Ursul de Aur pentru scurtmetraj, în Competiția BIEFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/ursul-de-aur-pentru-scurtmetraj-in-competitia-bieff-2017/

Competiţia Internaţională BIEFF 2017 invită publicul la introspecţie şi dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age şi Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.

Un articol de Petre Ivan|10 martie 2017

Câștigător al Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, Small Town de Diogo Costa Amarante ne atrage într-un seducător flux al conștiinței despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiției noastre muritoare.

La șase ani, Frederico învață la școală că oamenii mor atunci când li se oprește inima; reacția lui, refuzul de a mai merge la culcare, declanșează o călătorie emoțională ai cărei protagoniști sunt el împreună cu mama lui și cu regizorul însuși, care revizitează temeri ale propriei copilării.

Tot din competiția Berlinale revin la BIEFF artiștii Jonathan Vinel și Caroline Poggi, cu tulburătorul Our Legacy, o meditație despre sex, iubire și Internet, ce traversează în maniera lor unică linia de demarcație între jocul video și cinema-ul digital. În absența părinților, Lucas o invită la el pe Anäis.

Small Town de Diogo Costa Amarante

Small Town de Diogo Costa Amarante

Nimic nu-i oprește să tatoneze, cu naivitate adolescentină, dragostea fizică. E limpede că, pentru Lucas, imagistica legată de sex nu e ceva nou. Tatăl lui, veșnic absent, este regizor notoriu de filme de categoria X și există în viața fiului său exclusiv prin video-producțiile pe care le face.

Relația tată-fiu, violența pornografiei în stare brută, tandrețea primei iubiri și motive fantastice din basmele copilăriei se unesc într-o poveste a pierderii inocenței spusă în sens invers.

Atunci când familia nu reușește să satisfacă nevoi psihologice esențiale, jocurile pe calculator oferă un sentiment de libertate și posibilitatea de a relaționa cu indivizi care împărtășesc aceeași pasiune.

Să evadezi din când în când într-o lume paralelă, sub înfățișarea unui erou puternic, curajos și sigur pe sine, poate fi reconfortant. Refuzul întoarcerii în realitate creează însă o dependență distructivă.

Our Legacy

Our Legacy

Unul dintre favoriții festivalurilor internaționale de film în 2017 — fiind proiectat printre altele în prestigioasele competiții de la Clermont-Ferrand, Tribeca, Göteborg, Palm Springs, Uppsala— I Was a Winner, de Jonas Odell, urmărește istoriile personale ale câtorva dependenți de jocuri pe calculator.

Înfățișate ca avataruri, personajele cutreieră prin peisajul virtual al jocului și spun povești incomfortabile despre dificultatea de a evada din virtual. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Ambasadei Suediei în România.

În toate stadiile evoluției umanității, căutarea neobosită a sensului vieții rămâne unul dintre demersurile fundamentale ale condiției umane. Sufletul nostru aspiră să descopere ce se află dincolo de văl, să înfrunte necunoscutul din spatele realității noastre carteziene.

Existând la granița ambiguă dintre real și virtual, în acel teritoriu liminal care ne conectează cu metafizicul, filmele din programul Searching for Transcendence poartă spectatorul, prin experiențe reamintite sau directe, către pragul transcendenței.

Transpunere în 3D a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate de la granița cu Coreea de Nord, 489 Years, de Hayoun Kwon — câștigător al Premiului Juriului Ecumenic la legendarul Festival Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen — pune problema (im)posibilității de a reprezenta și experimenta spațiul tranzițional al granițelor — văzute ca limite ce separă mai mult decât

I Was a Winner, de Jonas Odell

I Was a Winner, de Jonas Odell

simple geografii.

Prin acuratețea foto-realistă a CGI-ului și imageria vivantă a storytelling-ului, naratorul ne poartă pe traseul său obișnuit prin zona demilitarizată, sub amenințarea iminentă a inamicului nevăzut, până când un moment de teroare îl iintuiește locului, devenind o clipă magică, în care frumosul i se revelează într-unul dintre cele mai neașteptate locuri.

