Vasile Rață, „artistul abracadabrant“, revine cu o nouă expoziție de artă conceptuală la Arbor.art.room
https://www.ziarulmetropolis.ro/vasile-rata-artistul-abracadabrant-revine-cu-o-noua-expozitie-de-arta-conceptuala-la-arbor-art-room/

„Albinele Mării Negre” de Vasile Raţă este a doua expoziţie din seria „Window to Europe” de la Arbor.art.room, care-şi propune ca de-a lungul acestui an să promoveze artişti cu rădăcini basarabene, care şi-au început cariera la sfârşitul anilor ’80 şi începutul anilor ’90. Acela a fost momentul prăbuşirii cortinei de fier şi al deschiderii de noi oportunităţi în spaţiul
occidental.

Un articol de Petre Ivan|24 aprilie 2023

Vasile Rață, un artist format la Chișinău, Moscova, București și Milano, s-a remarcat prin opțiunea pentru teme ardente ale actualității, care țin de dinamica socială. Pornind de la ideea că artistul este o voce a cetății, o oglindă lucidă și sensibilă a lumii, Vasile Rață își gândește arta ca pe o luare de poziție față de evenimentele zilei. Privirea lui se oprește și asupra celor mai banale, modeste instantanee ale cotidianului, în căutarea umanității și a frumuseții.

Lucrează cu materiale ,,sărace” pe care le transfigurează cu dezinvoltură: maculatură, rotițe, cutii și flacoane, obiecte de uz casnic (printre care pâlniile, din care și-a format o adevărată colecție), instrumente și materiale de construcție. Această abilitate creatoare ne trimite cu gândul la mișcarea artistică – arte povera, răspândită în Italia la mijlocul anilor 1960, care punea în discuție și recalibra ideea de frumos. Deloc neglijabile sunt și uleiurile sale pe pânză de in sau desenele care amintesc de caietul unui inventator de obiecte „abracadabrante”.

În expoziția „Albinele Mării Negre” Vasile Rață explorează tensiunea și conflictul dintre oameni și natură, dar și conflictele interetnice. Sursa de inspirație inițială a fost un peisaj cu stupi abandonați de pe câmpurile din vecinătatea Mării Negre, din România și Bulgaria. Acest peisaj dezolant dialoghează azi cu noul peisaj ucrainean, cel al caselor părăsite și a comunităților despărțite și strămutate din calea războiului.

Dezvoltând ideea acestui proiect artistic, prin documentare, identificarea obiectelor-simbol și reflecție Vasile  Rață vine la final către public cu propria sa soluție salvatoare pentru albine și omenire, cel puțin din perspectiva artei. Este vorba despre „Stupina plutitoare”, o uriașă lucrare de peste 6 metri, un fel de Arcă a lui Noe, care va purta pe durata timpului nefavorabil stupii abandonații care să fie repopulați odată cu ivirea primei ,,ramuri de măslin”.

Relația galeriei Arbor cu artistul Vasile Rață a început în aprilie 2021, odată cu deschiderea expoziției „Ecouri”, care prezenta frânturi din diverse serii realizate de artist pe timpul pandemiei. Atunci vedeta expoziției a fost un misterios „SUBTERIN“ (o mașinărie de mers pe sub pământ), care câteva luni mai târziu avea să câștige Marele Premiu la Bienala Internațională de Arte 2021 din Chișinău, fiind inclusă în colecția Muzeului Național de Arte al Moldovei. În 2022, Arbor s-a numărat printre sponsorii expoziției personale „reFLUX” de la Muzeul de Artă din cadrul Complexului Muzeal Național „Moldova”, Palatul Culturii din Iași, și a contribuit la publicarea catalogului cu ultimele lucrări ale artistului. Acesta va putea fi consultat și de vizitatorii de la București, în speranța că expoziția „Albinele Mării Negre” va avea ecouri la fel de puternice.

Arbor.art.room
str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1, București

„Albinele Mării Negre” de Vasile Rață

Vernisaj: 27.04.2023, orele 16:00 – 21:00
Perioadă de vizitare: 28.04.2023 – 28.05.2023

Închis (luni – miercuri)
17:30 – 19:30 (joi – vineri)
12:00 – 18:00 (sâmbătă – duminică)

16
/02
/23

La un an de când Rusia a invadat Ucraina și a aruncat în aer stabilitatea din regiune, rețeaua EUNIC România și Festivalul Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World Romania invită publicul la o proiecție de film, urmată de o dezbatere despre rolul artei în procesarea traumei, respectiv în înțelegerea și fixarea realității.

14
/02
/23

Institutul Cultural Român din Budapesta celebrează Ziua Națională Constantin Brâncuși cu expoziția de etnosculptură „înainte de BRÂNCUȘI előtt”, solo -show M.C Donici. Evenimentul ”înainte de BRÂNCUȘI előtt” începe concomitent cu Deschiderea Timișoara 2023 Capitală Culturală Europeană, program pe care ICR Budapesta îl susține și promovează în acest fel, pentru a amplifica interesul publicului budapestan.

10
/02
/23

A unsprezecea ediție a celui mai important eveniment de la noi dedicat artei vizuale propune publicului un palat „doar pentru artă”, deschis pe timp de zi și de noapte, în inima Bucureștiului, unde vom regăsi de la lucrările impresioniștilor spanioli la cele ale generației Z din arta românească.

08
/02
/23

Centrul de Resurse în Fotografie (CdRF), primul și singurul proiect de acest gen din România dedicat fotografilor amatori și profesioniști, vă invită la CdRF Foto Market, pe 11-12 februarie, la OTOTO Store (Calea Victoriei, nr. 153), între orele 12:00-21:00.

30
/01
/23

Asociația Semper Culturalia, în parteneriat cu Institutul Cultural Român, organizează în perioada 30 ianuarie – 1 februarie 2023, în marja Zilei Internaționale de Comemorare a Victimelor Holocaustului (27 ianuarie), o serie de manifestări menite să contribuie la menținerea vie a amintirii victimelor Holocaustului și să susțină demersurile civice de a lupta împotriva xenofobiei și antisemitismului.

30
/01
/23

Institutul Cultural Român (ICR) anunță relansarea Programului de finanțare și parteneriate culturale Cantemir, destinat proiectelor din mediul internațional. În cadrul acestui program, derulat anterior în perioada 2006-2012 și reluat în 2023 cu unele modificări, ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans). Evenimentele asociate proiectelor finanțate vor fi organizate exclusiv în afara țării.