VAMA lansează Pe de rost / „Școală, cum naiba vrei să cresc dacă e o rușine să greșesc”
https://www.ziarulmetropolis.ro/vama-lanseaza-pe-de-rost-scoala-cum-naiba-vrei-sa-cresc-daca-e-o-rusine-sa-gresesc/

VAMA a lansat cel mai nou single al formaţiei, Pe de rost. Versurile cântecului, construite din perspectiva unui elev de liceu, au fost inspirate de o întâlnire întâmplătoare dintre Tudor Chirilă şi o elevă din clasa a 8-a, care a venit să-i ceară un autograf. Intrând în vorbă cu ea, Tudor a întrebat-o în treacăt dacă mai au de învăţat pe de rost comentariile la română şi, spre surprinderea lui, răspunsul a fost afirmativ.

Un articol de Petre Ivan|7 iunie 2019

Pentru mine a fost o surpriză ca după atâta timp să văd că sistemul e la locul lui, bine-mersi, neclintit, imun la micile inițiative entuziaste care mai aduc câte un suflu proaspăt în educație. Cred că atunci a apărut (subconștient) ideea acestui cântec. Atâtea generații sunt unite de această mașină de tocat pasiuni, care se dovedește a fi învățământul românesc.” – spune Tudor Chriilă.

„E dureros că versurile acestui cântec sunt încă atât de actuale. Noi și ei (copiii de azi) suntem generația #pederost. Iar cei care părăsesc sistemul ajung, fără voia lor, să-l perpetueze. Pentru că sistemul nu i-a învățat niciodată să fie creativi, să gândească critic, să poată dialoga, să construiască, să planifice, să riște, să zboare.” a mai precizat artistul.

Odată cu single-ul Pe de rost a fost lansat videoclipul piesei în scenariul și regia lui Octav Gheorghe. “Esența clipului este redată ca o revoltă personală și singulară. O puștoaică care nu se mai conformează, o face tăcut și alege propria ei formă de rebeliune, prin mișcare. Mișcare și nu neapărat dans, adică nu o forma coerenta, “coregrafiată” clasic – “a dance routine”, ci mai degrabă o formă dezarticulată, care ține mai mult de dansul contemporan, dar care nu e lipsită de emoție, grandoare, spectacol vizual și semnificație. O revoltă unică, într-o generație în care revolta nu există.” explică Octav.

Protagonista videoclipului este ALLA, finalista Romanii au talent 2018.

Tot procesul de orchestrație a durat aproximativ o lună, fiecare membru al trupei venind cu propuneri și sugestii generale de aranjament. Lucrul la orchestrație e mereu îngreunat la VAMA de influențele membrilor extrem de diferite. La un moment dat, sunete și beat-uri au fost folosite dintr-o tabletă cu un pad virtual pe care Clopo, bateristul trupei, a construit diverse situații ritmice. Foarte multe sunete de calitate au apărut din aplicațiile pentru mobil ale celor de la Native Instruments, ceea ce le-a confirmat membrilor VAMA că oricine are posibilitatea de a crea muzică.

Despre piesă mai spune Tudor Chirilă următoarele: “Există varianta ca unii să considere că e doar un cântec despre dezvantajele memorării pe de rost. Ar fi greșit. Sistemul nu-și iubește copiii. Despre asta este acest cântec. Despre respectul pe care uităm să-l acordăm copiiilor noștri. Despre faptul că ei sunt doar declarativ în centrul educației. Este un cântec despre iubire. Aia care lipsește.

VAMA este o formație pop-rock care se joacă cu multe curente fie că e vorba de music-hall, indie rock, electro sau blues. Această varietate vine din diversitatea influențelor și formării muzicale a membrilor trupei. O forță aparte vine din versurile care se înscriu într-o stilistică originală, foarte ușor recognoscibilă. Poate însă cel mai mare atu al trupei este forța show-ului live. VAMA se simte cel mai bine pe scenă, unde Tudor Chirilă reușește să imprime „performance-ului” din calitățile și experiența de actor. Compoziția neomogenă și abordările stilistice diferite fac ca VAMA să fie mereu surprinzătoare în concertele ei. Poți fi purtat de la un solo de tobe în manieră clasică la un intermezzo EDM sau de la un riff de chitară a la Stones către o orchestrație misterioasă electro-pop. Poți să închizi ochii și să te lași în voia unui vocoder suprapus pe niște sunete cosmice sau să te trezești bruscat de o voce filtrată printr-un megafon.

Foto:

13
/09
/23

Ediția cu numărul 11 a Jazz in the Park 2023 a adus pe cele cinci scene, amplasate în ,,Muzeul Satului” din Cluj-Napoca, 50 de nume ale muzicii internaționale și românești, majoritatea reprezentanți ai jazzului contemporan, dar și câteva legende ale industriei.

12
/09
/23

Unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați dirijori ai lumii, Vladimir Jurowski revine la București alături de Orchestra Operei de Stat Bavareze pentru a susține două concerte în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, eveniment desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României și finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii.

08
/09
/23

Seria Concertelor de la Ateneu continuă azi cu concertul Orchestrei de cameră Franz Liszt, de la ora 16:30, alături de dirijorul István Várdai și pianistul Pierre-Laurent Aimard. Lucrările incluse în programul concertului sunt compuse de György Ligeti, Béla Bartók și George Enescu.