim nivel, dar care construiesc, cu finețe și precizie aproape matematică, o realitate interioară complexă, nuanțată. Vacanța devine o călătorie în propriul sine, iar personajele se confruntă pentru prima oară cu adevăratele lor temeri, nesiguranțe, dar și dorințe, ce se pot materializa în universuri paralele.

„Câteodată introduc jocuri în piesele mele, dar în general gândesc piesa în sine ca pe un joc: între personaje și cu spectatorul. Pentru mine, să scriu o piesă de teatru înseamnă să creez un univers, o tablă de joc, un spațiu unde să se deruleze acest joc. Trebuie să stabilești niște reguli bine definite astfel încât spectatorul să știe în ce paradigmă se află în fiecare moment.” (Jordi Galcerán)

Jordi Galcerán (n. 1964, Barcelona), dramaturg, scenarist și traducător catalan, a devenit recunoscut la nivel internațional pentru piesa Metoda Grönholm (2013), montată în peste 60 de țări. A adaptat pentru scenă opere literare, a tradus și a semnat împreună cu compozitorul Alberto Guinovart musicalurile Gaudi (2002) și Parais (2005), ambele recompensate cu Premiul Butaca pentru cele mai bune musicaluri. A scris mai multe scurtmetraje, scenarii de televiziune și de film.

Prima montare a piesei Cancún a avut premiera mondială la Teatrul Borras din Barcelona, în noiembrie 2008. Ulterior, autorul a realizat o serie de modificări ale piesei, varianta finală fiind jucată în 2014, la Teatrul Infanta Isabel din Madrid.

Biletele pentru primele reprezentații pot fi cumpărate online pe www.nottara.ro sau de la agenția teatrului (bd. Magheru nr. 20, sect. 1, București).

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.