„Visul unei nopţi de vară“, spectacol-eveniment la Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/visul-unei-nopti-de-vara-spectacol-eveniment-la-metropolis/

Premiera de la Metropolis nu este o piesă de teatru în simplul sens al cuvântului. De altfel, în programul de sală este trecută drept „comedie cu oameni şi zei“. Este multă comedie, fără îndoială, în „Visul unei nopţi de vară“, se râde sănătos, minute în şir.

Un articol de Val Vâlcu|29 septembrie 2014

Dar piesa lui Shakespeare, adaptată zilelor noastre de Victor Ioan Frunză, aduce pe scenă și tristeți, și miracole. Are mult erotism, dar reușește să nu fie obscenă. Versurile rămân fidele originalului, dar sunt totuși moderne, traduse nu doar din engleză în română, ci și din prăfuit în actual. Așa cred că și-ar fi pus în scenă piesa, chiar autorul, dacă trăia în secolul nostru.

Revin la ideea că „Visul unei nopți de vară“, în viziunea scenică a lui Frunză, nu este o simplă piesă de teatru, ci un spectacol complet, care hipnotizează sala. Impresionant este ritmul de-a dreptul cinematografic, succesiunea extrem de rapidă a scenelor, fără pauză, ceea ce impune un dinamism extraordinar, familiar publicului formatat de movieplex-uri, dar care solicită mult actorii.

Tablourile construite de Victor Ioan Frunză, din oameni, lumină și fum pot deveni generic pentru un film de artă sau, la fel de bine, fotografii într-o expoziție. Efectele sonore produse, la vedere, de actorii Alin Florea și Sorin Miron, generează ”coloana audio” cu care ne-am obișnuit la cinema și dau o nouă dimensiune mișcărilor de pe scenă.

Efectele speciale, create aproape din nimic – confetti, fum, baloane, pocnitori, simple scamatorii, până la urmă, fascinează la fel ca pe vremea lui Shakespeare, oferind dimensiunea magică necesară unei comedii care, pe lângă oameni, aduce în scenă și „zei“.

Costumele sunt fascinante. Semnate de Adriana Grand, reușesc imposibilul: somptuozitatea lui Oberon, drapat în blană și piele, ca la începutul lumii, se potrivește cu armura lui Nic Fundulea, construită din doze de Cola.

Visul

George Costin şi Cristina Florea, într-o scenă de la repetiţii. Foto: Adriana Grand

Coafura flamboaiantă a Titaniei dispare din scenă cu un minut înainte să intre ”doamna” Fluieraru, într-o rochie din plastic de ambalaj, cu bule, fără ca asta să deranjeze, dimpotrivă. Decorurile, minimaliste, dar cu o forță de sugestie extraordinară, sunt semnate tot de Adriana Grand.

Construit pe trei niveluri de lectură (acțiunea propiu-zisă, ironia și aluziile, marile teme privind omul și umanitatea) spectacolul este accesibil tuturor, exact ca filmele pe care, de altfel, le și parodiază, în câteva scene tipic „americane”.

De exemplu, ieșirea pe muzică de operă sau despărțirea Hermiei de Helena, în stilul fetelor High Scool.

Pe lângă premieră, Teatrul Metropolis are parte și de un debut în forță. Carol Ionescu, fiul regretatului Șerban Ionescu, are șansa unui rol mare. Directorul de scenă a exploatat potențialul comic al personajului Francisc Fluieraru, adolescentul care trebuie să-și subțieze vocea pentru rolul Thisbeei. Pariul a fost unul câștigător.

Într-o astfel de piesă eveniment ies în față actori consacrați, cum sunt George Costin și Sorin Miron, face un rol bun și Puck-Andrei Huțuleac. Dar marele rol al premierei de la Metropolis este că a resetat competiția în teatrul românesc.

Regizorul momentului este, în prezent, Victor Ioan Frunză. Cred că-l depășește pe Silviu Purcărete, reușind cu resurse mult mai modeste montări la fel de captivante. Mai puțină figurație și mai multă inspirație, aș zice. Să fie într-un ceas bun!

Text publicat pe site-ul dcnews.ro

Fotografii: Adriana Grand

INFO

Teatrul Metropolis

Visul unei nopţi de vară

– comedie cu oameni și zei –

Spectacol interzis tinerilor sub 16 ani!

Versiune scenică de Victor Ioan Frunză

Spectacol interzis tinerilor sub 16 ani!

