Vasile Rață, „artistul abracadabrant“, revine cu o nouă expoziție de artă conceptuală la Arbor.art.room
https://www.ziarulmetropolis.ro/vasile-rata-artistul-abracadabrant-revine-cu-o-noua-expozitie-de-arta-conceptuala-la-arbor-art-room/

„Albinele Mării Negre” de Vasile Raţă este a doua expoziţie din seria „Window to Europe” de la Arbor.art.room, care-şi propune ca de-a lungul acestui an să promoveze artişti cu rădăcini basarabene, care şi-au început cariera la sfârşitul anilor ’80 şi începutul anilor ’90. Acela a fost momentul prăbuşirii cortinei de fier şi al deschiderii de noi oportunităţi în spaţiul
occidental.

Un articol de Petre Ivan|24 aprilie 2023

Vasile Rață, un artist format la Chișinău, Moscova, București și Milano, s-a remarcat prin opțiunea pentru teme ardente ale actualității, care țin de dinamica socială. Pornind de la ideea că artistul este o voce a cetății, o oglindă lucidă și sensibilă a lumii, Vasile Rață își gândește arta ca pe o luare de poziție față de evenimentele zilei. Privirea lui se oprește și asupra celor mai banale, modeste instantanee ale cotidianului, în căutarea umanității și a frumuseții.

Lucrează cu materiale ,,sărace” pe care le transfigurează cu dezinvoltură: maculatură, rotițe, cutii și flacoane, obiecte de uz casnic (printre care pâlniile, din care și-a format o adevărată colecție), instrumente și materiale de construcție. Această abilitate creatoare ne trimite cu gândul la mișcarea artistică – arte povera, răspândită în Italia la mijlocul anilor 1960, care punea în discuție și recalibra ideea de frumos. Deloc neglijabile sunt și uleiurile sale pe pânză de in sau desenele care amintesc de caietul unui inventator de obiecte „abracadabrante”.

În expoziția „Albinele Mării Negre” Vasile Rață explorează tensiunea și conflictul dintre oameni și natură, dar și conflictele interetnice. Sursa de inspirație inițială a fost un peisaj cu stupi abandonați de pe câmpurile din vecinătatea Mării Negre, din România și Bulgaria. Acest peisaj dezolant dialoghează azi cu noul peisaj ucrainean, cel al caselor părăsite și a comunităților despărțite și strămutate din calea războiului.

Dezvoltând ideea acestui proiect artistic, prin documentare, identificarea obiectelor-simbol și reflecție Vasile  Rață vine la final către public cu propria sa soluție salvatoare pentru albine și omenire, cel puțin din perspectiva artei. Este vorba despre „Stupina plutitoare”, o uriașă lucrare de peste 6 metri, un fel de Arcă a lui Noe, care va purta pe durata timpului nefavorabil stupii abandonații care să fie repopulați odată cu ivirea primei ,,ramuri de măslin”.

Relația galeriei Arbor cu artistul Vasile Rață a început în aprilie 2021, odată cu deschiderea expoziției „Ecouri”, care prezenta frânturi din diverse serii realizate de artist pe timpul pandemiei. Atunci vedeta expoziției a fost un misterios „SUBTERIN“ (o mașinărie de mers pe sub pământ), care câteva luni mai târziu avea să câștige Marele Premiu la Bienala Internațională de Arte 2021 din Chișinău, fiind inclusă în colecția Muzeului Național de Arte al Moldovei. În 2022, Arbor s-a numărat printre sponsorii expoziției personale „reFLUX” de la Muzeul de Artă din cadrul Complexului Muzeal Național „Moldova”, Palatul Culturii din Iași, și a contribuit la publicarea catalogului cu ultimele lucrări ale artistului. Acesta va putea fi consultat și de vizitatorii de la București, în speranța că expoziția „Albinele Mării Negre” va avea ecouri la fel de puternice.

Arbor.art.room
str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1, București

„Albinele Mării Negre” de Vasile Rață

Vernisaj: 27.04.2023, orele 16:00 – 21:00
Perioadă de vizitare: 28.04.2023 – 28.05.2023

Închis (luni – miercuri)
17:30 – 19:30 (joi – vineri)
12:00 – 18:00 (sâmbătă – duminică)

10
/09
/24

Secțiunea din cadrul Festivalului Internațional de Film de Animație Animest dedicată celor mai tineri dintre cinefili își redeschide universul plin de aventuri și lecții importante în perioada 4 - 13 octombrie. Minimest revine cu proiecții speciale, o competiție jurizată de copii, ateliere de animație, benzi desenate și reciclare artistică, precum și dimineți de weekend la cinema pentru întreaga familie.

05
/09
/24

Expoziția itinerantă “IdentitAR feminin”, un proiect digital multimedia, cu animații 3D și realitate augmentată, însoțit de muzică, sunet, spectacole lectură și dezbateri, va fi prezentată în patru orașe din România: Câmpulung Muscel, Sfântu Gheorghe, Suceava și Râmnicu Vâlcea. Turneul debutează pe 7 septembrie, într-un spațiu alternativ - Convivial, din Câmpulung Muscel.

02
/09
/24

Povești din comunitate legate de bullying dar și obiecte semnificative pentru poveștile personale despre copilărie și adolescență vor putea fi văzute în cadrul primei etape deschise publicului a proiectului TRANZIȚIE: Călătoria Eroului, o activare participativă prin artă inițiată de Asociația Macaia.

29
/08
/24

Astăzi, aproape toată lumea are la îndemână un smartphone cu o cameră capabilă de a realiza fotografii de calitate. Însă, pentru a trece de la simple imagini la fotografii cu adevărat impresionante, este nevoie de să ținem cont de câteva metode simple și eficiente pentru a ne îmbunătăți fotografiile cu telefonul mobil.

26
/08
/24

La confluența dintre cercetare și artă, adresând durerea prin empatie și însingurarea prin deschiderea către comunitate, expoziția Una din Trei vorbește despre infertilitate, despre pierderea de sarcină - fenomene care afectează una din șase, respectiv una din trei femei - dar mai ales despre nedreptatea de a fi izolată și stigmatizată social în urma confruntării cu aceste evenimente traumatice.

21
/08
/24

Balkanik Festival – Home of World Music, cunoscut pentru atmosfera sa inconfundabilă și spiritul de fuziune culturală, se întoarce la Grădina Uranus între 6 și 8 septembrie. Evenimentul rămâne un punct central de întâlnire pentru comunitățile din București și pentru turiștii care vin în capitala României special pentru a participa la acest festival.

13
/08
/24

Asociația Macaia anunță lansarea proiectului TRANZIȚIE: Călătoria Eroului, o activare participativă prin artă care propune o radiografiere subiectivă și colectivă a fenomenului de bullying în România, din anii ’90 și până în prezent, prin intermediul unor cercetări sociologice și psihologice amănunțite, menite să ofere o perspectivă de ansamblu asupra amplorii și cauzelor sale.