“Zona de interes”. Oroarea e aici
https://www.ziarulmetropolis.ro/zona-de-interes-oroarea-e-aici/

CRONICĂ DE FILM “Zona de interes” (2023), de Jonathan Glazer, este un film aproape conceptual, a cărui forţă e dată de contrastul dintre ce vedem în prim-plan, de o parte, şi ce se întâmplă în plan îndepărtat şi ce auzim pe coloana sonoră, de cealaltă parte.

Un articol de Ionuţ Mareş|13 februarie 2024

Holocaustul e una din temele dificil de abordat în cinema. Iar reprezentarea vizuală a unei asemenea tragedii a dus, de-a lungul deceniilor scurse de la descoperirea lagărelor morţii şi filmările cu cadavrele şi supravieţuitorii, la declanşarea unei ample dezbateri despre etica oricărui demers de acest fel. Sunt puţini autorii de cinema de ficţiune care s-au încumetat la un asemenea subiect, tocmai din cauza dilemelor morale şi artistice (Care e, în fond, cea mai justă abordare? Sau poate că de fapt orice film de ficţiune e sortit să divizeze şi să eşueze, şi doar refuzul de a iniţia o asemenea producţie ar trage apreciere unanimă?).

Însă atunci când au făcut-o, rezultatul nu a trecut neobservat. Anterior s-a întâmplat în 2015 cu “Fiul lui Saul”, al regizorului maghiar László Nemes, care a ales să-şi construiască filmul din perspectiva, limitată, a unui membru al unei echipe (Sonderkommando) de prizonieri evrei obligaţi să execute diverse munci la ordinele gardienilor nazişti de la Auschwitz-Birkenau. Un protagonist pe care camera îl urmărea de foarte aproape, în mişcare şi în cadre strânse. Filmul ne propunea o imersiune în infernul lagărului morţii, însă victimele erau lăsate în plan secund, în flu, sau în afara cadrului, iar oroarea crimelor era sugerată prin coloana sonoră.

Accentul pe sunete este ceea ce apropie “Fiul lui Saul” de “Zona de interes” al lui Jonathan Glazer, ca şi cum doar acest aspect al crimelor de neimaginat nu s-a uzat prin suprafolosire şi e mai ferit de controverse. La fel ca regizorul maghiar, şi cineastul britanic e conştient că imaginile cu victimele Holocaustului sunt atât de prezente în mintea noastră şi în imaginarul colectiv, încât o reconstituire a lor nu doar că nu e necesară, dar ea ar risca să perpetueze seria de reprezentări-clişeu pe care le-a forjat cinematografia mainstream, în principal Hollywood-ul, şi să banalizeze tragedia. Aşa că alege perspectiva criminalului, cu care suntem inevitabil împinşi să ne identificăm într-o anumită măsură (în special prin aspiraţia la o viaţă mic-burgheză tihnită, fără gândul la tragediile care se întâmplă în jur).

Mai exact, “Zona de interes” – cu un scenariu care e inspirat din romanul omonim al lui Martin Amis, dar de care se îndepărtează semnificativ – ne invită să pătrundem în viaţa de zi cu zi a lui Rudolf Höss (Christian Friedel), comandantul lagărului nazist de la Auschwitz, şi a soţiei sale, Hedwig Höss (Sandra Hüller), în perioada în care ei, cei cinci copii ai lor şi câţiva angajaţi ai casei locuiesc chiar lângă sinistrul loc al morţii.

Glazer propune un film aproape conceptual, a cărui forţă e dată de contrastul dintre ce vedem în prim-plan – activităţile şi grijile cotidiene ale familiei – şi ce se întâmplă în plan îndepărtat şi ce auzim pe coloana sonoră, semne discrete şi permanente ale grozăviei care se desfășoară dincolo de gardul curţii şi al grădinii (trenuri care trec în depărtare, coşuri înalte de fum care merg aproape neîntrerupt, ordine strigate în germană, plânsete şi ţipete de groază ale victimelor, câini care latră, focuri de armă).

În plus, uneori ecranul devine, pentru secunde bune, complet negru, alb sau roşu. Câteva secvenţe de noapte, în care vedem cum o fată, localnică, ascunde mere şi pere în pământul de pe şantierele unde ziua sunt aduşi prizonierii evrei să lucreze, sunt redate în imagini alb-negru realizate cu o cameră de filmat termică. În astfel de momente, coloana sonoră e invadată, acaparată, de sunete abstracte, care par a sugera un fel de rău ontologic, concepute de artista britanică Mica Levi (cu care Glazer a mai colaborat la “Under the Skin”, în 2013).

Spre final, când Rudolf Höss pleacă din clădirea din oraş unde tocmai se desfăşurase o petrecere a naziştilor, diegeza e întreruptă de imagini de documentar din prezent cu sălile şi cuptoarele fostului lagăr, astăzi muzeu de comemorare, pentru a marca mai clar conştiinţa contemporaneităţii.

La asta se adaugă şi dispozitivul regizoral atipic, care a implicat că Glazer şi directorul de imagine Łukasz Żal au instalat, în locul în care au filmat, mai multe camere, controlate de la distanţă şi a căror amplasare nu le-a fost dezvăluită actorilor, pentru a crea senzaţia unui spaţiu supravegheat video şi a îndemna, în majoritatea timpului, la o privire rece, cvasi-observaţională, asupra personajelor.

Sigur că toate acestea pot ridica întrebări despre etica opţiunii de a realiza un film atât de intelectualizat şi pe alocuri chiar artsy (fapt sesizabil mai ales în cadrele, atent coregrafiate şi aranjate, în care planul îndepărtat devine mai important), despre un subiect precum Holocaustul (deşi plasat la polul opus, László Nemes a fost la rândul său criticat, pentru abordarea sa imersivă).

Glazer complică şi mai mult dilema, pentru că, la fel ca în filmele sale precedente, face apel la câteva elemente de horror (una din fetele cuplului e somnambulă; băieţii dezvoltă instincte de violenţă; la repetiţia unei orchestre muzicale într-un parc din oraş asistă doi bărbaţi, aparent doi soldaţi desfiguraţi; într-o seară, în timp ce stau în paturile lor separate, cei doi protagonişti, Rudolf şi Hedwig, a căror înfăţişare şi ale căror gesturi disturbă în sine pe tot parcursul filmului, ajung să grohăie – de altfel, toate interacţiunile şi discuţiile lor au ceva grotesc).

Ajungem astfel la paradoxul major pe care îl conţine filmul şi care îl face un obiect artistic sofisticat, potenţial problematic şi, teoretic, mai greu atât de respins vehement, cât şi de îmbrăţişat pe deplin. Reuşeşte deopotrivă să fie perturbator şi să producă plăcere cinefilă. Să inducă sentimente puternice şi, în acelaşi timp, să impună o distanţare critică. Şi, în esenţă, să ambiguizeze poziţionarea lui Glazer: ne invită în casa unor criminali pentru a ne simţi inconfortabil, dar redă oroarea găsită acolo printr-un spectacol sobru al macabrului.

„Zona de interes” poate fi văzut în cinematografe din 16 februarie, distribuit de Bad Unicorn.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.

10
/04
/24

The Rembrandt Art Experience în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, anunță lansarea seriilor de ateliere de artă, dedicate familiei, inspirate de geniul suprarealist Salvador Dalí.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.