Vinovații fără vină
https://www.ziarulmetropolis.ro/vinovatii-fara-vina/

Se joacă în Bucureşti „Cine a omorât-o pe Szomna Grancsa?”, în regia lui Mihai Lukacs, spectacol bazat pe cazul real al adolescentei rome de 17 ani, care s-a sinucis în 2007, în şura casei părinteşti dintr-un sat din Harghita, atunci când părinţii i-au interzis să-şi continue studiile. Un spectacol tulburător despre sinucidere ca formă de protest.

Un articol de Alina Vîlcan|8 ianuarie 2018

În vara lui 2007, când Szomna Grancsa, o tânără de etnie romă, își lua viața lăsând în urmă câteva cuvinte scrijelite în maghiară pe un perete din camera ei – Școala sunt eu, era înmormântată cu mare fast țigănesc, iar presa dăduse buzna în satul acela și pe buzele tuturor era, rostită sau nu, întrebarea: Cine e de vină, cine?

La zece ani distanță, Compania de Teatru Giuvlipen a pus în scenă un spectacol-mărturie, ce readuce în prim-plan cazul Szomnei Grancsa, un spectacol cu o distribuție exclusiv femină, în care le regăsim pe Liana Ceterchi, Mihaela Drăgan, Zita Moldovan. Ele sunt, pe rând, femei din sat, părinții Szomnei, o jurnalistă, un om al legii, o profesoară, preotul satului și chiar Szomna Grancsa, într-un maraton al regretelor, învinuirilor și scuzelor, dar și al poveștilor despre comunitatea romă și despre cine a fost cea care a ales să-și ia viața pentru o cauză colectivă, în care a crezut.

Szomna ție se arată ție, spectatorul, drept cea mai silitoare fată din sat; când vine vremea să meargă la liceu, preotul satului intervine pe lângă părinții fetei pentru a-i convinge să sfideze cutumele și să o trimită la oraș, la studii. Iar părinții vor lăsa de la ei, vor amâna măritișul cu băiatul căruia Szomna îi fusese promisă, după tradiție, încă din fragedă copilărie, și o vor trimite la liceu. Se spune că Szomna mergea întotdeauna la școală, la oraș, însoțită de unul dintre băieții din familie. Și totuși, zvonurile că s-ar fi îndrăgostit de un coleg îi fac pe părinții ei să o retragă de la studii. Să te îndrăgostești în lumea lor e o rușine, e un păcat. Pe acest fundal, adolescenta își pune capăt zilelor, în zori, în șura din curtea casei părintești. Sinuciderea ei este văzută ca o formă de protest.

Cine a omorât-o pe Szomna Grancsa? are ceva dintr-un spectacol-manifest, e din acel segment de artă cu miză dincolo de artă, e o confruntare între lumea noastră modernă și o lume străveche, a tradițiilor încărcate de magie și de nedreptate ale unei etnii care se încăpățânează să nu-și uite obiceiurile moștenite din tată în fiu, oricât de absurde ar deveni în trecerea anilor.

Și e atâta mister și atâta emoție în rememorarea morții Szomnei Grancsa, la fel cum și ironie e, încât atunci când părăsești sala ți se învârt în cap zeci de întrebări. Și niciunul dintre răspunsuri nu e cel corect. În fața morții adolescentei, fiecare are o vină și fiecare are o scuză. Nimeni nu se face vinovat.

Compania de teatru feminist rom Giuvlipen tratează cazul Szomnei Grancsa într-o manieră cât se poate de obiectivă. De pe scenă, ți se spune o poveste. Nu se trag concluzii, se caută vinovați, dar niciunul nu e arătat cu degetul. Se pun în oglindă două lumi, fără să se ascundă sub preș gunoiul din niciuna dintre ele, dimpotrivă, la un moment dat ți se pare că defectele ambelor sunt accentuate, până ce capătă un aspect caricaturizat. Ca să vedem mai bine, îți spui.

