Upgrade la realismul Noului Cinema Românesc? Despre două scurtmetraje de Andrei Epure
https://www.ziarulmetropolis.ro/upgrade-la-realismul-noului-cinema-romanesc-despre-doua-scurtmetraje-de-andrei-epure/

CRONICĂ DE FILM Cu primele sale două scurtmetraje ca regizor, ambele apărute recent – „Poate întunericul mă va acoperi” şi „Interfon 15”, acesta din urmă prezent la Cannes, în Semaine de la Critique -, Andrei Epure intră în forţă în cinematografia română şi aduce un realism învăluit în mister.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 august 2021

La o primă privire, totul pare simplu şi familiar. În „Interfon 15” (2021), o femeie e descoperită moartă de vecini în faţa blocului, într-o zi banală. În „Poate întunericul mă va acoperi” (2021), în noaptea de Înviere, un preot transportă lumina sfântă cu maşina către enoriaşii săi.

Însă imediat vine destabilizarea, evadarea într-un cinema care doar aparent este unul realist. Andrei Epure propune un cinema cvasi-transcendental, în care misterul se simte în largul lui şi învăluie discret povestea.

Iar asta vine cu câte o rupere de ritm, o alunecare înspre altceva.

Mai întâi, e bizareria personajelor. În „Poate întunericul…”, în calea preotului apar o femeie care îi cere să îi sfinţească maşina şi o mamă şi un fiu cu propriile solicitări – ea îi dictează un pomelnic, iar el îl întreabă dacă e bine ca fetiţa sa să folosească telefonul unui mort. Iar între cele două întâlniri, o maşină îl depăşeşte pe protagonist, iese de pe drum, merge puţin pe câmp şi ia foc.

În „Interfon 15”, vecinii par mai preocupaţi de propriile griji şi obsesii decât de femeia pe care o găsesc inconştientă şi pe care nici măcar nu ştiu cum o cheamă. Moartea e sub ochii lor, însă asta nu pare să întrerupă rutina zilnică.

Apoi sunt tăcerile – extrem de importante în cele două filme, pentru că sugerează că protagoniştii – preotul jucat de Liviu Pintileasa, respectiv femeia interpretată de Cosmina Stratan – sunt tulburaţi de ceva la care noi, ca spectatori, nu avem acces imediat. Dar simţim că avem de-a face cu ape sufleteşti de mare adâncime.

Însă toate acestea nu ar funcţiona dacă nu ar exista o anume forţă a imaginii, aproape intimidantă pe alocuri, şi o eleganţă a compoziţiei cadrelor şi a puţinelor mişcări de cameră, care înscriu filmele lui Andrei Epure în tradiţia cinema-ului contemplativ şi care anunţă un regizor foarte promiţător.

 

06
/04
/23

American Independent Film Festival revine anul acesta la București cu cea de-a VII-a ediție, care va avea proiecții în sălile de cinema din București, între 21 și 24 aprilie, la Cinema Elvire Popesco și Cinemateca Eforie, și proiecții în aer liber, între 23 și 25 iunie, la Roaba de cultură, în Parcul Herăstrău.

31
/03
/23

KineDok – programul internațional ce promovează filmul documentar în spații alternative – revine la Festivalul Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World Romania. Pe 4 aprilie, de la ora 16:00, la Biblioteca Metropolitană București – Filiala Dimitrie Cantemir (Str. Viitorului nr. 52), prezentăm dezbaterea „Rolul bibliotecilor în activarea comunității locale prin film documentar”.

30
/03
/23

Telespectatorii TVR Cultural sunt invitaţi sâmbătă, 1 aprilie, la o nouă „Noaptea Albă a Filmului Românesc", alături de regizorul Cristi Puiu. Apreciatele filme „Moartea domnului Lăzărescu", „Sieranevada" și „Malmkrog", dar și scurtmetrajul „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea" se regăsesc printre filmele difuzate de TVR Cultural, pe 1 aprilie.

29
/03
/23

O nouă producție din Franța se pregătește să ajungă pe marile ecrane din România, începând cu data de 14 aprilie. În regia lui Laurent Charbonnier și a lui Michel Seydoux, doi artiști emblematici pentru industria de documentar despre natură, „Ștejarul și locuitorii săi” este un film despre universul unui stejar cu vârsta de 210 ani și importanța sa pentru toate vietățile pentru care el înseamnă acasă.

29
/03
/23

Festivalului de Film Românesc de la Nantes prezintă a doua sa ediţie în perioada 29 martie – 2 aprilie 2023, în organizarea Centrului Cultural Franco-Român de la Nantes şi având ca partener principal Institutul Cultural Român de la Paris. În luna Francofoniei, festivalul celebrează cultura română francofonă şi diversitatea culturală, marcând 30 de ani de la aderarea României la Organizaţia Internaţională a Francofoniei.

27
/03
/23

În acest sfârșit de săptămână începe Festivalul Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului ONE WORLD ROMANIA, care revine în 2023 la București cu o selecție de 35 de filme documentare, trei retrospective, 8 evenimente de tip panel talk/workshop și o expoziție conexă.

20
/03
/23

În afara titlurilor noi, One World Romania propune în acest an şi trei retrospective de neratat: una concentrată pe cineastul sârb nonconformist Želimir Žilnik, în prezenţa acestuia, o alta cu filme ale regretatei regizoare libaneze Jocelyne Saab şi una dedicată dedicată împlinii a 30 de ani de existență a Fundației Arte Vizuale (FAV).