Art Safari prezintă un artist-fenomen al secolului XX: Marcel Iancu
https://www.ziarulmetropolis.ro/xxx-art-safari-prezinta-un-artist-fenomen-al-secolului-xx-marcel-iancu/

Art Safari, proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii, va oferi publicului, în cadrul celei de-a 9-a ediţii (12 mai-7 august 2022), o expoziţie semnată de artistul aflat în centrul celei mai mari mişcări de avangardă în România şi Israel şi, totodată, creatorul primei construcţii moderniste din Bucureştiul anilor ’20: Marcel Iancu.

Un articol de Liliana Matei|3 mai 2022

Pavilionul Invitat „Marcel Iancu. Reconstruind artele România – Israel” este curatoriat de Raya Zommer-Tal, directorul Muzeului Janco Dada, inaugurat în 1983, cu un an înainte de moartea artistului, la Ein Hod, Israel. Partenerii Pavilionului sunt Muzeul Janco Dada din Israel, Uniunea Arhitecților din România și Ambasada Israelului în România;

Alături de pavilionul dedicat lui Marcel Iancu, Art Safari va expune și arta de patrimoniu a maestrului Theodor Aman, lucrări de Picasso și Dali în cadrul unei expoziții acompaniate de muzică, fotografii ale celei mai distinse fotografe germane – Barbara Klemm, precum și arta zilelor noastre semnată de Irina Dragomir, superstarul artei contemporane.

Marcel Iancu (1895 București – 1984 Ein Hod, Israel) a fost un artist-fenomen al secolului XX, atât pentru arta românească, cât și pentru cea universală. Personalitate complexă, artist cu vocație multiplă, pictor, arhitect, grafician și eseist, Iancu a fost în centrul celei mai importante mișcări de avangardă și a avut legătură cu toți marii artiști revoluționari ai vremii.

Artistul s-a născut la București, în 1895, într-o familie de origine evreiască și în 1914 a plecat în Elveția să studieze. A început cu matematica, dar, după doar un an, a renunțat în favoarea arhitecturii, în cadrul Academiei Polytechnikum din Zürich.

Marcel Iancu, autorul afișului primei expoziții a dadaiștilor

În 1917 a participat la prima expoziție a dadaiștilor la Galeria Dada, în Zürich, împreună cu Hans Arp, Giorgio de Chirico, Paul Klee și Tzara. Îndepărtându-se de Tristan Tzara, dar rămânând aproape de Hans Arp, Marcel Iancu și-a continuat călătoria prin Europa, după terminarea studiilor, și a fost un reprezentant de vârf al avangardei. În 1919 a înființat, alături de Hans Arp, Alberto Giacometti și Emmy Hennings, grupul Artiștii Radicali.

Creația lui a trecut prin mai multe perioade, în funcție de influențele curentelor de avangardă la care lua parte. În perioada de la Zürich și cea imediat următoare a îmbrățișat experimentul dadaist, dar odată ce acesta s-a orientat către o afiliere cu suprarealismul, s-a îndepărtat de mișcare și a migrat către un limbaj plastic cubist-constructivist. „Cathédrale” este o lucrare din 1933 în care se vede cum Marcel Iancu a migrat artistic către un modernist moderat, cu accente expresioniste, explorând ceva mai mult din punct de vedere cromatic. Lucrarea a fost vândută la o licitație cu 80.000 de euro în 2019.

 Întoarcerea în România, o perioadă de explorare a talentului de arhitect

În 1922, artistul se întoarce în România, unde va deveni unul din cei mai importanți promotori ai artei de avangardă, timp în care va continua să expună și în cadrul expozițiilor de artă europene, susținute la Zürich, Paris, Berlin sau Varșovia. Anul 1925 va fi un nou an de călătorii prin Europa și cel în care avea să îi întâlnească pe Pablo Picasso și pe Constantin Brâncuși.

În perioada petrecută la București, Marcel Iancu și-a explorat talentul de arhitect, iar în anii ‘30 a proiectat numeroase clădiri moderniste, șocante pentru peisajul bucureștean al vremii. Inspirat de revoluția lui Le Corbusier și de tendințele funcționaliste care se afirmau, au apărut construcții precum Vila Fuchs (Fuchs Villa) sau Casa Juster (Juster House).

Marcel Iancu a fost cel care a adus spiritul arhitecturii moderne în România (principalul arhitect modernist al Bucureștiului). Între 1922 și 1938 a proiectat în București peste 40 de clădiri, în mare case pentru o familie.

