„Urâtul”, o reflecție asupra aparențelor, în premieră la Teatrul EXCELSIOR
https://www.ziarulmetropolis.ro/uratul-o-reflectie-asupra-aparentelor-in-premiera-la-teatrul-excelsior/

Teatrul Excelsior prezintă, pe 10 şi 11 septembrie 2021, ora 19:00, la Sala „Ion Lucian”, premiera spectacolului „Urâtul” de Marius von Mayenburg, regia şi concepţia scenografică Mădălin Hîncu – producţie care dă startul noii stagiuni.

Un articol de Liliana Matei|8 septembrie 2021

Din distribuție fac parte Dan Pughineanu, Oana Predescu, Matei Arvunescu, Alex Popa.

Urâtul – unul dintre cele mai controversate subiecte din istorie – devine pretextul unui spectacol incisiv, lucid, bulversant care pune sub laser fenomenul pierderii identității și înstrăinării de sine prin uniformizare fizică. Ce este urât(ul)? Cine decide că cineva este frumos sau urât? Cum ne reflectăm în propria oglindă și în oglinda celorlalți?

În aparență o comedie absurd-grotescă, „Urâtul” este o satiră la adresa societății contemporane, care promovează agresiv frumusețea exterioară, transformând-o într-un produs de serie, multiplicat de bisturiul chirurgilor plasticieni și validat în unanimitate de ceilalți. Spectacolul „Urâtul” este o metaforă a modului în care îi etichetăm pe ceilalți, prin lentila unor convingeri care sunt, de prea puține ori, cu adevărat ale noastre.

„Cred că textul lui von Mayenburg vorbește despre cum coșmarurile noastre cele mai profunde se pot ascunde sub masca dorințelor noastre cele mai arzătoare. Cred că dramaturgul schițează cadrul unei problematici foarte complicate care definește societatea contemporană: ajungem să ne dorim lucruri pe care nu le dorim. În ce măsură visurile noastre sunt cu adevărat ale noastre și nu sunt, de fapt, produsul unui context dictat de standarde artificiale? Putem pune semnul egal între ce este popular și ce este valoros?”, se întreabă regizorul Mădălin Hîncu.

Într-o realitate bombardată de discursuri care promit să ne livreze rețeta succesului, spectacolul „Urâtul” de la Teatrul Excelsior propune un exercițiu de reflecție, pornind de la un scenariu distopic: cum ar fi ca într-o zi să arătăm cu toții la fel – multiplicați la infinit în cópii ale unei imagini considerate cândva standardul perfecțiunii fizice? Identici, dar lipsiți de identitate. Uniformizați, dar lipsiți de unicitate.

Odată cu spectacolul „Urâtul”, Teatrul Excelsior propune şi o campanie socială de conştientizare a stereotipurilor şi anxietăţilor desprinse din definirea frumuseţii în tiparele dobândite social. Astfel, joi, 9 septembrie, ora 20:00, Teatrul Excelsior lansează o invitație pe rețelele sociale proprii, la dezbaterea care reunește la masa discuțiilor profesionişti din domenii în care frumosul şi urâtul sunt termeni uzuali: Dr. Dana Jianu, chirurg plastician, medic primar, Doctor în Științe Medicale, Cercetător Știintific al Centrului de Medicină și Chirurgie Regenerativă de pe lângă Academia Română de Știinte Medicale, Părintele Francisc Doboș, Paroh al Bisericii Franceze Sacré Coeur, Ioana Ciocan, curator, General Manager Art Safari, Vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici din România, lector la Universitatea din București, Beatrice Coriciuc – model internațional, Ștefan Curta – fotograf de fashion, Carmen Thea Drogoreanu – finalistă NEW DRAMA 2019 cu piesa „Teoria Pământului Plat”.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.