Vasile Rață, creatorul SUBTERINULUI, la Arbor.art.room
https://www.ziarulmetropolis.ro/vasile-rata-creatorul-subterinului-la-arbor-art-room/

După expoziţii care-au atras atenţia în 2020, precum „Woman Unchained“, by Irina Greciuhina, „Un veac de singurătate“, aparţinând celei mai mari pictoriţe din Republica Moldova, Valentina Rusu Ciobanu, ajunsă la vârsta centenarului, şi „The Severed Garden“, by Vadim Creţu, spaţiul expoziţional Arbor.art.room propune, începând de săptămâna aceasta, o nouă expoziţie, de această dată deschizându-se spre domeniul „artei conceptuale“.

Un articol de Petre Ivan|29 martie 2021

Vineri, 2 aprilie 2021, între orele 16.00 şi 19.00, la Arbor.art.room (str. Transilvaniei, nr. 11), va avea loc deschiderea expoziţiei unui artist originar din Republica Moldova (dar trăitor de multă vreme la Bucureşti), Vasile Rață, expoziție intitulată enigmatic „Ecouri / Echoes“ (perioadă de vizitare: până pe 9 mai 2021), o nouă şi originală propunere expoziţională curatoriată de Victoria Nagy Vajda.

De data aceasta, noua propunere artistică a galeristei de origine basarabeană este un artist binecunoscut în spațiul artistic bucureștean, cu numeroase expoziții personale, printre care a atras în mod deosebit atenția cea de-acum câțiva ani, din martie 2017, de la „regretatul“ în prezent Victoria Art Center (galerie situată într-un subsol de pe Calea Victoriei), intitulată „Raporturi de forțe / Ratios of Forces“ și curatoriată de Olivia Nițiş. Vasile Rață se dovedea atunci – au considerat criticii – „un artist vizual care îmbină arta conceptuală: obiectul în toate încarnările sale (de la haltere vopsite în tricolor sau «împodobite» cu simboluri ideologice ori religioase, la intervenție pe pânză și structuri metalice), proiecte de instalații etc. cu cea politică și de protest. Se găseau în expoziția «Raporturi de forțe» / «Ratios of Forces» o cămașă de forță (sau «a morții») cu #rezist brodată pe ea sau un kit de supraviețuire la trecerea valului de imigranți, conținând în principal sârmă ghimpată“, precum și multe alte produse ale imaginației artistului, care combina astfel conceptualul cu catharsis-ul estetic necesitat de vizitarea unei expoziții.

Pe Vasile Rață pandemia din 2020 l-a prins muncind la diferite serii de lucrări, care, din motive evidente, nu au mai putut fi expuse, pe parcursul anului trecut, în integralitatea lor. Expune acum, la Arbor.art.room, „ecouri“, frânturi din aceste serii mai mari: niște studii/meditații asupra structurii de „pâlnie“ – atât ca recipient-transmițător de lichide, cât și, prin formula de portavoce, de informații sau lozinci, posibil manipulatorii prin esența lor –, o „perspectivă dublă“ asupra pandemiei de „gripă spaniolă“ din 1918 și a celei de COVID-19 din 2020-2021 (și, iată, și elementul „de actualitate“ al demersului artistului, unul dintre primii care țin cont de noua realitate începută în 2020) sau, în primul rând, misteriosul „subterin“ (mașinărie de mers pe sub pământ și apă), mai întâi un produs al imaginației proprii (tenebroase), pe care apoi l-a descoperit însă a fi studiat intensiv și încercat de a fi pus în practică de către savanții, inginerii și tehnicienii secolului XX: mai întâi germanii Kaiserului, apoi sovietici, apoi naziști, și apoi iarăși sovietici – ca pentru a confirma aerul de mister și de oniric care plutește asupra întregului său demers artistic. În total, Vasile Rață se dovedește un artist imaginativ, „bântuit“ de idei și obsesii, pe care le subordonează însă totdeauna tentativei de a înțelege un context social-politic sau de a avertiza asupra unor posibile consecințe negative ale acestuia, cum este cazul aici cu manipulările „de tot soiul“ aduse de pandemie și de măsurile ocazionate de apariția acesteia.

