Zece artiști internaționali expun la Eastwards Prospectus în group show-ul „Seeing Ourselves Sensing”
https://www.ziarulmetropolis.ro/zece-artisti-internationali-expun-la-eastwards-prospectus-in-group-show-ul-seeing-ourselves-sensing/

Răzvan Anton, Ștefania Becheanu, Pavel Brăila, Karolina Breguła, Radu Cioca, Ištvan Išt Huzjan, Tania Mouraud, Damir Oko, Marilena Preda Sânc şi Mircea Stănescu – o parte dintre artiştii care au avut expoziţii personale la Eastwards Prospectus de la fondarea galeriei, în 2014 – sunt reuniţi acum într-un group show.

Un articol de Liliana Matei|10 mai 2017

Zece dintre artiștii care au avut expoziții personale la Eastwards Prospectus de la înființarea galeriei, în 2014, expun în group show-ul ′Seeing Ourselves Sensing′, deschis în perioada 17 mai – 16 iulie. Răzvan Anton, Ștefania Becheanu, Pavel Brăila, Karolina Breguła, Radu Cioca, Ištvan Išt Huzjan, Tania Mouraud, Damir Oko, Marilena Preda Sânc și Mircea Stănescu prezintă exclusiv lucrări ce nu au mai fost expuse la Eastwards Prospectus (strada Plantelor nr. 50) până acum. Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, expoziția de grup este o ocazie de a explora diverse practici artistice și diverse medii, de la video, sunet și instalație la sculptură, desen și colaj.

Una dintre cele importante voci din arta contemporană franceză, Tania Mouraud este prezentă cu instalația video Once Upon a Time, care a mai fost proiectată, printre altele, pe exteriorul Primăriei din Toronto în timpul Nuit Blanche 2012. Inspirată de basmele Fraților Grimm, artista a mers în inima pădurilor boreale din Canada, dar și în păduri din Franța pentru a filma defrișările și diferitele utilaje din industria forestieră care îi aminteau de creaturi mitice precum căpcăunii. Lucrări video prezintă și alți doi artiști cu o carieră internațională remarcabilă. Karolina Breguła – ale cărei filme aflate la granița dintre artă contemporană și cinema sunt arătate atât în galerii, cât și în festivaluri de film – spune în Photophobia povestea unei funcționare care încearcă în mod discreționar să impună limite asupra celorlalți locuitori din orașul său. Cu filmul Joc. Energia vieții, realizat pentru primul Pavilion al Moldovei la Expoziția Universală (Milano, 2015), Pavel Brăila oferă cea dintâi înregistrare profesionistă a ansamblului Joc, înființat în 1945, jucând dansuri tradiționale moldovenești.

Pentru Ștefania Becheanu, o practică populară străveche devine în instalația sonoră Descântec ocazia de a propune vizitatorilor un demers personal de introspecție și de întoarcere la propriile amintiri. Sonorizarea și ritmul descântecului din instalație recreează experiența acestei practici milenare, care este astfel conservată și arhivată.

1_Razvan Anton_The March

Răzvan Anton, „The March”, 2017, heliografie, pix pe hârtie, 170 x160 cm, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Publicul din București poate vedea pentru prima dată o serie de trei lucrări ce fac parte din cel mai recent proiect al lui Radu Cioca. Cu titlul Fighting Abstract, proiectul, pentru care artistul clujean lucrează cu materiale precum beton și fier, este construit în jurul conștientizării prezenței ca temă de studiu. În premieră sunt prezentate și noi lucrări ale unui alt artist care trăiește și lucrează la Cluj, Răzvan Anton. Heliografia The March face parte din cercetarea vizuală a artistului bazată pe colecția fotografică Minerva, ce constă în fotografii de ziar realizate în anii ’70-’80 de cotidiene clujene, în timp ce Studiu iconografic aparține unei suite de lucrări ale lui Răzvan Anton preocupate de rolul clișeului, al încadrării, al luminii, dar și al înregistrării imaginii ca model de recunoaștere și imprimare a memoriei.

Artiști ale căror cariere se întind pe parcursul mai multor decenii, Mircea Stănescu și Marilena Preda Sânc sunt prezenți în expoziție prin lucrări precum o instalație realizată din bucăți de săpun de mari dimensiuni, fiecare dintre ele gravată cu un alt cuvânt (time, city, dream, trust, hope), și, respectiv, cărțile de artist În Peșteră (1983-1984) și Viul (1993). Cele din urmă fac parte din preocupările Marilenei Preda Sânc pentru life science art, o hibridizare a perspectivei ştiinţifice cu cea artistică din care rezultă o imagerie în care se reflectă „explorarea universului uman/natural în fragment şi în întregul său”, după cum spune artista.

