„Vieți duble”. O lume în schimbare (și nu prea) ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/vieti-duble-o-lume-in-schimbare-si-nu-prea-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Este greu de explicat cum un film în care se vorbeşte atât de mult – intelectuali care discută non-stop despre lumea în schimbare pe care o trăim – poate oferi o vizionare pe alocuri pasionată. Este ceea ce reuşeşte regizorul francez Olivier Assayas în „Vieţi duble” (2018).

Un articol de Ionuţ Mareş|28 iulie 2019

Vieți duble”, care a avut anul trecut premiera în competiția Festivalului de la Veneția, începe abrupt, cu un lung dialog, întins pe trei secvențe plasate în setting-uri diferite, între un editor carismatic (Guillaume Canet) și un prozator controversat din cauza stilului său în care amestecă ficțiunea cu autoficțiunea, inspirându-se (cam prea mult) din viața oamenilor apropiați din jurul său (Vincent Macaigne).

Tema discuției este noul roman al scriitorului, pe care editorul nu vrea să îl mai publice, invocând, printre altele, gusturile în transformare ale publicului.

Imediat facem cunoștință și cu partenerele de viață ale celor doi: o actriță (Juliette Binoche) care joacă o agentă de poliție într-un serial de succes, care o face cunoscută (deși spune că nu îi place și că ar vrea mai mult teatru), și, respectiv, o asistentă (Nora Hamzawi) a unui parlamentar bine văzut. Dar și cu o colegă (Christa Teret) a editorului, responsabilă cu dezvoltarea părții digitale în cadrul editurii.

Plasându-și filmul în lumea intelectuală pariziană, tocmai despre astfel de schimbări majore vorbește Assayas, care pare a-și dori să capteze ceva din spiritul timpului nostru – de la provocarea pe care o aduc publicarea și lectura cărților în format electronic și apariția unor noi forme considerate onorabile de scris (de pildă, în postări pe Twitter) și până la dominația serialelor de televiziune (care depășesc în popularitate cinema-ul) și a rețelelor de socializare și aparența de onorabilitate a politicienilor, ce ascunde totuși lucruri cel puțin imorale.

Însă toate aceste teme, care reapar permanent, direct sau subînțeles, în discuțiile dintre personaje, mizanscenate credibil și tăiate printr-un montaj dinamic care nu lasă timp de patos, nu sunt tratate cu morgă și nu devin motive de lamentație sau de bravadă.

Dimpotrivă, pretinsa greutate a unui astfel de subiect este permanent contrabalansată, pe de o parte, de lejeritatea cu care personajele discută, și, pe de altă parte, de ironia pe care o implică relațiile amoroase și sexuale laxe dintre ei.

Farmecul filmului, care nu este una din operele majore ale lui Assayas, este dat tocmai de această suprapunere, de multe ori chiar în aceeași secvență, între un pretins plan al ideilor înalte (exprimate însă firesc și deseori cu umor) și gama variată de emoții și slăbiciuni care umanizează și uneori ridiculizează personajele și le dă în același timp relief psihologic.

Poate că societatea și regulile ei se schimbă – pare a spune Assayas -, dar sentimentele sunt aceleași, indiferent de epocă. O idee cu aparență de truism, e adevărat. Însă cineastul francez o livrează cu inteligență și cu inventivitate.

„Vieți duble” a intrat la 19 iulie în cinematografe, fiind distribuit de Transilvania Film.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.