Visul unei după-amieze (răcoroase) de vară, cu Ada Milea în Grădina Casei Universitarilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/visul-unei-dupa-amieze-racoroase-de-vara-cu-ada-milea-in-gradina-casei-universitarilor/

Evenimentul aniversar „Zilele unteatru. Festivalul de teatru, muzică, film şi prietenie” care se desfăşoară zilele acestea la reşedinţa de vară a teatrului, în Grădina Casei Universitarilor, şi care marchează cei 12 ani de activitate unteatru, a fost gazda concertului/reverie Ada Milea şi Alex Neagu.

Un articol de Alexandru Zaharia|28 iulie 2022

Unteatru este un proiect cultural independent care folosește adeseori pentru reprezentații spațiile neconvenționale. Pentru că întâlnirea dintre actor și spectator nu e musai să fie mediată de un loc bine definit al unei clădiri, sala de spectacol unteatru o găsim în cele mai comune și neașteptate locuri din Capitală: grădini de vară, trotuare, clădiri de birouri, oriunde nevoia de exprimare a actorului răspunde dorinței spectatorului de-a ieși din cotidian pe ușa culturii.

Și pentru că unteatru aniversează zilele acestea 12 ani de încântare a publicului bucureștean, manifestări cultural-festive (concerte, proiecții de film și spectacole de teatru) au loc în Grădina Casei Universitarilor, într-un decor numai bun de evadat din arșița acestor zile de vară toridă.

Concertele Adei Milea sunt de fapt reprezentații de care iubitorii de teatru și de muzică cu sens se bucură deopotrivă. Neprotocolară ca de obicei, rămasă parcă încremenită în starea de frondă specifică adolescenței, muzica artistei ia rapid prizonieri cu versurile ei și, până să-și dea seama ce i s-a întâmplat, spectatorul trece prin toate trăirile, pe repede-nainte. Să râzi? Să plângi? Acum se aplaudă sau mai aștept? Scena unteatru din Grădina Casei Universitarilor nu are în juru-i sute de scaune, dar spectatorii veniți ocupă toate spațiile disponibile (e chiar și-o coadă la sucuri și înghețată), mesajul sigur îi va găsi oriunde s-ar ascunde de soarele după-amiezii.

Partenerul de scenă, Alex Neagu, dă o mână de ajutor cu percuția neconvențională (jucării, un uscător de păr, niște tuburi din plastic goale, chiar și-o lampă) chitarei care-o transformă pe Ada Milea pe rând într-o protestatară, zmeoaică sau diverse personaje din „Amintirile” lui Creangă. Bucurie, speranță, iureș – nu-i loc de întristare (chiar dacă uneori se râde de necaz) la concertul ăsta. Spectatorii sunt întrebați (de mai multe ori) dacă accentul ei moldovenesc (de împrumut) e folosit corect, dar, din lipsă de moldoveni în „sală”, cu toții ne bucurăm de talentul actoricesc al actriței și de melodiile desprinse din reprezentațiile pentru care-au fost compuse.

Nu știu dacă-i mereu de râs, dar se râde mult. Se fâțâie piciorul pe sub scaun, se mișcă din cap și se dă-n mintea copiilor la concertele Adei Milea. După ce ultima piesă de la bis a fost cântată, nu știi dacă ai fost la (un)teatru, la un concert de blues cu versuri moldovenești sau la teatrul de păpuși. Tot ce știi e că de-abia aștepți să ajungi acasă și să afli unde e următoarea reprezentație.

Fotografii: Alexandru Zaharia

 

ada milea și alex neagu în concert ada milea și alex neagu în concert ada milea și alex neagu în concert ada milea și alex neagu în concert

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.

19
/08
/22

Două evenimente muzicale româneşti în Germania se vor petrece pe 20 şi 22 august, mai precis concertul susţinut de Orchestra Română de Tineret dirijată de Gabriel Bebeşelea pe 20 august, ora 11, la ElbPhilharmonie Hamburg, în cadrul Festivalului Schleswig-Holstein şi recitalul de pe 22 august, la ora 19, de la Ambasada României din Berlin, susţinut de violonistul Valentin Şerban şi violoncelistul Ştefan Cazacu – laureate în 2021 ai Concursului Enescu –, împreună cu pianistul Cristian Niculescu.

18
/08
/22

Volumul „Născut în URSS” de Vasile Ernu, publicat la Polirom în cinci ediții, a apărut în limba japoneză, la Gunzosha Publishing Co (traducere de Seiko Takesono). La aceeași editură, se află în pregătire și volumul „Sălbaticii copii dingo” (Polirom, 2021, două ediții).

18
/08
/22

Era anul 1998, la Costinești, când regizorul Cornel Todea, inițiatorul programului, definea Gala Tânărului Actor HOP ca „teritoriul oferit paradoxului de a te putea afirma pe tine prin și alături de ceilalți”, ca „teritoriul oferit îndrăznelii de a fi tu însuți”, „curajului de a experimenta”.