„Urâtul”, o reflecție asupra aparențelor, în premieră la Teatrul EXCELSIOR
https://www.ziarulmetropolis.ro/uratul-o-reflectie-asupra-aparentelor-in-premiera-la-teatrul-excelsior/

Teatrul Excelsior prezintă, pe 10 şi 11 septembrie 2021, ora 19:00, la Sala „Ion Lucian”, premiera spectacolului „Urâtul” de Marius von Mayenburg, regia şi concepţia scenografică Mădălin Hîncu – producţie care dă startul noii stagiuni.

Un articol de Liliana Matei|8 septembrie 2021

Din distribuție fac parte Dan Pughineanu, Oana Predescu, Matei Arvunescu, Alex Popa.

Urâtul – unul dintre cele mai controversate subiecte din istorie – devine pretextul unui spectacol incisiv, lucid, bulversant care pune sub laser fenomenul pierderii identității și înstrăinării de sine prin uniformizare fizică. Ce este urât(ul)? Cine decide că cineva este frumos sau urât? Cum ne reflectăm în propria oglindă și în oglinda celorlalți?

În aparență o comedie absurd-grotescă, „Urâtul” este o satiră la adresa societății contemporane, care promovează agresiv frumusețea exterioară, transformând-o într-un produs de serie, multiplicat de bisturiul chirurgilor plasticieni și validat în unanimitate de ceilalți. Spectacolul „Urâtul” este o metaforă a modului în care îi etichetăm pe ceilalți, prin lentila unor convingeri care sunt, de prea puține ori, cu adevărat ale noastre.

„Cred că textul lui von Mayenburg vorbește despre cum coșmarurile noastre cele mai profunde se pot ascunde sub masca dorințelor noastre cele mai arzătoare. Cred că dramaturgul schițează cadrul unei problematici foarte complicate care definește societatea contemporană: ajungem să ne dorim lucruri pe care nu le dorim. În ce măsură visurile noastre sunt cu adevărat ale noastre și nu sunt, de fapt, produsul unui context dictat de standarde artificiale? Putem pune semnul egal între ce este popular și ce este valoros?”, se întreabă regizorul Mădălin Hîncu.

Într-o realitate bombardată de discursuri care promit să ne livreze rețeta succesului, spectacolul „Urâtul” de la Teatrul Excelsior propune un exercițiu de reflecție, pornind de la un scenariu distopic: cum ar fi ca într-o zi să arătăm cu toții la fel – multiplicați la infinit în cópii ale unei imagini considerate cândva standardul perfecțiunii fizice? Identici, dar lipsiți de identitate. Uniformizați, dar lipsiți de unicitate.

Odată cu spectacolul „Urâtul”, Teatrul Excelsior propune şi o campanie socială de conştientizare a stereotipurilor şi anxietăţilor desprinse din definirea frumuseţii în tiparele dobândite social. Astfel, joi, 9 septembrie, ora 20:00, Teatrul Excelsior lansează o invitație pe rețelele sociale proprii, la dezbaterea care reunește la masa discuțiilor profesionişti din domenii în care frumosul şi urâtul sunt termeni uzuali: Dr. Dana Jianu, chirurg plastician, medic primar, Doctor în Științe Medicale, Cercetător Știintific al Centrului de Medicină și Chirurgie Regenerativă de pe lângă Academia Română de Știinte Medicale, Părintele Francisc Doboș, Paroh al Bisericii Franceze Sacré Coeur, Ioana Ciocan, curator, General Manager Art Safari, Vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici din România, lector la Universitatea din București, Beatrice Coriciuc – model internațional, Ștefan Curta – fotograf de fashion, Carmen Thea Drogoreanu – finalistă NEW DRAMA 2019 cu piesa „Teoria Pământului Plat”.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.