Cu alte două premii de la Oberhausen vine la BIEFF If It Was, o intervenție lo-fi a subconștientului ludic și copilăros al artistei Laure Prouvost în spațiul muzeal. Artista, câștigătoare a prestigiosului Turner Prize, reimaginează muzeul ca pe un teritoriu unde vizitatorul își poate da frâu liber impulsurilor și dorințelor.

Această democratizare este redată cu asocieri libere și vizualuri tactile, unde inventivitatea ireverențioasă aduce ore de zumba în muzeu și încurajează atingerea exponatelor.

Limbo

Limbo

Acest vârtej înșelător de simplu de artă naivă ne conduce în culisele creației artistice, lasând suficient spațiu pentru jocul senzorial. Filmul este prezentat cu sprijinul distribuitorului britanic LUX — Moving Image.

Subtil și sigur pe sine, multipremiatul Limbo, de Konstantina Kotzamani — prezentat în premieră internațională la Festivalul de Film de la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique — este o fabulă meditativă cu rezonanță biblică, ce operează în afara granițelor realității.

Suntem introduși în universul camaraderiei dintre 12 băieți care trăiesc pe un ostrov, împărțindu-și timpul între hoinăreli zilnice și joaca de-a lupta.

Crescuți sub ochiul omniscient al religiei și al adulților nevăzuți, imaginația fertilă a băieților se dezlănțuie odată cu apariția unui tânar misterios și a unor zvonuri despre o balenă eșuată.

Alimentați de atmosfera încărcată de superstiție a mlaștinii, băieții pun la cale un plan care presupune sacrificarea nou-venitului ca ofrandă pentru mamiferul-zeitate.

 Fiesta Forever

Fiesta Forever

Ceea ce vor trăi în schimb îi va purta dincolo de pragul realității cunoscute de ei, oferindu-le un moment în care întrezăresc divinitatea.

Bine ați venit la Fiesta Forever a lui Jorge Jácome, o plimbare virtuală prin peisajul post-clubbing, bântuit de amintirile fantomatice ale experiențelor vieții de noapte.

Vizitând ruinele generate pe computer ale câtorva cluburi, rătăcim printre ziduri care pot vorbi, amintindu-și declarații de iubire, emoții trecătoare și întâlniri predestinate între suflete pereche.

Acest teritoriu sacru al party-ului devine un spațiu atât al refugiului solitar, cât și al socializării și contactului uman, marcat de experiențele celor care cândva l-au populat. La răsăritul soarelui, tot ceea ce rămâne e o amintire efemeră a unei umanități aflate în căutarea fericirii.

Fiesta Forever este prezentat la BIEFF în parteneriat cu Le Fresnoy — Studio National des Arts Contemporains.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF are loc în perioada 28 martie — 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Foto: BIEFF 2017 – bieff.ro

31
/10
/15

Filmul ”Usturoi”, producția independentă filmată în întregime în Transilvania, a fost difuzat în această săptămână la penitenciarul de maximă siguranță din Aiud, în cadrul unei proiecții speciale, la invitația serviciului de Educație și Asistență Psihosocială din instituție.

31
/10
/15

După o săptămână cu săli pline, peste 30 de premiere, invitați speciali, dezbateri și multe alte evenimente, Les Films de Cannes à Bucarest le oferă iubitorilor de cinema un weekend cu proiecții suplimentare, la Cinema Studio și Cinema Elvire Popesco.

31
/10
/15

„Scriem pentru a împărtăşi cu ceilalţi dacă ne-a plăcut un film. Scriem pentru a încerca să înţelegem filmul. Trebuie să căutăm adevărul obiectiv al filmului. Criticul este cel care încearcă să se înşele mai rar decât ceilalţi. Meseria de critic este una solitară” – criticul de film Pascal Mérigeau.

31
/10
/15

În acest weekend, Paramount Channel oferă recompense speciale fanilor genului horror. Sâmbătă și duminică, telespectatorii români vor intra în atmosfera specifică de Halloween cu ajutorul filmelor The Haunting (31 Octombrie, 23:00), Friday, the 13th IV (1 Noiembrie, 1:10), Friday the 13th VII (1 Noiembrie, 03:00), Case 39 (1 Noiembrie, 23:00), The Ring (2 Noiembrie, 01:10), Friday the 13th VIII (2 Noiembrie, 03:20).

