„Waiting for August”. Când mama e o voce la telefon
https://www.ziarulmetropolis.ro/waiting-for-august-cand-mama-e-o-voce-la-telefon/

CRONICĂ DE FILM Nominalizat la premiile Academiei Europene, „Waiting for August” tratează, în manieră observaţională, dar şi cu un lirism bine temperat, problema copiilor cu părinţii plecaţi în străinătate. Emoţionantul documentar belgiano-român regizat de Teodora Ana Mihai este proiectat în cadrul One World Romania (16-22 martie).

Un articol de Ionuţ Mareş|14 martie 2015

Este aproape inevitabil ca documentarele despre drama pe care o reprezintă plecarea părinților la muncă în străinătate, acutizată în ultimii 15 ani, să emoționeze.

După „Podul de flori” (2008), documentarul realizat de Thomas Ciulei în Republica Moldova, și mai recentul „Aici… adică acolo” (2012), regizat de Laura Căpățână Juller, „Waiting for August” (2014, coproducție Belgia-România), debutul cineastei Teodora Ana Mihai, tratează, fără complexe, aceeași temă, din nou din perspectiva celor rămași acasă.

În acest caz este vorba de șapte frați (trei fete și patru băieți) care locuiesc singuri într-un apartament de la marginea orașului Bacău. Născută în 1981 în București, stabilită de mică în Belgia și cu studii de cinema la New York, regizoarea o urmărește, pe parcursul a circa jumătate de an, pe Georgiana.

Abia împlinind 15 ani și cu un examen de clasa a opta în față, Georgiana a rămas cu grija fraților săi (cel mai mic are șase ani), în așteptarea revenirii prozivorii a mamei lor acasă de la muncă în Italia, în luna august.

Ca în cele mai multe situații de acest fel, mama este doar o voce la telefon, în convorbiri scurte, sub presiunea timpului, sau, uneori, o imagine pixelată, neclară și sacadată pe Skype.

O voce care anunță când vor ajunge pachetele cu cadouri (dulciuri, haine și baloane), care dojenește blând și încurajează ferm. O voce împărțită, pe rând, de fiecare din cei șapte copii, care adresează direct sau doar sugerează aceeași întrebare obsesivă: Când vii acasă?

Stilul observațional, brut, cu cadre scurte, fără „talking heads” sau comentariu din off, adoptat de Teodora Ana Mihai, spart doar pe alocuri de pasaje de legătură descriptive acoperite de o muzică afectivă, nu permite judecăți de valoare.

Nu știm de ce tatăl lipsește și nici ce se întâmplă în afara acestei familii aflate într-o poziție precară (transpare totuși riscul ca cei mai mici dintre frați să-i fie luați mamei de către autorități). Tânăra cineastă nu-și judecă personajele, nu investighează cauzele situației lor și nu oferă explicații.

Camera de filmat este martorul tăcut, invizibil, care îi surprinde pe cei șapte copii în intimitatea lor, dezvăluind candoare și unitate, iubire și maturizare forțată.
Teodora Ana Mihai găsește un echilibru între detașarea necesară și intrinsecă unei abordări observaționale oneste, cât mai apropiate de principiile realismului cinematografic, și un lirism al situațiilor care declanșează implicarea emoțională a spectatorului.

INFO

„Waiting for August” (România, 2014)

Regia: Teodora Ana Mihai

Rating: ●●●●○

 

07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »