Un Piersic jr. cu-un Iureș ne-au făcut să uităm. Stage Dogs
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-piersic-jr-cu-un-iures-ne-au-facut-sa-uitam-stage-dogs/

În primele zile de primăvară Teatrul Act vine cu premiera ‘’Stage Dogs’’ cu doi actori excepţionali: Marcel Iureş şi Florin Piersic jr.

Un articol de Corina Dima|10 Martie 2018

Teatrul își așteaptă invitații pentru premieră.

Lași primăvara în stradă și cobori la subsolul clădirii. Sala Teatrului Act pare neîncăpătoare pentru atâția oaspeți. Forfotă. Fiecare își caută locul și vorbește în tăcere, din ce în ce mai stins. Telefoanele sunt închise. Liniște. O sută de suflete așteaptă. Așteaptă semnul acela neștiut, de început. Așteaptă povestea, așteaptă emoția.

Scena micuță, cu oameni de jur împrejur, apărută parcă dintr-o îmbrățișare a publicului, tace în întunericul gol.

Improvizații de jazz.

Zărești două siluete. Doi actori discută la finalul unei piese de teatru. Tocmai ce au ieșit de pe scenă, sunt în cabinele de machiaj. Îmbrăcați în negru, par obosiți. Comentează replici și reacții din spectacolul ce tocmai l-au jucat. Firesc, colegial. Florin Piersic jr. actorul tânăr, în ascensiune, iar Marcel Iureș actorul de succes din generația veche. Simți relația de dominare a seniorului, vezi ezitările tânărului. Dialogul se frânge în întuneric.

Iar întuneric. Iar muzică. Scena numărul doi. Cei doi stau iarăși la palavre despre teatru. O întâmplare cu un domn care a adormit în timpul spectacolului și a început să sforăie zgomotos. Hilar, discuții, comentarii, întrebări.  Și iar întuneric. Apoi un monolog. Apoi povestea cu înlocuirea ceaiului de rooibos din spectacol, cu whiskey. Și tot felu.

Spectacolul se construiește treptat, într-un mod vizual, cinematografic. Siluetele personajelor în negru par sculptate în lumina reflectorului. Pare ca și cum cineva a filmat actorii, urmărindu-i pas cu pas. Apoi a decupat fragmentele dinainte și după intrarea în scenă și acum vedem montajul. Colecție de reacții, sumedenie de trăiri, frânturi de idei, ca într-o oglindă a vieții. O oglindă a teatrului.

Întâmplări banale din viața de zi cu zi se perindă prin fața ochilor. Actorii fac exerciții de dicție sau repetă textul în sala goală. Povestesc întâmplări haioase de la repetiții sau comenteză vreun text, vreun coleg sau vreun ‘’scribălău’’ (un actor ratat ce nu creat nicicând nimic). Sau i s-a stricat unuia fermoarul și pornesc înjurăturile. Sunt întrerupți de vreun telefon de acasă: dictează lista de cumpărătiri sau au dialoguri codate șugubețe, dau indicații în cazul unor acidente și câte și mai câte.

Relațiile dintre cei doi se transformă și cresc. Pare prietenie. Apoi acceptare. Apare și conflictul. Și consensul.  Înțelegere fără cuvinte. Destăinuiri. Sfaturi. Revoltă. Recunoaștere. Teamă. Recunoștință. Și, ciclic, totul se închide așa cum a început, în același moment.

Florin Piersic jr. semnează regia și textul (inspirat de “A Life in the Theatre” de David Mamet). Traducerea îi aparține lui Ovidiu Niculescu iar adaptarea tot lui Piersic jr.

Piesa este impregnată de expresii specifice lumii artiștilor, un jargon actoricesc: ai un spectacol de dus, actrița a fost pe dinafară, teatru cu ‘’t’’ mare, e prea jos ca nivel, e o păcăleală de piesă, dă-mi o situație, să joc ceva etc. Dar și de reacții precum: De unde apar ăștia cu ideile lor? Nu o să dea nimeni bani pe piesă! Nu o lua personal! Un puști din generația nouă. Să fii atent de la cine primești laude.

Cadrul minimalist (scenografie semnată de Tudor Prodan, light design de Bogdan Gheorghiu și costume Irina Voinea), creează atmosfera de mediu relaxat de sală spectacol sau back-stage, cabine actori. Luminile sunt cele care accentuează sau prelungesc gesturi, posturi, imagini statice clișeistice (actorul ce fumeză o țigară, înconjurat de volute de fum) sau dimpotrivă, dinamice (jocul punctat din lumini pe fețele actorilor care își spun replicile, în nemișcare). În viață, la fel ca pe scenă, ieși în fața reflectoarelor. Prin simplitatea lor, imaginile actorilor (îmbrăcați în negru, cadru întunecat, punctați de lumină) îți rămân întipărite pe retină. Iar textele actorilor capătă parcă și mai mare forță astfel (eludând elemente de prisos).