30
/10
/15

CRONICĂ DE FILM E greu de spus care au fost intenţiile reale ale lui Jacques Audiard cu „Dheepan” (2015), un film minor în cariera sa, dar care i-a adus totuşi un Palme d’or (fără strălucire şi glorie) la Festivalul de la Cannes.

30
/10
/15

În perioada 6-8 noiembrie, la Cinemateca Union, va avea loc prima ediție a Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF), un eveniment dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi din întreaga lume. Festivalul va propune publicului familiarizarea cu diversitatea formelor de dans și a abordărilor cinematografice contemporane.

30
/10
/15

„Prima călătorie aleasă de mine nu poate fi decât drumul spre mare. Spre Marea Neagră. Bucureşti – Constanţa – Mangalia. Un drum făcut de atâtea ori, cu drag şi emoţie, un drum încărcat de amintirea părinţilor mei, a concediilor făcute cu ei. Amintire a întâmplărilor din vacanţe, a întâmplărilor din tren, a oamenilor întâlniţi, a observaţiilor de tot felul” – Marina Constantinescu. Îndrăgita realizatoare tv porneşte călătoria spre mare sâmbătă, 31 octombrie, în cel de-al treilea episod al seriei Gări de poveste. Ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+

29
/10
/15

Începând de vineri (30 octombrie 2015) filmul care a câştigat anu acesta premiul Palme d’Or, la Cannes, poate fi văzut în cinematografele din România. Jacques Audiard, regizorul lui Dheepan, este unul dintre cei mai aclamați cineaști ai momentului. Notorietatea internațională a venit odată cu filmul Un profet, câștigător al Marelui Premiu la Cannes 2009.

28
/10
/15

Intitulat „Magia muzicii de film“, concertul extraordinar cu Ruxandra Maria Urdăreanu (soprană) şi Dan Stoenescu (pian) va avea loc joi, 29 octombrie 2015, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale (intrarea prin Calea Victoriei nr.88).

27
/10
/15

„Se întâmplă lucruri curioase de pe urma filmului… O doamnă în vârstă a venit după un spectacol în culise şi mi-a sărutat mâna, vă daţi seama?, şi eu eram o puştoaică de 26-27 de ani... Primeam buchete de flori, de nu puteam să le cuprind cu braţele şi nu aveam unde să le pun în autocarul cu care circulam. Ţin minte că o florăreasă a luat toate florile din găleată şi mi le-a pus în braţe… Am trăit momente interesante, care ar fi putut fi periculoase pentru mintea şi sufletul meu. Noroc că eu sunt o persoană echilibrată şi nu mi-a luat Dumnezeu minţile, pentru că putea să mi se urce la cap, dar am menţinut balanţa.” - Teodora Mareş. Frumoasa noastră actriţă împlineşte astăzi 53 de ani.

26
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Assassin”, noul şi aşteptatul film al regizorului taiwanez Hou Hsiao-Hsien, este o capodoperă a contrapunctului, prin îmbinarea armonioasă a două extreme: contemplarea la care îndeamnă cadrele lungi şi viteza excepţională din scenele de luptă minuţios coregrafiate.

26
/10
/15

A XIX-a ediție a Festivalului de Film Francez se desfășoară în perioada 26 octombrie - 8 noiembrie în opt orașe din țară, incluzând o săptămână inedită în colaborare cu publicația Cahiers du Cinema - celebră revistă de critică de film. Festivalul va fi deschis în București și Brașov pe 30 octombrie, în Timișoara, Iași și Cluj-Napoca — pe 29 octombrie, în Sibiu — pe 28 octombrie și în Constanța — pe 26 octombrie. În Buzău, Festivalul Filmului Francez se desfășoară pe 6 și 7 noiembrie.

26
/10
/15

Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj 2015 și-a desemnat sâmbătă seara câștigătorii în cadrul Galei de premiere, care a avut loc la cinematograful "Florin Piersic". Marele câștigător al celei de-a șaptea ediții Comedy Cluj este filmul Obywatel/Cetățeanul, al regizorului polonez Jerzy Stuhr, care a câștigat trofeele "Cel mai bun film" și "Cel mai bun scenariu".