„Vânătoare”. Neorealism la margine de Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/vanatoare-neorealism-la-margine-de-bucuresti/

CRONICĂ DE FILM O binevenită gură de aer proaspăt în cinematografia de limbă română aduce tânăra regizoare Alexandra Balteanu, născută în România, dar stabilită în Germania. Prezentat la San Sebastian, promiţătorul său debut, „Vânătoare”, le are în distribuţie pe Corina Moise, Iulia Lumânare şi Iulia Ciochină, în roluri de prostituate.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 martie 2017

Inclus în toamnă în secţiunea „New Directors” a prestigiosului Festival de la San Sebastian din Spania, „Vânătoare” (cu titlul în engleză „Prowl”) este un revigorant debut al unei tinere cineaste – Alexandra Balteanu, născută în România, dar stabilită în Germania la începutul anilor 2000, unde studiază regia la Academia Germană de Film şi Televiziune (DFFB) din Berlin.

Pentru acest prim lungmetraj al său de ficţiune, realizat în cadrul studiilor la DFFB, regizoarea a venit în România, filmând la margine de Bucureşti – trei prostituate sunt urmărite pe parcursul unei zile, sub un pod, pe una din şoselele intens circulate. Potrivit propriilor afirmaţii (consemnate pe site-ul FestivalScope), Alexandra Balteanu a luat parte timp de două luni la acţiunile organizaţiei Carusel de ajutorare a femeilor care se prostituează în Bucureşti şi în afara acestuia.

Observaţiile şi documentarea acumulate în respectiva perioadă au fost transformate într-un scenariu de film de ficţiune, scris împreună cu Xandra Popescu. A rezultat un lungmetraj ofertant, cu o structură liberă şi o stilistică ce îl apropie foarte mult de un documentar. Şi asta pentru că Alexandra Balteanu evită dramaturgia clasică, în care desfăşurarea narativă trebuie să fie marcată de momente revelatoare, de eforturi de psihologizare şi de transformări ale personajelor.

Aşa cum şi mărturiseşte, regizoarea a urmărit să ofere un film „despre o zi de rutină din viaţa” a trei prostituate, fiind mai interesată de „captarea vieţii aşa cum este ea trăită, decât de livrarea unui mesaj”. Nimic senzaţionalist sau spectaculos în sens convenţional nu se întâmplă în „Vânătoare”, şi totuşi insistenţa inspirată asupra celor mai simple acţiuni şi a celor mai mici gesturi, precum şi abordarea cíné-vérité (în care cele trei actriţe sunt aruncate într-un mediu real) oferă multe momente emoţionante de pur cinema neorealist (imaginea, lipsită de artificialitate, este semnată de israelianul Matan Radin).

O peliculă ambițioasă

Filmul începe cu Lidia (jucată de excelenta Corina Moise, o actriţă mult prea puţin folosită în cinematografia română), prezentată în mediul său – soţie şi mamă, ea pare a fi nevoită să se prostitueze pentru a-şi întreţine familia (şi creşte porumbei pentru mâncare). Însă această pistă cu potenţial emoţional facil este rapid abandonată: secvenţele din debut – care, prin stăruinţa aparatului de filmat asupra chipului femeii, se sustrag tuşelor mizerabiliste – ajută la descrierea Lidiei. Însă Alexandra Balteanu nu se foloseşte de ele mai târziu pentru a manipula spectatorul – rămân undeva în fundal, pentru a da substanţă personajului şi a completa prezentarea vieţii sale dificile, pentru un plus de realism.

Ironia subtilă a regiei este că plecarea Lidiei de acasă, dimineaţa, pentru a se prostitua este redată ca orice plecare spre serviciu: o parte din drum este parcursă pe jos, apoi femeia ia un microbuz, unde se întâlneşte cu prietena şi colega ei Denisa (excelentă şi Iulia Lumânare), cu care are o discuţie despre învăţătoarea băiatului său, nemulţumită de „meseria” mamei.

Încă din aceste prime secvenţe, camera de filmat captează cu fidelitate lumina rece şi zgomotele dimineţii friguroase, ceea ce, dublat de realismul interpretărilor şi al scenografiei, permite o imersiune puternică în universul acestor femei.

Ironia amară este şi mai puternic accentuată într-o secvenţă ulterioară, când cele două femei, ajunse în apropierea podului unde se prostituează în fiecare zi, sunt filmate, cu discreţie, în timp ce se schimbă de hainele obişnuite şi rămân în hainele uşor stridente cu care îşi atrag clienţii (mai târziu, le vedem mâncând ceva dintr-un borcan). Naturaleţea şi firescul gesturilor şi discuţiilor, surprinse cu delicateţe, au capacitatea să emoţioneze într-un fel foarte sincer şi direct. La fel şi momentele cu cea de-a treia tânără, Vanesa (la fel de impresionantă şi Iulia Ciochină), urmărită atât pe stradă, la concurenţă cu celelalte două femei, cât şi în secvenţe într-un bar mizer din apropiere (unde are curajul să îi înfrunte pe clienţii dubioşi şi pe cel care pare a fi patronul şi protectorul său), şi despre care aflăm, dintr-o discuţie la telefon, că dă anunţuri în ziar în căutarea unui bărbat cu chiria asigurată şi cu ochii verzi.