Chestiunile corpului uman și explorarea realităţilor fizice ale acestuia se află în centrul practicii artistice a lui Damir Oko, fie că este vorba despre filmele lui sau despre lucrările pe hârtie care gravitează în jurul acestora. În fotocolajele incluse în expoziție, artistul care a reprezentat Croația la Bienala de la Veneția 2015 transformă corpul uman într-un spațiu critic de reflecție asupra puterii, fragilității sau interacțiunii noastre cu mediul înconjurător. El investighează, totodată, ideea unei „estetici a culiselor”, colajele bazându-se pe fotografii interconectate cu filmul TK.

2_Radu Cioca_Study for the Perfect Gesture

Radu Cioca, „Study for the Perfect Gesture”, 2016, beton și fier, 121 x 145 x 13 cm, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Parcursul expozițional este completat de instalația Nameless Forms, prin care Ištvan Išt Huzjan își continuă demersul de a combina obiecte găsite cu materiale casnice și de construcții pentru a asambla forme noi. Artistul a adunat toate aceste elemente de pe un șantier din Bruxelles, orașul unde locuiește, și le reunește într-o instalație site specific în care componentele ajung să semene cu un grup umanoid.

Eastwards Prospectus este o galerie de artă contemporană cu un program vibrant de expoziții dedicate unor valori confirmate din arta internațională, precum și unor artiști în afirmare, în special din Europa de Est, ale căror lucrări au o putere de fascinaţie la nivel internațional. Înființată în 2014, Eastwards Prospectus are un spațiu versatil de expunere, care permite organizarea simultană a două expoziții sau desfășurarea uneia de amploare pe două niveluri.

Foto (sus): Tania Mouraud, „Once Upon a Time”, 2011-2012, instalație video site specific, HD + sunet 4.1, 9’16’’ (loop), 5+2AP, prin amabilitatea artistei și Eastwards Prospectus

11
/05
/23

Extinction Room (Hopeless.) – instalația audio performativă este alcătuită din înregistrări ale unor specii de păsări pe cale de dispariție, explorând ideea de natură și reprezentarea acesteia pe scena artistică și culturală, într-un moment în care specialiștii de mediu au ridicat puternice semnale de alarmă. Performance-ul este prezentat la București, la Teatrelli, pe 13 mai, de la ora 19.00, grație unei noi colaborări între Goethe-Institut și creart/Teatrelli.

11
/05
/23

MoBU, Târgul Internațional de Artă Contemporană București, își deschide porțile pentru vizitatori vineri, 19 mai, ora 14:00, la Romaero Băneasa și anunță programul de evenimente culturale conexe la care se poate participa în baza biletelor la târg.

28
/04
/23

Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud și Asociația Culturală „Grigore Bradea” vă invită la vernisajul expoziției realizate de Florin Tamba – laureat al Premiului „Grigore Bradea” 2021. Vernisajul expoziției de sculptură are loc vineri, 5 mai 2023, de la ora 18:00, la Muzeul Județean Bistrița-Năsăud. Expoziția va fi prezentată de istoricul de artă Vasile Duda.

27
/04
/23

Finalul lunii aprilie aduce încă două vernisaje în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă. De pe 26 aprilie și până pe 6 iunie, la Kulterra Gallery (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106), se poate vedea expoziția „Călătorii” a artistei Ioana Badea, ce explorează drumuri, și nu destinații, făcute atât cu pasul, cât și cu gândul și între 29 aprilie și 13 mai artistul Bogdan – George Negulescu aduce în spațiul-acvariu din B-dul Carol, nr. 53 expoziția ”Red my mind”.

27
/04
/23

Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Internațional de Arhitectură și Design Concéntrico se va desfășura, în perioada 27 aprilie - 2 mai 2023, în orașul Logroño (Spania), iar România va fi din nou prezentă, cu instalația „Fresaˮ/„Căpșunăˮ, realizată de arhitecta Oana Stănescu. Participarea României la această ediție a Festivalului este susținută de Institutul Cultural Român de la Madrid, partener al Festivalului, cu sprijinul Uniunii Arhitecților din România.