Întoarcerea în Israel, continuarea carierei artistice

În 1941, odată cu legea antisemită din România, Marcel Iancu s-a mutat cu familia în Israel, unde și-a continuat cariera artistică, cu același succes. A devenit unul dintre cei mai importanți artiști ai Israelului, cu 30 de expoziții personale în Tel Aviv, Haifa, New York, Paris, Zürich, Basel, Milano.

După ce a emigrat, nu a mai proiectat deloc locuințe particulare, latură artistică pe care a lăsat-o moștenire doar Bucureștiului. Marcel Iancu a fost un adevărat spirit avangardist, un artist la fel de important pentru arta internațională, precum și pentru arta românească, și o punte de legătură dintre marele și efervescentul Vest și România. În 1953 a consacrat Satul Artiștilor Ein Hod (Ein Hod Artists Village) și a creat Departamentul de Profesori de Artă la Colegiul Oranim.

„După ani de eforturi comune încununate cu succes și de strânsă prietenie, pot spune fără ezitare că orice nouă ediție de Art Safari înseamnă pentru Ambasada noastră un nou imens potențial de colaborare. Dovada stă în proiectele minunate pe care le-am împărtășit: fie că am creat artă cu Hanoch Piven, ori că am celebrat Centenarul Dada cu lucrări uluitoare, sau când am făcut selfie-uri cu piesa centrală expusă de Gili Avissar. Anul acesta am decis să fim și mai ambițioși și să vă invităm să explorați universul lui Marcel Iancu. El nu numai că a definit arta de avangardă din România și Israel, ci a elevat-o la un nivel internațional de notorietate și apreciere. Pentru a ne găsi calea prin complexa lume artistică a lui Iancu, avem onoarea de a o avea drept ghid pe Raya Zommer-Tal. Director al Muzeului Janco-Dada din Ein Hod, Israel, ea revine în România și la Art Safari în calitate de curator al Pavilionului „Marcel Iancu. Reconstruind artele, România-Israel”. Vă invit pe toți să uitați de rutină și să pășiți în universul artistic multifațetat al lui Marcel Iancu”, declară ES David Saranga, Ambasadorul Israelului în România.

„Viața artistului multidisciplinar Marcel Iancu poate fi împărțită în două capitole: primii 46 de ani în Europa, urmați de 43 de ani în Israel. Expoziția din Art Safari cuprinde lucrări din ambele perioade, este prima expoziție cuprinzătoare a celor șaptezeci de ani de activitate artistică, pusă în scenă în țara unde s-a născut. O comparație a lucrărilor din cele două capitole din viața sa ne arată că, deși imaginile pot să fi evoluat, peisajele pot fi diferite, iar colorizarea poate să fi suferit modificări, mâna care ține pensula și linia trasată păstrează semnătura unică a artistului, rămânând neschimbată de-a lungul vieții sale”, susține curatorul Raya Zommer-Tal.

„În dorința de a promova excelența din arhitectura românească, Uniunea Arhitecților din România este implicată, de peste 30 de ani, în descoperirea și promovarea personalității lui Marcel Iancu. Expoziția București, anii 1920-1940: între avangardă și modernism – TNB 1993 (comisari Alexandru Beldiman, Magda Cârneci și Mihai Oroveanu) a fost cea care a evidențiat rolul și importanța avangardei românești în cultura națională. Au urmat Expoziția Centenarul Marcel Iancu 1895-1995, găzduita de MNAR în 1996, (curatori Anca Bocăneț și Dana Herbay), filmul Construct realizat, în 1995, de Sorin Ilieșiu și Mariana Celac, și lucrarea Marcel Iancu, Biroul de Studii Moderne împreună cu Traseul Urban Marcel Iancu (pliant) publicate de Editura Simetria, în anul 2008. Dorim ca expoziția organizată la actuala ediție Art Safari să transmită, alături de informații consacrate, dar și mai puțin cunoscute despre arhitectul Janco, spiritul novator, constructiv și constructivist al autorului, capacitatea sa de a jongla cu meșteșuguri și arte, cu concepte revoluționare și valori perene, cu explozive schimbări de scară de la designul de obiect și finețea detaliului, la marile intervenții la scara urbană”, declară Ileana Tureanu, Președinta Uniunii Arhitecților din România.

