„Urâtul”, o reflecție asupra aparențelor, în premieră la Teatrul EXCELSIOR
https://www.ziarulmetropolis.ro/uratul-o-reflectie-asupra-aparentelor-in-premiera-la-teatrul-excelsior/

Teatrul Excelsior prezintă, pe 10 şi 11 septembrie 2021, ora 19:00, la Sala „Ion Lucian”, premiera spectacolului „Urâtul” de Marius von Mayenburg, regia şi concepţia scenografică Mădălin Hîncu – producţie care dă startul noii stagiuni.

Un articol de Liliana Matei|8 septembrie 2021

Din distribuție fac parte Dan Pughineanu, Oana Predescu, Matei Arvunescu, Alex Popa.

Urâtul – unul dintre cele mai controversate subiecte din istorie – devine pretextul unui spectacol incisiv, lucid, bulversant care pune sub laser fenomenul pierderii identității și înstrăinării de sine prin uniformizare fizică. Ce este urât(ul)? Cine decide că cineva este frumos sau urât? Cum ne reflectăm în propria oglindă și în oglinda celorlalți?

În aparență o comedie absurd-grotescă, „Urâtul” este o satiră la adresa societății contemporane, care promovează agresiv frumusețea exterioară, transformând-o într-un produs de serie, multiplicat de bisturiul chirurgilor plasticieni și validat în unanimitate de ceilalți. Spectacolul „Urâtul” este o metaforă a modului în care îi etichetăm pe ceilalți, prin lentila unor convingeri care sunt, de prea puține ori, cu adevărat ale noastre.

„Cred că textul lui von Mayenburg vorbește despre cum coșmarurile noastre cele mai profunde se pot ascunde sub masca dorințelor noastre cele mai arzătoare. Cred că dramaturgul schițează cadrul unei problematici foarte complicate care definește societatea contemporană: ajungem să ne dorim lucruri pe care nu le dorim. În ce măsură visurile noastre sunt cu adevărat ale noastre și nu sunt, de fapt, produsul unui context dictat de standarde artificiale? Putem pune semnul egal între ce este popular și ce este valoros?”, se întreabă regizorul Mădălin Hîncu.

Într-o realitate bombardată de discursuri care promit să ne livreze rețeta succesului, spectacolul „Urâtul” de la Teatrul Excelsior propune un exercițiu de reflecție, pornind de la un scenariu distopic: cum ar fi ca într-o zi să arătăm cu toții la fel – multiplicați la infinit în cópii ale unei imagini considerate cândva standardul perfecțiunii fizice? Identici, dar lipsiți de identitate. Uniformizați, dar lipsiți de unicitate.

Odată cu spectacolul „Urâtul”, Teatrul Excelsior propune şi o campanie socială de conştientizare a stereotipurilor şi anxietăţilor desprinse din definirea frumuseţii în tiparele dobândite social. Astfel, joi, 9 septembrie, ora 20:00, Teatrul Excelsior lansează o invitație pe rețelele sociale proprii, la dezbaterea care reunește la masa discuțiilor profesionişti din domenii în care frumosul şi urâtul sunt termeni uzuali: Dr. Dana Jianu, chirurg plastician, medic primar, Doctor în Științe Medicale, Cercetător Știintific al Centrului de Medicină și Chirurgie Regenerativă de pe lângă Academia Română de Știinte Medicale, Părintele Francisc Doboș, Paroh al Bisericii Franceze Sacré Coeur, Ioana Ciocan, curator, General Manager Art Safari, Vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici din România, lector la Universitatea din București, Beatrice Coriciuc – model internațional, Ștefan Curta – fotograf de fashion, Carmen Thea Drogoreanu – finalistă NEW DRAMA 2019 cu piesa „Teoria Pământului Plat”.

06
/05
/22

Primul muzeu participativ dedicat pandemiei continuă cu un nou proiect expozițional. După „Identități Fragile” (2021), Muzeul Pandemiei va ilustra drama violenței domestice (re)simțite individual de către femeile din România. „De ce mai stai cu el!?” se va deschide pentru vizitatori în data de 6 mai, începând cu ora 12.00, la sediul ARCUB, Hanul Gabroveni.

05
/05
/22

Peste 100 de tineri muzicieni din 32 de țări s-au înscris la a XVIII-a ediție a Concursului Internațional George Enescu la cele patru secțiuni dedicate: violoncel, vioară, pian și compoziție. Concurenții declarați eligibili prin respectarea condițiilor impuse de regulament vor participa la etapa online. Pentru prima oară în istoria Concursului, concurenții înscriși la vioară, violoncel și pian care vor trece de etapa online vor ajunge direct în Semifinală.

05
/05
/22

Şapte actori tineri ne invită la tot atâtea întâlniri cu viitorul, cu ce s-ar putea întâmpla în viitor şi cu ce ar putea face din viitor singura noastră şansă de a ne salva sau chiar de a ne mântui la nivel colectiv.

03
/05
/22

Art Safari, proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii, va oferi publicului, în cadrul celei de-a 9-a ediții (12 mai-7 august 2022), o expoziție semnată de artistul aflat în centrul celei mai mari mișcări de avangardă în România și Israel și, totodată, creatorul primei construcții moderniste din Bucureștiul anilor ’20: Marcel Iancu.

03
/05
/22

Pe 12 și 13 mai, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul Valentin Doni, prezintă publicului „În lumina evocării-George Enescu” de Ulpiu Vlad, „Fantezia scoţiană, în mi bemol major, pentru vioară şi orchestră, op. 46” de Max Bruch, cu violonistul Gabriel Croitoru în ipostază solistică, și „Variaţiunile Enigma, op. 36” de Edward Elgar.