We Should Have Seen The Lights Already – ZILELE UNTEATRU
https://www.ziarulmetropolis.ro/we-should-have-seen-the-lights-already-zilele-unteatru/

În serile de 15 şi 22 aprilie 2016, Institutul Cultural Român din NYC a găzduit premiera americană a spectacolului “We Should Have Seen the Lights Already”, o colecţie de 7 piese scrise de Matei Vişniec.

Un articol de Ana Maria Bândean|5 August 2016

Spectacolul, o producție Piper Theatre Productions, a fost regizat de J.K. Musser, avându-i ca protagoniști pe Aaron Novak și Vasile Flutur (care este și unul din traducătorii textului de origine-în engleză), iar Carolina Do ca scenograf.

Din intenția companiei de a expune publicul american creațiilor semnate Matei Vişniec, s-a născut “un spectacol interactiv și o satiră suprarealista”. Convenția celui de-“al patrulea perete invizibil” a fost abolită încă de la început: spectatorului i se înmânează o cutie de cadou pe care este rugat să o deschidă în momentul declanșării unui anumit semnal; frecvent, îi sunt adresate întrebări la care se așteaptă un răspuns imediat, lăsându-i spectatorului senzația că problemele ridicate în timpul spectacolului îl privesc în mod direct. Și de fapt, îl privesc! Căci în puzzle-ul de piese este vorba tocmai despre umanitate și imperfecțiunea ei! Curiozitatea este sentimentul predominant care torturează publicul până în momentul când misterul conținutului cutiei este elucidat. Experiența este similară celei pe care o resimți urmărind “The Last Godot”, una din cele 7 piese scurte; știm prea bine că autorul l-a făcut pe Godot faimos tocmai pentru acesta permanență “fierbere” în timp ce-și așteaptă Creatorul să vină să-i dea răspunsuri.

Vişniec își descrie piesele ca fiind niște “module teatrale, fragmente de oglindă ciobita”. Această colecție de piese e construită în același fel, ca o “oglinda ciobita” a umanității; ca o imagine dintr-un binoclu inversat, prin care spectatorul poate urmări detalii din viața absurdă pe care o trăim cu toții într-o eră a “birocratiei și tehnologiei”. Uitându-se prin acest binoclu inversat, poate spectatorul va fi astfel determinat să reflecte asupra adevăratului sens al vieții (lui), asupra situațiilor absurde cu care e nevoit să se confrunte în viața sa de zi cu zi și pe care e forțat să le accepte, sau asupra scopului cu care însuși Creatorul său l-a înzestrat odată cu conceperea sa pe Pamant. Dar dacă nu există niciun scop în aceasta concepere și a fost creat din pură întâmplare? Dacă omul a fost adus pe Pământ dintr-o greșeală a însuși Creatorului? Și astfel omul nu ar fi decât rezultatul unui moment prost pe care l-a avut Creatorul?

Acestea sunt întrebări care își vor găsi sau nu răspuns într-o oră și jumătate cât durează colecția de șapte piese scurte scrise de Matei Vişniec.

Chiar dacă este vorba de o colecție de șapte piese, miza în scenă este relativ simplă; actorii: Aaron Novak și Vasile Flutur umplu spațiul și el relativ mic, cu vocile și energiile lor, mânuind o cutie neagră și alte obiecte de recuzită într-un mod inteligent. Intenția briliantă a regizorului J. K. Musser a fost să mute atenția spectatorului mai mult pe ideile transmise, decât pe material. Totul e completat de video proiecțiile care susțin povestea. E o punere în scenă minimal absurdă, iar obiectele de recuzită devin simple vehicule prin care ideile autorului sunt transmise.

Ce este teatrul? Teatrul este hrană pentru suflet și minte. Teatru este pâine. Fără teatru, fără pâine, nu avem nimic. Nici măcar lumină, doar intuneric… Nu ai cum să pleci de la un astfel de spectacol decât având un sentiment de iluminare și totală satisfacție. Așadar, vara asta, stai cu ochii în patru! Piper Theatre Productions își propune mai multe reprezentații în parc, în inima New York-ului sau chiar în țara de origine a autorului, însoțite de cocktailuri și mâncare tradițional românească.

Matei Vişniec este un dramaturg român distins cu premii internaționale, iar piesele sale sunt produse peste tot în lume. Câteva din piesele sale au fost deja montate la Chicago (Trap Door Theatre are în repertoriul său o istorie lungă de piese semnate Matei Vişniec), urmând ca prin această producție și New York-ul să imbrătiseze geniul său. Felicitări în acest sens Piper Theatre Productions pentru această initiativă!

Spectacolul a fost adus asadar in Romania, și face parte din ultima serie de spectacole din cadrul Zilelor UnTeatru, 2, 3 și 4 August (orele 20:00).

We Should Have Seen The Lights Already, o colecție de piese semnate Matei Vişniec; J.K. Musser, regizorul și scenograful spectacolului; cu: Vasile Flutur; Aaron Novak; scenograf: Carolina Do; Piper Theatre Productions.

22
/02
/19

Toate problemele par să fi înghețat sub stratul uriaș de zăpadă în acest orășel nordic. Nels Coxman (Liam Neeson), cetățean model și familist convins, este pus la grea încercare în momentul în care fiul sau este găsit mort în circumstanțe foarte misterioase.

21
/02
/19

Omul cel bun din Seciuan de Bertolt Brecht, spectacolul montat de regizorul Andrei Şerban la Teatrul Bulandra, rămâne o parabolă grăitoare despre „omul nou”. I-am putea spune la fel de bine „omul contemporan” sau într-o formulă deja consacrată, „omul recent”.

21
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Cu „The Favourite” (2018), grecul Yorgos Lanthimos se instalează confortabil în zona mainstream a cinema-ului de autor. Este cel mai puțin perturbator film al său și, probabil, cel mai relaxat, chiar dacă sunt prezente toate mărcile sale stilistice. O lejeritate și o lipsă de încrâncenare binevenite.

21
/02
/19

“Charleston” (regia Andrei Crețulescu), “Dragoste 1. Câine” (regia Florin Șerban), “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude), “Moromeții 2” (regia Stere Gulea) și “Pororoca” (regia Constantin Popescu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film. Câstigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Național din București. Evenimentul va fi transmis live, începând cu ora 20.00, pe Film Now.

21
/02
/19

Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” vă invită la vernisajul expoziției „UNArte la Antipa’’ care va avea loc vineri, 22 februarie de la ora 14.00, la sediul muzeului din Șoseaua Kiseleff nr. 1.

21
/02
/19

Violonistul LIVIU PRUNARU, concert-maestru al celei mai bine cotate orchestre simfonice din lume, Royal Concertgebouw Amsterdam, artistul care se bucură de dreptul de folosinţă asupra viorii de patrimoniu universal  Stradivarius „Pachoud” din 1694 – va putea fi aplaudat la Sala Radio, într-un concert extraordinar în care se va afla într-o dublă ipostază: de solist și... dirijor!

21
/02
/19

Apoi, lucrurile au luat o întorsătură nedorita. Tati a descoperit că durerile constante pe care le resimtise in ultimele zile in zona toracelui erau semnul unei boli grave, apărută pe fondul stresului și imunității scăzute.

21
/02
/19

De‑acum eram tot timpul împreună, titirelul, mama, tata şi cu mine, titirelul cu toanele lui, noi, ceilalţi trei, cu nelinistile și micile noastre bucurii.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

19
/02
/19

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiția Vlădescu, scris și regizat de Lia Bugnar.

Page 1 of 77712345...102030...Last »