VAMA lansează Pe de rost / „Școală, cum naiba vrei să cresc dacă e o rușine să greșesc”
https://www.ziarulmetropolis.ro/vama-lanseaza-pe-de-rost-scoala-cum-naiba-vrei-sa-cresc-daca-e-o-rusine-sa-gresesc/

VAMA a lansat cel mai nou single al formaţiei, Pe de rost. Versurile cântecului, construite din perspectiva unui elev de liceu, au fost inspirate de o întâlnire întâmplătoare dintre Tudor Chirilă şi o elevă din clasa a 8-a, care a venit să-i ceară un autograf. Intrând în vorbă cu ea, Tudor a întrebat-o în treacăt dacă mai au de învăţat pe de rost comentariile la română şi, spre surprinderea lui, răspunsul a fost afirmativ.

Un articol de Petre Ivan|7 iunie 2019

Pentru mine a fost o surpriză ca după atâta timp să văd că sistemul e la locul lui, bine-mersi, neclintit, imun la micile inițiative entuziaste care mai aduc câte un suflu proaspăt în educație. Cred că atunci a apărut (subconștient) ideea acestui cântec. Atâtea generații sunt unite de această mașină de tocat pasiuni, care se dovedește a fi învățământul românesc.” – spune Tudor Chriilă.

„E dureros că versurile acestui cântec sunt încă atât de actuale. Noi și ei (copiii de azi) suntem generația #pederost. Iar cei care părăsesc sistemul ajung, fără voia lor, să-l perpetueze. Pentru că sistemul nu i-a învățat niciodată să fie creativi, să gândească critic, să poată dialoga, să construiască, să planifice, să riște, să zboare.” a mai precizat artistul.

Odată cu single-ul Pe de rost a fost lansat videoclipul piesei în scenariul și regia lui Octav Gheorghe. “Esența clipului este redată ca o revoltă personală și singulară. O puștoaică care nu se mai conformează, o face tăcut și alege propria ei formă de rebeliune, prin mișcare. Mișcare și nu neapărat dans, adică nu o forma coerenta, “coregrafiată” clasic – “a dance routine”, ci mai degrabă o formă dezarticulată, care ține mai mult de dansul contemporan, dar care nu e lipsită de emoție, grandoare, spectacol vizual și semnificație. O revoltă unică, într-o generație în care revolta nu există.” explică Octav.

Protagonista videoclipului este ALLA, finalista Romanii au talent 2018.

Tot procesul de orchestrație a durat aproximativ o lună, fiecare membru al trupei venind cu propuneri și sugestii generale de aranjament. Lucrul la orchestrație e mereu îngreunat la VAMA de influențele membrilor extrem de diferite. La un moment dat, sunete și beat-uri au fost folosite dintr-o tabletă cu un pad virtual pe care Clopo, bateristul trupei, a construit diverse situații ritmice. Foarte multe sunete de calitate au apărut din aplicațiile pentru mobil ale celor de la Native Instruments, ceea ce le-a confirmat membrilor VAMA că oricine are posibilitatea de a crea muzică.

Despre piesă mai spune Tudor Chirilă următoarele: “Există varianta ca unii să considere că e doar un cântec despre dezvantajele memorării pe de rost. Ar fi greșit. Sistemul nu-și iubește copiii. Despre asta este acest cântec. Despre respectul pe care uităm să-l acordăm copiiilor noștri. Despre faptul că ei sunt doar declarativ în centrul educației. Este un cântec despre iubire. Aia care lipsește.

VAMA este o formație pop-rock care se joacă cu multe curente fie că e vorba de music-hall, indie rock, electro sau blues. Această varietate vine din diversitatea influențelor și formării muzicale a membrilor trupei. O forță aparte vine din versurile care se înscriu într-o stilistică originală, foarte ușor recognoscibilă. Poate însă cel mai mare atu al trupei este forța show-ului live. VAMA se simte cel mai bine pe scenă, unde Tudor Chirilă reușește să imprime „performance-ului” din calitățile și experiența de actor. Compoziția neomogenă și abordările stilistice diferite fac ca VAMA să fie mereu surprinzătoare în concertele ei. Poți fi purtat de la un solo de tobe în manieră clasică la un intermezzo EDM sau de la un riff de chitară a la Stones către o orchestrație misterioasă electro-pop. Poți să închizi ochii și să te lași în voia unui vocoder suprapus pe niște sunete cosmice sau să te trezești bruscat de o voce filtrată printr-un megafon.

Foto:

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.