Și mai e ceva care atrage fără doar și poate la spectacolul acesta, iar acel ceva e scenografia. Semnat de Elena Dobîndă, decorul e unul mai degrabă simbolic, destul de sumar, mai ales că Giuvlipen nu are încă o adresă exactă, iar spectacolul se joacă în diverse spații (a fost la Teatrul Național, la Teatrul Evreiesc, la Macaz, eu l-am văzut la ARCUB) și tot decorul acesta trebuie mutat. Decorul înseamnă mai ales o bancă de lemn, ca o bancă a acuzării, pe care personajele își spun ofurile și se trag unul pe altul la răspundere pentru ce s-a întâmplat. Însă dincolo de decorul acesta sunt costumele, acel port țigănesc, cu toată poezia lui, care ți se perindă prin fața ochilor ca un dans, ca o vrajă.

În limba romani, Giuvlipen înseamnă feminism. Compania de teatru Giuvlipen a fost fondată în 2014 de două dintre actrițele din distribuția acestui spectacol – Mihaela Drăgan și Zița Moldovan, alături de regizorul Mihai Lukacs. Spectacolele lor se definesc astfel: Prin practicarea unei arte politice, provocatoare, experimentală și foarte performativă, spectacolele Giuvlipen vorbesc despre teme serioase ca rasismul, autoritatea sau inegalitatea de gen, prin mecanisme comice. Îi puteți urmări pe Giuvlipen.com.

Cine a omorât-o pe Szomna Grancsa? are ceva dintr-un spectacol-manifest, e din acel segment de artă cu miză dincolo de artă, e o confruntare între lumea noastră modernă și o lume străveche, a tradițiilor încărcate de magie și de nedreptate

06
/11
/12

Stagiunea 2012-2013 a Teatrului Excelsior se va deschide cu piesa ‘’Zâna Zorilor’’, basm românesc semnat de cãtre Ioan Slavici. Premiera va avea loc luni, 15 octombrie, la ora 19.00. cu toate acestea, familiile vor putea viziona spectacolul, în avanpremierã, sâmbãtã, 13 octombrie, la ora 19.00. Regia este semnatã de cãtre Ilinca Sihi, iar spectacolul în […]

06
/11
/12

Începând cu 7 noiembrie, la Ploieşti, va începe cea de-a doua ediṭie a Festivalului de Teatru Toma Caragiu. Deschiderea oficialã va alea loc pe data de 7 noiembrie în Foyerul Teatrului Toma Caragiu şi va fi urmatã de un recital cu Ion Caramitru şi Adrian Naidin intitulat Vorbe, vorbe, vorbe…. Tot pe data de 7 […]

06
/11
/12

Compozitorul american Elliott Carter, care a câştigat de două ori premiul Pulitzer într-o carieră de peste 75 de ani, a murit luni, la New York, la vârsta de 103 ani, au anunţat reprezentanţii casei de discuri Boosey & Hawkes. Elliott Carter a câştigat premiul Pulitzer în 1960 şi în 1973, pentru compoziţiile sale adresate cvartetelor […]

05
/11
/12

Sambata, 17 noiembrie 2012, ora 11.00 Lumea lui Momo (Str. Grigore Cobalcescu, nr. 51, sector 1) Regie si text: Selma Dragos Costume: Doina Pop Improvizatie muzicala: Loredana Mitrut Foto: Cristina Ropotan Interpretare: Viorica Pintilie (Alice) Razvan Ropotan (Iepurele) Radu Craciun (Palarierul) Ruxandra Coman (Pisica) Doina Pop (Regina) A fost odata intr-o sufragerie, printre oameni mari […]