Marcel Iureș și Florin Piersic jr. își joacă rolurile de actori, se joacă pe ei. Sunt rolurile lor sau e realitate? Atmosfera creată este atât de firească, parcă actorii ar sta lângă tine pe scaun și îți povestesc. În cuvinte simple, natural și firesc.

Măiestria detaliului și frumusețea dozării energiei transpar în fiecare gest, în fiecare schimb de priviri. Avem în față doi actori de cea mai înaltă ținută. Și se simte, se vede, se transmite. Scena le oferă cadru iar ei construiesc măiestrit. Le place să joace împreună.

Monologurile punctate ici colo îți taie respirația. Prestație actoricească de excepție. Actorii sunt acolo, atît de aprope de tine încât cel mai mic gest, transpirație, respirație, cută de haine, încruntare, brățări, tatuaje capătă parcă alt sens, totul e mai pregnant, mai puternic.

Regizorul creionează stări și emoții în tușe discrete. Fărâme din viață ce se rotesc ușor ca într-un caleidoscop de copil cu bucăți de sticlă colorată. Se împletesc povești de pe scenă cu povești din viață. Uneori acestea se contopesc. Și nu îți mai dai seama (în punctul culminant al piesei) dacă e repetiția sau e piesa de teatru? Nedefinit. Disperarea unei realități, textul unui piese, scena unei teatru. Scena și viața au devenit una și aceeași. Teatrul face parte din viață.

Și îți rămân întipărite în minte: ’’Fă-i să râdă, fă-i să plângă! Fă-i să uite!’’



12
/12
/18

20 scurtmetraje din toată lumea și 10 scurtmetraje românești concurează anul acesta pentru trofeele NexT. Selecția filmelor pentru Competiția Internațională și Competiția Națională a fost realizată și în acest an de către Oana Ghera și Massimiliano Nardulli. Selecționerii au ales voci noi care onorează încă o dată misiunea festivalului la această ultimă ediție, aceea de a descoperi și aduce în prim-plan atât filmele scurte cu adevărat inovatoare, cât și pe cei care le creează.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

12
/12
/18

Joi, 13 decembrie, ora 12:00, va avea loc lansarea platformei online www.de100.ro, a proiectului „Români de 100 de ani”, proiect ce își propune să prezinte portretele și poveștile de viață a 10 români care și-au celebrat Centenarul odată cu România.

12
/12
/18

Asociația Națională a Artiștilor Vizuali (ANAV) împreună cu Walk & Shoot – Ateliere de fotografie organizează la Gallery (str. Leonida 9-11), în perioada 14-16 decembrie, a doua ediție a X-mas Photo Garage Sale.

12
/12
/18

Supărat de gestul unui spectator, care şi-a permis să intre în sală după începerea reprezentaţiei sale, rapsodul Grigore Leşe a plecat de pe scenă în timpul unui concert, susţinut, zilele trecute, în Târgu Lăpuş, Maramureş. Deşi cei prezenţi i-au cerut scuze şi l-au rugat să continue, interpretul a refuzat vehement să continue spectacolul.

12
/12
/18

Luna decembrie aduce la Teatrul Național București patru spectacole noi, „fapt unic în cei 166 de ani de Teatru”. Cele patru premiere sunt ”Pădurea spânzuraţilor”, după romanul lui Liviu Rebreanu, în regia lui Radu Afrim, ”Papagalul mut”, scenariuL şi regia Nae Caranfil, ”50 de secunde” de Daniel Oltean (piesa anului 2017, premiată la Gala UNITER), în regia lui Eugen Gyemant, şi spectacolul de pantomimă ”A fost odată în România”, în regia lui Dragoş Huluba.

11
/12
/18

S-au temut că piesa nu va avea niciodată succes din cauza duratei sale de aproape şase minute, dar a devenit cel mai ascultat single al secolului. "Bohemian Rhapsody", cântrecul trupei Queen, este, de la începutul acestei săptămâni, cel mai difuzat single din secolul al XX-lea pe platformele de streaming.

11
/12
/18

Ziua Internaţională a Tangoului, sărbătorită în 11 decembrie începând din anul 1977, a fost proclamată în onoarea a două figuri legendare ale muzicii argentiniene: Carlos Gardel, Regele Tangoului şi Julio De Caro, ambii născuţi într-o zi de 11 decembrie/ În 1935 Carlos Gardel compunea „Por una cabeza”, unul dintre cele mai cunoscute tangouri din istoria muzicii. 

11
/12
/18

Au între 70 și 80 de ani. Sunt un cuplu. Ea vorbește, îl ghidează, îl ceartă și îl așează. El tace. Ea mă calcă de două ori pe picior, o dată se scuză, a doua oară consideră că noroiul mă prinde bine, așa că așteaptă să-i mulțumesc.

10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Ieri, 9 decembrie,  în sala „Ion Băieșu” a Teatrului Dramaturgilor Români, a avut loc premiera oficială a spectacolului FAPTE BUNE de Sebastian Ungureanu, regia Alexandru Nagy, o comedie de moravuri care începe ca o farsă și se termină ca o satiră despre geneza politicii românești post-decembriste.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

Page 1 of 76512345...102030...Last »