Vasile Rață este un artist abracadabrant, asemenea unui continuator contemporan al dadaiștilor europeni și al avangardiștilor ruși. Îmi aduce aminte de constructivismul rus, dar și de Marcel Duchamp“, spune curatorul expoziției, Victoria Nagy Vajda. „În opera artistului resimți influențe ale școlilor de artă de la Chișinău, Moscova, București și Italia (artistul a făcut o rezidență la Academia di Brera, Milano). Doar o astfel de mixtură de școli și culturi poate da naștere unor opere neobișnuite, care, deși provoacă privitorului o reacție ludică, atrag prin forma lor plastică realizată maiestuos și cu bun gust“.

Vasile Rață îndrumă privitorul să descopere ceea ce este interesant în obiect, care, deși e unul comun, poate avea și o perspectivă artistică, ajutându-l pe privitor să-l redescopere cu alți ochi. Spălătoarele din curțile țăranilor de altădată, pâlniile, care devin tot mai mult rarități, ascund în ele nu doar noțiuni estetice, ci și de analiză, o discuție pe care omul o poate avea cu obiectul de care se folosește“, mai consideră Victoria Nagy Vajda.

Mai multe despre SUBTERIN

Expoziția ECHOES aduce în fața publicului o lucrare fantasmagorică, un Relax/Subterin, o navă asemănătoare submarinului, care navighează însă pe sub scoarța pământului. O navă ce ține de domeniul fantasticului, dar a cărei idee nu a fost trecută cu vederea de inginerii de la începutul secolului XX, puși pe căutarea unor mijloace de cucerire a Terrei și a Cosmosului. Însuși Hrușciov a devenit interesat de proiectul unei bărci subterane, pentru că i-a plăcut ideea de a scoate imperialiștii și de sub pământ. Într-un final, subterinul a fost dezvoltat de ruși și nemți, însă, din cauza caracteristicilor tehnice neviabile, a fost abandonat prin anii ‘60, în favoarea tehnologiilor spațiale („În 1962 se construiește o uzină de producere a subterinelor în Crimeea. Primul și ultimul subterin produs avea o viteză de 15 km/oră. A explodat la probe în zona munților Ural, din Rusia. În 1964, proiectul a fost abandonat în favoarea programului de atingere a Lunii“, explică artistul Vasile Rață).

Mai multe despre Arbor.art.room

Spaţiul expoziţional Arbor.art.room (str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1; puncte de reper: Sala Radio, Parcul Luigi Cazzavillan), aparţinând Asociaţiei pentru cultură şi arte Arbor, a devenit binecunoscut iubitorilor de arte vizuale din vara și toamna anului trecut, printr-o serie de expoziţii cu totul originale (ca mod de abordare şi execuţie), care „au făcut epocă“, cum ar fi: „Woman Unchained“ a artistei basarabene Irina Greciuhina (curator Doinel Tronaru), „Un veac de singurătate“, aparţinând celei mai mari pictoriţe din Republica Moldova, Valentina Rusu Ciobanu, ajunsă la vârsta centenarului (curatori: Victoria Nagy Vajda, Anastasia Gurschi), și „The Severed Garden“ a foarte apreciatului peisagist neconvenţional Vadim Creţu, o extrem de originală propunere expoziţională aparţinând curatorilor Andrei şi Andreea Grosu, binecunoscuţi regizori şi oameni de teatru.

Deschiderea expoziției „Ecouri / Echoesse va face în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare, iar programul de vizitare va permite un aflux constant de vizitatori. Intrarea în spațiul expozițional se efectuează direct din stradă şi nu permite staționarea niciunui grup, oricât de redus, de persoane.

Pagina de facebook Arbor.art.room: https://www.facebook.com/ARBOR4Culture

 

Arbor.art.room

Str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1

Ecouri / Echoes“, by Vasile Rață; curator: Victoria Nagy Vajda.

 

Deschidere: 2.04.2021, orele 16.00-19.00

Perioadă de vizitare:

3.04.2021 – 9.05.2021

Programul expoziției va fi anunțat pe pagina de Facebook și pe www.theopen-art.com

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?