We Should Have Seen The Lights Already – ZILELE UNTEATRU
https://www.ziarulmetropolis.ro/we-should-have-seen-the-lights-already-zilele-unteatru/

În serile de 15 şi 22 aprilie 2016, Institutul Cultural Român din NYC a găzduit premiera americană a spectacolului “We Should Have Seen the Lights Already”, o colecţie de 7 piese scrise de Matei Vişniec.

Un articol de Ana Maria Bândean|5 august 2016

Spectacolul, o producție Piper Theatre Productions, a fost regizat de J.K. Musser, avându-i ca protagoniști pe Aaron Novak și Vasile Flutur (care este și unul din traducătorii textului de origine-în engleză), iar Carolina Do ca scenograf.

Din intenția companiei de a expune publicul american creațiilor semnate Matei Vişniec, s-a născut “un spectacol interactiv și o satiră suprarealista”. Convenția celui de-“al patrulea perete invizibil” a fost abolită încă de la început: spectatorului i se înmânează o cutie de cadou pe care este rugat să o deschidă în momentul declanșării unui anumit semnal; frecvent, îi sunt adresate întrebări la care se așteaptă un răspuns imediat, lăsându-i spectatorului senzația că problemele ridicate în timpul spectacolului îl privesc în mod direct. Și de fapt, îl privesc! Căci în puzzle-ul de piese este vorba tocmai despre umanitate și imperfecțiunea ei! Curiozitatea este sentimentul predominant care torturează publicul până în momentul când misterul conținutului cutiei este elucidat. Experiența este similară celei pe care o resimți urmărind “The Last Godot”, una din cele 7 piese scurte; știm prea bine că autorul l-a făcut pe Godot faimos tocmai pentru acesta permanență “fierbere” în timp ce-și așteaptă Creatorul să vină să-i dea răspunsuri.

Vişniec își descrie piesele ca fiind niște “module teatrale, fragmente de oglindă ciobita”. Această colecție de piese e construită în același fel, ca o “oglinda ciobita” a umanității; ca o imagine dintr-un binoclu inversat, prin care spectatorul poate urmări detalii din viața absurdă pe care o trăim cu toții într-o eră a “birocratiei și tehnologiei”. Uitându-se prin acest binoclu inversat, poate spectatorul va fi astfel determinat să reflecte asupra adevăratului sens al vieții (lui), asupra situațiilor absurde cu care e nevoit să se confrunte în viața sa de zi cu zi și pe care e forțat să le accepte, sau asupra scopului cu care însuși Creatorul său l-a înzestrat odată cu conceperea sa pe Pamant. Dar dacă nu există niciun scop în aceasta concepere și a fost creat din pură întâmplare? Dacă omul a fost adus pe Pământ dintr-o greșeală a însuși Creatorului? Și astfel omul nu ar fi decât rezultatul unui moment prost pe care l-a avut Creatorul?

Acestea sunt întrebări care își vor găsi sau nu răspuns într-o oră și jumătate cât durează colecția de șapte piese scurte scrise de Matei Vişniec.

Chiar dacă este vorba de o colecție de șapte piese, miza în scenă este relativ simplă; actorii: Aaron Novak și Vasile Flutur umplu spațiul și el relativ mic, cu vocile și energiile lor, mânuind o cutie neagră și alte obiecte de recuzită într-un mod inteligent. Intenția briliantă a regizorului J. K. Musser a fost să mute atenția spectatorului mai mult pe ideile transmise, decât pe material. Totul e completat de video proiecțiile care susțin povestea. E o punere în scenă minimal absurdă, iar obiectele de recuzită devin simple vehicule prin care ideile autorului sunt transmise.

Ce este teatrul? Teatrul este hrană pentru suflet și minte. Teatru este pâine. Fără teatru, fără pâine, nu avem nimic. Nici măcar lumină, doar intuneric… Nu ai cum să pleci de la un astfel de spectacol decât având un sentiment de iluminare și totală satisfacție. Așadar, vara asta, stai cu ochii în patru! Piper Theatre Productions își propune mai multe reprezentații în parc, în inima New York-ului sau chiar în țara de origine a autorului, însoțite de cocktailuri și mâncare tradițional românească.

Matei Vişniec este un dramaturg român distins cu premii internaționale, iar piesele sale sunt produse peste tot în lume. Câteva din piesele sale au fost deja montate la Chicago (Trap Door Theatre are în repertoriul său o istorie lungă de piese semnate Matei Vişniec), urmând ca prin această producție și New York-ul să imbrătiseze geniul său. Felicitări în acest sens Piper Theatre Productions pentru această initiativă!

Spectacolul a fost adus asadar in Romania, și face parte din ultima serie de spectacole din cadrul Zilelor UnTeatru, 2, 3 și 4 August (orele 20:00).

We Should Have Seen The Lights Already, o colecție de piese semnate Matei Vişniec; J.K. Musser, regizorul și scenograful spectacolului; cu: Vasile Flutur; Aaron Novak; scenograf: Carolina Do; Piper Theatre Productions.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

Luna martie vine mereu cu provocarea de a găsi mărțișorul perfect și cadoul ideal pentru femeile din viața noastră. Pe lângă flori și darurile – simbol, Vanner Collective propune și cadoul – experiență, cu un program de cinci mărțișoare teatrale cu cinci perspective feminine, care vor putea fi văzute între 3 și 17 martie, în diferite spații din București: „Cassandra”, „Tot ce e minunat în lume”, „Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci”, „Lemons. Lemons. Lemons. Lemons. Lemons.” și „Lungs”.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.

27
/02
/24

Între 6 și 7 aprilie va avea loc Digital Nomad Summit, conferința dedicată celor care vor să lucreze și să trăiască oriunde în lume. Timp de două zile, 12 speakeri locali și internaționali vor oferi inspirație, povești și instrumente valabile pentru cei care vor să-și schimbe locuința și să lucreze din Asia sau Europa.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.