05
/11
/12

Duminicã, 11 noiembrie, în cadrul festivalului ‘’Viaṭa e frumoasã’’ ogranizat de cãtrea Teatrul Naṭional de Operetã Ion Dacian, la Centrul Cultural pentru UNESCO Nicolae Bãlcescu, va avea loc spectacolul non-verbal acompaniat de muzicã live ‘’ Drumuri de nisipi’’ pus în scenã de cãtre trupa de teatru HOPA-TROP. Producṭia se adreseazã copiilor cu vârsta între 2 […]

05
/11
/12

Sâmbãtã, 3 noiembrie, sala mare a Teatrului Naṭional Bucureşti a fost gazda spectacolului O noapte furtunoasã. Beneficiind de o distribuṭie tânãrã, spectacolul a încântat o salã întreagã pe decursul a 90 de minute. Jucându-se fãrã pauzã, povestea a beneficiat de o interpretare ineditã, puin ruptã de contextul iniṭial-din perspectiva decorului oarecum inedit.  Astfel, scenografia Liei […]

05
/11
/12

Opera ieşeană anunţă premiera „Les Indes galantes” (Indiile galante), spectacol montat pentru prima dată în România de renumitul regizor Andrei Şerban. Astfel, vă invităm marţi, 6 noiembrie 2012, începând cu ora 12.00, în foaierul Teatrului Național Iași (intrarea principală, etajul I, scările din partea stângă), la conferinţa de presă susţinută de managerul Operei ieșene, Beatrice […]

05
/11
/12

100 de spectacole, peste 500 de artişti, 1500 de reprezentaţii,  în doar 5 ani de activitate ai Teatrului Metropolis. « Am atins cinci ani împreună. Cinci ani de teatru, cinci ani de întâlniri, cinci ani plini de bucuria pe care actul teatral o sădeşte adânc în sufletul oamenilor. Sunt ani în care am învăţat cu toţii […]

05
/11
/12

Peste 400 participanţi îşi vor prezenta oferta la cea de-a XIX-a ediţie a Târgului Internaţional Gaudeamus – Carte de învăţătură, care se va desfăşura, în perioada 21 – 25 noiembrie, în Pavilionul Central Romexpo din Bucureşti, într-un spaţiu expoziţional de 14.000 mp.Potrivit site-ului evenimentului, printre aceştia se vor număra edituri româneşti şi străine, tipografii, instituţii […]

05
/11
/12

AG Weinberger: “Imi amintesc cu emotie de seria concertelor de la inaugurarea Teatrului Metropolis (ianuarie – mai 2008). Este singurul loc din Romania care se ridica la standarde mondiale, atat ca aspect dar mai ales ca si continut si spun asta tocmai pentru ca am calatorit mult. Ma simt onorat ca sunt o particica din […]

05
/11
/12

Premiul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) a fost acordat pentru prima oară, în cadrul celei de-a 22-a ediţii a Festivalul Naţional de Teatru, spectacolului “Casa M”, invitat din Chişinău, în regia Luminiţei Ţicu, şi actriţei Ioana Manciu pentru rolurile din spectacolul “Jocuri din curtea din spate” de Edna Mazya, de la Teatrul Act, […]

05
/11
/12

Cineastul român Cristian Mungiu a fost nominalizat la premiile decernate de Academia de Film Europeană (EFA) pe anul 2012, la categoria “cel mai bun scenariu”, cu filmul “După dealuri”, pe care l-a şi regizat, informează site-ul instituţiei. Nominalizările pentru premiile Academiei de Film Europene au fost anunţate, sâmbătă, la Festivalul Filmului European de la Sevilla. Cea de-a […]

05
/11
/12

Sculptura “Une Muse” (“O Muză”) de Constantin Brâncuşi, estimată la un preţ cuprins între 10 şi 15 milioane de dolari, se află printre piesele centrale ale unei licitaţii de artă modernă şi impresionistă ce va fi organizată de casa Christie’s, la New York, pe 7 noiembrie. Potrivit site-ului oficial al casei organizatoare, la această licitaţie […]

Pagina 902 din 924« Prima...102030...900901902903904...910920...Ultima »