Emană prospeţime şi o profundă dorinţă de înţelegere (şi nu de a judeca sau de a da verdicte) această abordare regizorală, această privire empatic-feminină, ferită atât de melodramă, cât şi de cinism. Mai mult, Alexandra Balteanu ocoleşte aşteptările şi nu îşi transformă protagonistele în victime previzibile care cerşesc mila spectatorilor. Ele sunt femei puternice, raţionale, care încearcă să iasă cu demnitate chiar şi dintr-o situaţie stânjenitoare ca cea din final, când sunt abandonate semidezbrăcate, în întuneric, pe un câmp, de doi poliţişti care tocmai le-au umilit (jucaţi de Sergiu Costache şi Dragoş Olaru), şi recuperate de un şofer de camion.

Puternica dedramatizare şi liniaritatea narativă asumată, respingerea emfazei şi concentrarea pe mici fragmente de viaţă fac din „Vânătoare” o operă cinematografică ambiţioasă, care combină cronica socială (foarte puţin întâlnită în Noul Cinema Românesc) cu dorinţa de a portretiza realist nişte femei supuse prejudecăţilor. Un film cu substrat feminist, care face dreptate unor personaje mult prea des tratate superficial în cinema.

15
/02
/14

România se numără printre cele opt ţări europene în care, în 2013, s-a înregistrat o creştere a numărului de spectatori în cinematografe, fiind vândute cu 13,8% mai multe bilete, în condiţiile în care, la nivelul Uniunii Europene, numărul tichetelor de cinema vândute a scăzut cu 4,1%.

14
/02
/14

Idile, trădări în amor, răzbunări sângeroase, personaje bizare și fantezii îndrăznețe – spectatorii le vor regăsi în două dintre programele speciale ale celei de-a 8-a ediții a Festivalului Internațional de Film NexT (3 – 7 aprilie), NexT Is Love și Next Look.

14
/02
/14

Metropolis Film vă invită luni, 17 februarie, de la ora 21.00, în Control, la proiecţia lungmetrajului românesc Ryna, povestea unei adolescente din Sulina care se zbate să-şi găsească identitatea lângă un tata care îi anulează feminitatea.

13
/02
/14

“De ce ar fi mai nefiresc să vezi un penis penetrând un vagin decât o lingură cu budincă intrând într-o gură? Dacă Melancholia e cel mai romantic film al lui Lars von Trier, Nymphomaniac este ca şi cum un pictor şi-ar fi aruncat pe pânză toate ideile care i-au trecut vreodată prin cap”, spune suedezul Stellan Skarsgard, rolul masculin principal din Nymphomaniac.

12
/02
/14

Cosmina Stratan și-a încercat norocul la Actorie după ce a văzut câteva spectacole la Teatrul Metropolis. Pe vremea aceea lucra în televiziune și i-a solicitat un interviu lui Mungiu, care tocmai câștiga un premiu la Cannes. Nu știa că peste doar câțiva ani sub îndrumarea aceluiași regizor va fi recompensată tot la Cannes pentru “cea mai bună interpretare”. Cum a început de fapt povestea de succes a Cosminei aflăm chiar de la aceasta, într-un interviu acordat Ziarului Metropolis.

12
/02
/14

Timp de o lună şi jumătate, între 1 martie și 12 aprilie, Caravana Docuart va prezenta filme precum „aici adică... acolo“, în regia Laurei Căpăţână Juller, şi „Exploratorul“, de Titus Muntean şi Xantus Gabor, în cinci oraşe din ţară.

11
/02
/14

Considerată o legendă a Hollywoodului, Shirley Temple a încetat din viaţă la vârsta de 85 de ani, din cauze naturale, în locuinţa ei din Woodside, California. Actriţa a devenit celebră încă din copilărie, în anii ’30, graţie rolurilor interpretate în filmele "Bright Eyes", "Stand Up and Cheer" şi "Curly Top".

10
/02
/14

Cea de-a zecea ediție a Festivalul Internațional de Film București aduce mai multe proiecții – printre acestea şi La Grande Bellezza, nominalizat la premiile Oscar 2014 pentru Cel mai bun film străin -, mai multe filme și mai mulți invitați de marcă decât în anii anteriori.

10
/02
/14

"Vivir es fácil con los ojos cerrados", de David Trueba, a fost marele câştigător la Premiile Goya 2014 - echivalentul spaniol al Oscarurilor. Un alt mare favorit, "Las brujas de Zugarramurdi", de Álex de la Iglesia, a primit opt premii Goya.

09
/02
/14

Astăzi, de la ora 14.10, în cadrul emisiunii Duminica filmului românesc, TVR 2 a programat Cuibul salamandrelor, în regia lui Mircea Drăgan. O coproducție româno-italiană din anul 1978 în care vă veți putea reîntâlni cu o serie de mari actori: Gheorghe Dinica, Stuart Whitman, Radu Beligan, Florin Piersic, Jean Constantin și Mircea Diaconu.

08
/02
/14

Protagoniștii și echipa de producție a filmului independent „Ultimul Zburator”, selectat la Bruxelles International Fantasy Film Festival, pornesc în caravana de promovare a peliculei.

07
/02
/14

Prezentat în premieră mondială în deschiderea Berlinale 64, The Grand Budapest Hotel va fi proiectat în premieră în România în deschiderea celei de-a 23-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film DaKINO, miercuri, 12 martie.

06
/02
/14

Luni, 10 februarie, Transilvania Film vă invită la proiecţia filmului ”Nunta Muta” în regia lui Horaţiu Mălăele, o poveste la limita dintre fantezie si comedie, care surprinde însă tragediile provocate de dictatură.

05
/02
/14

CRONICĂ DE FILM Dacă ideea provocatoare din „Her” („Ea”) ar fi ajuns pe mâinile lui David Cronenberg, am fi avut probabil un film greut de uitat. Aşa, Spike Jonze nu oferă decât un film convenţional, în pofida semnalelor stridente că încearcă să fie altfel.