„Cea mai valoroasă lucrare a acestei ediții Art Safari este semnată de artistul Marcel Iancu, din colecția Muzeului Național de Artă al României, în valoare de peste 300.000 euro. Mulțumim domnului director Călin Stegerean și întregului personal de profesioniști ai MNAR pentru încrederea acordată Art Safari, dar și partenerilor care fac posibilă această expoziție în România. De asemenea, datorită Uniunii Arhitecților din România, publicul va putea vedea experimentul impresionant pe care Iancu îl realizează în arhitectură și va descoperi influența lui asupra Bucureștiului”, explică Ioana Ciocan, General Manager Art Safari.

Art Safari va putea fi vizitat în perioada 12 mai – 7 august 2022, de luni până joi, în Palatul Dacia-România, din Centrul Vechi al Bucureștiului (str. Lipscani, nr. 18-20). În toamnă, Art Safari se va întoarce cu cea de-a 10-a ediție, cu un nou sezon expozițional de 3 luni. Este pentru prima dată în istoria evenimentului când același spațiu este folosit doi ani la rând, în baza unui parteneriat semnat între Art Safari și Muzeul Municipiului București. Biletele și abonamentele pot fi achiziționate pe https://tickets.artsafari.ro/e.

Despre Art Safari București Art Safari este un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii, aflat sub patronajul Primăriei Municipiului București și UNESCO România și realizat în parteneriat cu Muzeul Municipiului București. Alături de expoziţiile curatoriate, organizate în București sau în străinătate, Art Safari promovează conținut educațional pentru toate vârstele, găzduind inclusiv ateliere de artă pentru copii și tururi ghidate pentru copii și adolescenţi. Partenerul oficial Art Safari este BCR. Art Safari este un eveniment cultural unic în România ca structură, concept și amploare. Art Safari a înregistrat 231.000 de vizitatori în cele 8 ediții de până acum.

Mai multe detalii: www.artsafari.ro.

11
/05
/22

Ajuns la a 9-a ediție, Art Safari va expune lucrări de artă valoroase de Picasso, Dali, dar și artă de patrimoniu semnată de Theodor Aman. Tot în cadrul acestei ediții, publicul va avea șansa să vadă o expoziție dedicată artistului-fenomen de secol XX și creator al primelor construcții moderniste din Bucureștiul interbelic - Marcel Iancu. De asemenea, expoziția celebrei fotografe Barbara Klemm va dezvălui fotografii-document cu Germania de Vest și de Est înainte de unificare, dar și cu România comunistă, iar unul dintre starurile artei românești contemporane, Irina Dragomir, va avea propria expoziție la Art Safari.

11
/05
/22

Instalația interactivă Explorers of the Multiverse este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sunt invitați la un proces de autocunoaștere, atât din perspectiva proprie, cât și prin ochii celorlalți. Instalația poate fi vizitată în cadrul Romanian Design Week, la Combinatul Fondului Plastic din București, strada Băiculești nr. 29, în perioada 13-22 mai. Romanian Design Week, ediția a zecea, este locul în care comunitățile creative și culturale își dau întâlnire, iar vizitatorii pot descoperi cele mai recente expoziții și instalații multidisciplinare.

11
/05
/22

Într-un moment în care curatorul nu este doar inițiatorul unei expoziții, ci un exponent al unor modele de practică creativă și un liant al comunităților artistice în mișcare, Bega Art Prize încearcă să răspundă contextului prin selectarea unui curator care a demonstrat atât implicare reală, cât și viziune. Ediția a patra o are laureată pe Diana Marincu, caracterizată de pasiune, curiozitate și inteligență. Laureații edițiilor precedente ale Bega Art Prize au fost: 2019 | Anca Verona Mihuleț ; 2020 | Sandra Demetrescu ; 2021 | Cosmin Costinaș.

09
/05
/22

Ziua Europei este o sărbătoare anuală a păcii și unității în Europa. Pentru Uniunea Europeană, această zi, sărbătorită pe 9 mai, este de asemenea cunoscută ca Ziua Schuman, comemorând declarația istorică a ministrului de externe francez, Robert Schuman, considerată a fi piatra de temelie a UE. Cu această ocazie, Institutul Cultural Român, prin reprezentanțele sale în străinătate, va organiza o serie de spectacole, concerte, proiecții de film și expoziții.

06
/05
/22

Primul muzeu participativ dedicat pandemiei continuă cu un nou proiect expozițional. După „Identități Fragile” (2021), Muzeul Pandemiei va ilustra drama violenței domestice (re)simțite individual de către femeile din România. „De ce mai stai cu el!?” se va deschide pentru vizitatori în data de 6 mai, începând cu ora 12.00, la sediul ARCUB, Hanul Gabroveni.