Un Piersic jr. cu-un Iureș ne-au făcut să uităm. Stage Dogs
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-piersic-jr-cu-un-iures-ne-au-facut-sa-uitam-stage-dogs/

În primele zile de primăvară Teatrul Act vine cu premiera ‘’Stage Dogs’’ cu doi actori excepţionali: Marcel Iureş şi Florin Piersic jr.

Un articol de Corina Dima|10 Martie 2018

Teatrul își așteaptă invitații pentru premieră.

Lași primăvara în stradă și cobori la subsolul clădirii. Sala Teatrului Act pare neîncăpătoare pentru atâția oaspeți. Forfotă. Fiecare își caută locul și vorbește în tăcere, din ce în ce mai stins. Telefoanele sunt închise. Liniște. O sută de suflete așteaptă. Așteaptă semnul acela neștiut, de început. Așteaptă povestea, așteaptă emoția.

Scena micuță, cu oameni de jur împrejur, apărută parcă dintr-o îmbrățișare a publicului, tace în întunericul gol.

Improvizații de jazz.

Zărești două siluete. Doi actori discută la finalul unei piese de teatru. Tocmai ce au ieșit de pe scenă, sunt în cabinele de machiaj. Îmbrăcați în negru, par obosiți. Comentează replici și reacții din spectacolul ce tocmai l-au jucat. Firesc, colegial. Florin Piersic jr. actorul tânăr, în ascensiune, iar Marcel Iureș actorul de succes din generația veche. Simți relația de dominare a seniorului, vezi ezitările tânărului. Dialogul se frânge în întuneric.

Iar întuneric. Iar muzică. Scena numărul doi. Cei doi stau iarăși la palavre despre teatru. O întâmplare cu un domn care a adormit în timpul spectacolului și a început să sforăie zgomotos. Hilar, discuții, comentarii, întrebări.  Și iar întuneric. Apoi un monolog. Apoi povestea cu înlocuirea ceaiului de rooibos din spectacol, cu whiskey. Și tot felu.

Spectacolul se construiește treptat, într-un mod vizual, cinematografic. Siluetele personajelor în negru par sculptate în lumina reflectorului. Pare ca și cum cineva a filmat actorii, urmărindu-i pas cu pas. Apoi a decupat fragmentele dinainte și după intrarea în scenă și acum vedem montajul. Colecție de reacții, sumedenie de trăiri, frânturi de idei, ca într-o oglindă a vieții. O oglindă a teatrului.

Întâmplări banale din viața de zi cu zi se perindă prin fața ochilor. Actorii fac exerciții de dicție sau repetă textul în sala goală. Povestesc întâmplări haioase de la repetiții sau comenteză vreun text, vreun coleg sau vreun ‘’scribălău’’ (un actor ratat ce nu creat nicicând nimic). Sau i s-a stricat unuia fermoarul și pornesc înjurăturile. Sunt întrerupți de vreun telefon de acasă: dictează lista de cumpărătiri sau au dialoguri codate șugubețe, dau indicații în cazul unor acidente și câte și mai câte.

Relațiile dintre cei doi se transformă și cresc. Pare prietenie. Apoi acceptare. Apare și conflictul. Și consensul.  Înțelegere fără cuvinte. Destăinuiri. Sfaturi. Revoltă. Recunoaștere. Teamă. Recunoștință. Și, ciclic, totul se închide așa cum a început, în același moment.

Florin Piersic jr. semnează regia și textul (inspirat de “A Life in the Theatre” de David Mamet). Traducerea îi aparține lui Ovidiu Niculescu iar adaptarea tot lui Piersic jr.

Piesa este impregnată de expresii specifice lumii artiștilor, un jargon actoricesc: ai un spectacol de dus, actrița a fost pe dinafară, teatru cu ‘’t’’ mare, e prea jos ca nivel, e o păcăleală de piesă, dă-mi o situație, să joc ceva etc. Dar și de reacții precum: De unde apar ăștia cu ideile lor? Nu o să dea nimeni bani pe piesă! Nu o lua personal! Un puști din generația nouă. Să fii atent de la cine primești laude.

Cadrul minimalist (scenografie semnată de Tudor Prodan, light design de Bogdan Gheorghiu și costume Irina Voinea), creează atmosfera de mediu relaxat de sală spectacol sau back-stage, cabine actori. Luminile sunt cele care accentuează sau prelungesc gesturi, posturi, imagini statice clișeistice (actorul ce fumeză o țigară, înconjurat de volute de fum) sau dimpotrivă, dinamice (jocul punctat din lumini pe fețele actorilor care își spun replicile, în nemișcare). În viață, la fel ca pe scenă, ieși în fața reflectoarelor. Prin simplitatea lor, imaginile actorilor (îmbrăcați în negru, cadru întunecat, punctați de lumină) îți rămân întipărite pe retină. Iar textele actorilor capătă parcă și mai mare forță astfel (eludând elemente de prisos).