Theseu, ducele Atenei : GEORGE COSTIN
Egeu, tatăl Hermiei : ALIN FLOREA
Lysander, îndrăgostit de Hermia : ALEXANDRU PAVEL
Demetrius, îndrăgostit de Hermia : ADRIAN NICOLAE
Philostrat, maestru de ceremonii : ANDREI HUȚULEAC
Peter Gutuie, asistent medical : ALIN FLOREA
Blându’ , tâmplar : EDUARD CÂRLAN / COSTIN DOGIOIU
Nic’ Fundulea, frizer : SORIN MIRON
Subțirelu’, croitor : AMIR QASHOU
Francisc Fluieraru, vulcanizator : CAROL IONESCU
Tom Botișor, tinichigiu : SORIN FLUTUR
Hippolyta, soția lui Theseu: CRISTINA FLOREA
Hermia, îndrăgostită de Lysander : MIHAELA VELICU
Helena, îndrăgostită de Demetrius : NICOLETA HÂNCU
Oberon, regele elfilor : GEORGE COSTIN
Titania, regina nimfelor : CRISTINA FLOREA
Puck: ANDREI HUȚULEAC
Un prinț indian: AMIR QASHOU
Spirite, zâne, elfi: ADRIANA ALDEA, ANDREI BIBIRE, CODRIN ANDREI BOLDEA, EDUARD BOȚ, SELINA COLCERU, ANTONIA DIN, GLORIA MELU, ANDREEA MERA, PAUL RADU

Casting & training: GEORGE COSTIN & ALEXANDRU PAVEL
Comunicare & logistică: SORIN MIRON
Consultant artistic: ADRIAN NICOLAE
Efecte sonore: ALIN FLOREA & SORIN MIRON
Decorul și costumele: ADRIANA GRAND
Direcția de scenă: VICTOR IOAN FRUNZĂ

15
/05
/22

TIFF propune la ediţia din acest an un Focus Polonia, care cuprinde o selecție a Festivalului Internațional de Film New Horizons din Wrocław, producții contemporane, filme cult  și o retrospectivă Krzysztof Kieślowski.

13
/05
/22

Într-o mobilizare fără precent, foarte multe muzee, entități culturale, dar și spații neconvenționale din România au pregătit pentru vizitatori peste 210 evenimente, expoziții și activări pe 14 mai, la Noapea Muzeelor.

12
/05
/22

Pe 15 mai, de la ora 19:00, la Teatru³, va avea loc premiera spectacolului „Oameni singuratici”, un proiect al Teatrului Național Iași, realizat în coproducție cu FaPt - Fabrica de Artă și Producție Teatrală și Centrul Cultural German Iași / Deutsches Kulturzentrum Iași; o adaptare după piesa omonimă a lui Gerhart Hauptmann (laureat al Premiului Nobel pentru Literatură), tradusă de Paul B. Marian, montată pe scena ieșeană de Florin Caracala.

12
/05
/22

Un nou concept de eveniment cultural, dedicat în premieră absolută segmentului de vârstă 0 - 3 ani, a epuizat deja biletele pentru prima serie de 4 spectacole, pusă în vânzare de organizatorul Opera Comică pentru Copii. “Bubu și Anotimpurile” este un concept creativ semnat Andreea Soare și Irina Furdui și constituie primul spectacol senzorial și muzical adresat bebelușilor. Reprezentații suplimentare au fost deja programate pentru 27, 28 mai și 4, 5 iunie.

12
/05
/22

“Unde este Anne Frank?, în regia israelianului Ari Folman, este o modalitate inedită prin care publicul poate aprofunda istoria dincolo de manualele școlare sau cărțile de istorie, un promotor al memoriei și al cultivării valorilor democratice, un instrument al educației despre Holocaust, despre importanța combaterii discriminării, rasismului și a atitudinilor extremiste”, declară reprezentanții Institutului Național pentru Studierea Holocaustului în Romania “Elie Wiesel”, în contextul lansării filmului în cinematografele din țară începnd cu 20 mai.

12
/05
/22

Compania de dans Jean-Claude Gallotta vine pentru prima dată în România, la cea de-a XXII-a ediție a Întâlnirilor JTI. „My Ladies Rock”, în coregrafia lui Jean-Claude Gallotta va fi prezentat în premieră pentru publicul român la București, pe 30 iunie, ora 20:00, la Teatrul Național București, sala Ion Caramitru. Spectacolul va fi prezentat și în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), pe 2 iulie, ora 17:00 și pe 3 iulie, ora 19:00 la sala Eugenio Barba din Sibiu.

12
/05
/22

În paralel cu cea de-a 15-a ediție a festivalului One World Romania, în luna mai se vor desfășura mai multe evenimente KineDok, inclusiv în cadrul festivalului. Programul promovează filmul documentar în spații neconvenționale din șase țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Georgia și România.