„Undine”. În căutarea romantismului pierdut
https://www.ziarulmetropolis.ro/undine-in-cautarea-romantismului-pierdut/

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 mai 2021

E nevoie de siguranţă de sine şi de îndrăzneală pentru a lua o banală poveste de dragoste din Berlinul zilelor noastre (de dinainte de pandemie) şi a o orna cu elemente fantastice, fără ca asta să arate ca o bizarerie greu de acceptat. Faptul că evadările în fantezie par la locul lor în „Undine” ţine de simplitatea şi directeţea scenariului şi regiei lui Petzold.

Undine, jucată de Paula Beer, premiată anul trecut la Festivalul de la Berlin şi de Academia Europeană de Film pentru rolul său, este un istoric care le vorbeşte turiştilor despre dezvoltarea urbană a capitalei Germaniei de-a lungului timpului. Insistenţa lui Petzold pe câteva astfel de prezentări uşor didactice asigură o parte din racordul necesar cu trecutul – istoria are mereu o influenţă asupra prezentului.

Apoi, Christoph (Franz Rogowski), bărbatul pe care Undine îl întâlneşte chiar în ziua despărţirii de fostul său iubit, într-un moment care aduce şi prima rupere de realitate în structura dramaturgică a filmului, este un scafandru industrial care face scufundări într-un lac din apropierea marelui oraş. Prezenţa apei şi a naturii completează legătura cu substratul mitologic al poveştii.

Nimic visceral în felul de a trăi această iubire, care are totuşi o intensitate ce poate atrage urmări dramatice pentru îndrăgostiţi, datorită unei aparente inadecvări temporale. Iar atunci când apar fantasmele, ele sunt mereu arătate ca rezultat al unor proiecţii imaginare ale celor doi protagonişti, venite din spaime sau dorinţe intime.

De aici şi firescul lor – e ca şi cum Petzold ne spune că în viaţa lipsită de spectaculozitate e loc uneori, fie şi pentru scurt timp, pentru miracol, pentru supranatural, care poate să fie şi o dragoste neîmplinită, imposibilă, dar autentică. Mai trebuie doar să fim deschişi.

„Undine” nu e un mare film – nu vrea să deranjeze, să stârnească pasiuni sau să asalteze emoţional spectatorul. Şi nici să ne schimbe felul de a privi cinemaul. Dar are o claritate şi mai ales o degajare narativă şi formală demne de reţinut.

”Undine” a intrat în cinematografe la 21 mai, fiind distribuit de Independenţa Film.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.

18
/10
/22

49 de proiecții de film, 3 piese de teatru, 3 dezbateri și un total de peste 2.600 de spectatori, dintre care 18% copii. Acesta este bilanțul primei luni de funcționare constantă la Cinema Victoria Timișoara, primul dintre cinematografele tradiționale ale orașului care s-a redeschis după o renovare completă.