În cadrul Festivalului Naţional de Teatru, desfăşurat la Bucureşti între 5 şi 13 noiembrie, printre volumele lansate se numără şi câteva dintre cele mai recente apariţii editoriale Polirom.
Un articol de Ziarul Metropolis|7 noiembrie 2022
Duminică, 6 noiembrie, în cadrul FNT a fost lansat volumul Marioara Voiculescu. Mareșala teatrului românesc de Alina Nelega, apărut în acest an la Editura Polirom.
Sâmbătă, 12 noiembrie, de la ora 11.30, publicul este așteptat la un eveniment în centrul căruia se află două cărți semnate de Matei Vișniesc: Un secol de ceață (Polirom, 2021) și Procesul comunismului prin teatru (Polirom, 2022).
„Aș plasa acest roman în categoria ficțiunilor istorice, deși toate bazele sale de plecare sunt reale; ele se hrănesc din evenimente trăite de propria mea familie, precum și de mine însumi în naveta mea culturală Est-Vest. Evident, orice asemănare cu persoane reale este întâmplătoare, dar sute de oameni vii se oglindesc în aceste pagini. Umbra lui Hitler și umbra lui Stalin planează deasupra multor capitole și nu întâmplător partea a doua a cărții se intitulează «Răul are întotdeauna un frate geamăn». Îl invit pe cititor să se îmbarce în lectura acestei cărți pentru a-și face singur o părere despre dilemele secolului trecut și despre cele profilate la orizont. Cu acest avertisment tragic, lăsat nouă moștenire încă de la grecii antici: doar problemele au soluții, nu și dilemele…”, spune Matei Vișniesc despre romanul Un secol de ceață.
„Piesele reunite în această antologie se doresc a fi un act de reîmprospătare a memoriei, o încercare de a radiografia această formă sofisticată de utopie care a fost comunismul: oroarea travestită în costum umanist. Iată de ce strigătul meu esenţial în piesa Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal este «Stalin nu e mort!». Pentru că, în orice moment, noi profeţi, noi «mari» iluminaţi pot să reînceapă oriunde experimentul «celei mai bune lumi posibile» pe spatele a milioane de oameni…”, precizează autorul referindu-se la volumul Procesul comunismului prin teatru.
Iar duminică, 13 noiembrie, de la ora 12.00, va avea loc lansarea volumului Teatrul ca rezistență. Oameni de teatru în arhivele securității de Cristina Modreanu, apărut la Editura Polirom în 2022.
„Cine o cunoștea pe Cristina Modreanu ca jurnalistă și cronicar de teatru va fi plăcut impresionat(ă) să afle de recentele sale pasiuni «detectivistice»: în ultimii ani a lucrat efectiv în cercetare istorică, fiind astăzi asociată Universității «Babeș-Bolyai» din Cluj ca cercetătoare. Iar subiectul abordat e unul de ținută: istoria teatrului ca parte a istoriei lumii românești în timpul regimului comunist. Fiind, în raport cu societatea, un regim «total» și totalitar, comunismul nu putea pierde din vedere scena teatrelor. Mesajele transmise aici, personajele create de scenariști, regizorii în vogă sau actorii cu priză la public s-au aflat, logic, în atenția Securității. Cristina Modreanu a avut curiozitatea de a căuta aceste dosare la CNSAS. Și, plecând de la un studiu de caz inițial axat pe teatre din Timișoara, ulterior extins spre București, autoarea caută logica acelui «escapism» estetic devenit tactica de opoziție a unor intelectuali față de regimul politic.” (Adrian Cioroianu)