VAMA lansează Pe de rost / „Școală, cum naiba vrei să cresc dacă e o rușine să greșesc”
https://www.ziarulmetropolis.ro/vama-lanseaza-pe-de-rost-scoala-cum-naiba-vrei-sa-cresc-daca-e-o-rusine-sa-gresesc/

VAMA a lansat cel mai nou single al formaţiei, Pe de rost. Versurile cântecului, construite din perspectiva unui elev de liceu, au fost inspirate de o întâlnire întâmplătoare dintre Tudor Chirilă şi o elevă din clasa a 8-a, care a venit să-i ceară un autograf. Intrând în vorbă cu ea, Tudor a întrebat-o în treacăt dacă mai au de învăţat pe de rost comentariile la română şi, spre surprinderea lui, răspunsul a fost afirmativ.

Un articol de Petre Ivan|7 iunie 2019

Pentru mine a fost o surpriză ca după atâta timp să văd că sistemul e la locul lui, bine-mersi, neclintit, imun la micile inițiative entuziaste care mai aduc câte un suflu proaspăt în educație. Cred că atunci a apărut (subconștient) ideea acestui cântec. Atâtea generații sunt unite de această mașină de tocat pasiuni, care se dovedește a fi învățământul românesc.” – spune Tudor Chriilă.

„E dureros că versurile acestui cântec sunt încă atât de actuale. Noi și ei (copiii de azi) suntem generația #pederost. Iar cei care părăsesc sistemul ajung, fără voia lor, să-l perpetueze. Pentru că sistemul nu i-a învățat niciodată să fie creativi, să gândească critic, să poată dialoga, să construiască, să planifice, să riște, să zboare.” a mai precizat artistul.

Odată cu single-ul Pe de rost a fost lansat videoclipul piesei în scenariul și regia lui Octav Gheorghe. “Esența clipului este redată ca o revoltă personală și singulară. O puștoaică care nu se mai conformează, o face tăcut și alege propria ei formă de rebeliune, prin mișcare. Mișcare și nu neapărat dans, adică nu o forma coerenta, “coregrafiată” clasic – “a dance routine”, ci mai degrabă o formă dezarticulată, care ține mai mult de dansul contemporan, dar care nu e lipsită de emoție, grandoare, spectacol vizual și semnificație. O revoltă unică, într-o generație în care revolta nu există.” explică Octav.

Protagonista videoclipului este ALLA, finalista Romanii au talent 2018.

Tot procesul de orchestrație a durat aproximativ o lună, fiecare membru al trupei venind cu propuneri și sugestii generale de aranjament. Lucrul la orchestrație e mereu îngreunat la VAMA de influențele membrilor extrem de diferite. La un moment dat, sunete și beat-uri au fost folosite dintr-o tabletă cu un pad virtual pe care Clopo, bateristul trupei, a construit diverse situații ritmice. Foarte multe sunete de calitate au apărut din aplicațiile pentru mobil ale celor de la Native Instruments, ceea ce le-a confirmat membrilor VAMA că oricine are posibilitatea de a crea muzică.

Despre piesă mai spune Tudor Chirilă următoarele: “Există varianta ca unii să considere că e doar un cântec despre dezvantajele memorării pe de rost. Ar fi greșit. Sistemul nu-și iubește copiii. Despre asta este acest cântec. Despre respectul pe care uităm să-l acordăm copiiilor noștri. Despre faptul că ei sunt doar declarativ în centrul educației. Este un cântec despre iubire. Aia care lipsește.

VAMA este o formație pop-rock care se joacă cu multe curente fie că e vorba de music-hall, indie rock, electro sau blues. Această varietate vine din diversitatea influențelor și formării muzicale a membrilor trupei. O forță aparte vine din versurile care se înscriu într-o stilistică originală, foarte ușor recognoscibilă. Poate însă cel mai mare atu al trupei este forța show-ului live. VAMA se simte cel mai bine pe scenă, unde Tudor Chirilă reușește să imprime „performance-ului” din calitățile și experiența de actor. Compoziția neomogenă și abordările stilistice diferite fac ca VAMA să fie mereu surprinzătoare în concertele ei. Poți fi purtat de la un solo de tobe în manieră clasică la un intermezzo EDM sau de la un riff de chitară a la Stones către o orchestrație misterioasă electro-pop. Poți să închizi ochii și să te lași în voia unui vocoder suprapus pe niște sunete cosmice sau să te trezești bruscat de o voce filtrată printr-un megafon.

Foto:

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.