Marcel Iureș și Florin Piersic jr. își joacă rolurile de actori, se joacă pe ei. Sunt rolurile lor sau e realitate? Atmosfera creată este atât de firească, parcă actorii ar sta lângă tine pe scaun și îți povestesc. În cuvinte simple, natural și firesc.

Măiestria detaliului și frumusețea dozării energiei transpar în fiecare gest, în fiecare schimb de priviri. Avem în față doi actori de cea mai înaltă ținută. Și se simte, se vede, se transmite. Scena le oferă cadru iar ei construiesc măiestrit. Le place să joace împreună.

Monologurile punctate ici colo îți taie respirația. Prestație actoricească de excepție. Actorii sunt acolo, atît de aprope de tine încât cel mai mic gest, transpirație, respirație, cută de haine, încruntare, brățări, tatuaje capătă parcă alt sens, totul e mai pregnant, mai puternic.

Regizorul creionează stări și emoții în tușe discrete. Fărâme din viață ce se rotesc ușor ca într-un caleidoscop de copil cu bucăți de sticlă colorată. Se împletesc povești de pe scenă cu povești din viață. Uneori acestea se contopesc. Și nu îți mai dai seama (în punctul culminant al piesei) dacă e repetiția sau e piesa de teatru? Nedefinit. Disperarea unei realități, textul unui piese, scena unei teatru. Scena și viața au devenit una și aceeași. Teatrul face parte din viață.

Și îți rămân întipărite în minte: ’’Fă-i să râdă, fă-i să plângă! Fă-i să uite!’’



23
/06
/18

Mondialul din Rusia ne oferă o reţetă de ciorbă lungă, care nu ţine de foame, dar umple burţile. Modelul a fost patentat în Siberia. Reţeta este teoretic pentru 7 miliarde de oameni, dar cel puţin jumătate dintre ei sunt sătui de viaţă, aşa că nu gustă.

23
/06
/18

A 25-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) a reunit în orașul de pe Cibin 3.300 de artiști și invitați din 73 de țări, care au prezentat 525 de evenimente în 73 de spații de joc, pentru un număr de aproximativ 70.000 de spectatori pe zi. FITS 2018 s-a desfășurat pe parcursul a zece zile, în perioada 8-17 iunie, sub tema Pasiune/Passion.

23
/06
/18

”Dovlatov”, filmul premiat cu două trofee la Berlin anul acesta: Ursul de argint pentru contribuție artistică și Premiul Berliner Morgenpost Reader’s Jury a fost inclus în selecția Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary, în secțiunea – ”Horizons and Another View”, secțiune ce oferă o perspectivă inedită asupra realităților contemporane.

22
/06
/18

Pe scena Teatrului Metropolis, după succesul cu “Ibrahim şi florile din Coran”, regizoarea Chris Simion-Mercurian ne propune din nou o poveste emoţionantă, o ţesătură cu tuşe fine ce sondează universul unui copil evreu forţat să se ascundă de invazia nazistă. Din distribuție fac parte Marius Manole, Vlad Logigan, Alexandru Sinca, Carla Maria Teaha, Marian Râlea, Maia Morgenstern.

22
/06
/18

Argentina n-are echipă şi mi-e teamă că nu va ieşi din grupe, iar Messi e lipsit de noroc. Coechipierii săi nu sunt în stare să introducă mingea într-o poartă goală, dar pe a lor o nimeresc cu ochii închişi.

21
/06
/18

O vară plină de evenimente se anunţă pentru concertul-spectacol al Teatrului Naţional din Bucureşti regizat de Ion Caramitru, Magic Naţional, care-şi continuă succesul oriunde ar fi prezentat, încântând publicul prin acorduri muzicale pline de sensibilitate şi temperament, în interpretări ce stârnesc ropote de aplauze la scenă deschisă, ce vin să-i răsplătească deopotrivă pe actori şi pe muzicieni.

20
/06
/18

CRONICĂ DE FILM Prezentat recent în cadrul Festivalului Internațional de Film București, după premiera de la Cannes, „Birds of Passage” (2018), al cuplului columbian Ciro Guerra și Cristina Gallego, s-ar putea să rămână drept unul din cele mai ambițioase filme ale acestui an.

20
/06
/18

Mondial sovietic, pardon rusesc, este ca un concert simfonic în care nu toată lumea vrea să cânte. O fac alămurile, instrumentele de suflat, dar pianul și viorile șomează, nu vor să se obosească. Au un singur obiectiv, să fie singure pe scenă la aplauzele de final.

20
/06
/18

S-a născut la Honolulu, în Hawaii, a fost pasionată de balet în adolesccență, a fost căsătorită de două ori, are patru copii, trei nomonalizari la Oscar si un premiu Oscar pentru rol principal. Nicole Kidman împlinește, astăzi, 51 de ani...

Page 1 of 71812345...102030...Last »