Ovidiu Chihaia, muzician: „Acum, fac muzică după sufletul meu“
https://www.ziarulmetropolis.ro/ovidiu-chihaia-muzician-acum-fac-muzica-dupa-sufletul-meu/

Ovidiu Chihaia compune muzică de la vârsta de 16 ani, de când s-a apucat să studieze chitara, instrumentul preferat al liceenilor din toate timpurile. A cântat în multe trupe de punk, iar din 2008 a început să compună muzică pentru spectacole de teatru multimedia: „C’est pas une chanson d’amour“, „Pescarul şi sufletul său“ şi „Pescăruşul. Ultimul Act“.

Un articol de Judy Florescu|20 mai 2014

Ovidiu Chihaia ne-a explicat care este diferența între a compune pentru o trupă muzicală și pentru un spectacol de teatru, ce înseamnă live-ul într-un concert și ne-a spus dacă scena teatrală îl limitează pe un chitarist. Artistul poate fi ascultat cântând live în spectacolul „Pescărușul. Ultimul Act“, de la Teatrul Elisabeta.

Judy Florescu: Să vorbim mai întâi despre începuturile pasiunii tale pentru chitară.

Ovidiu Chihaia: Nu e pasiune, e o întâmplare că am ajuns să cânt la chitară. Am învățat să cânt primele acorduri la 16 ani de la un profesor de sport care era și profesor de muzică. Prima melodie pe care am cântat-o era din zona folk și se numea „Rănitul dintre linii“.

Primul gen abordat a fost folk, așadar…

Profesorul respectiv ne învăța numai folk la orele de muzică. Iar după ore, cei care voiam să facem chitară lucram tot folk, dar nu am făcut mai mult de patru ore cu el. După aceea am învățat singur: de la alți chitariști, de la MTV.

Ai făcut parte din trupa liceului?

Cântam grunge împreună cu câțiva colegi, imitam foarte bine Nirvana, dar nu era o chestie care să fie susținută de liceu. Trupa se numea Pure. Am încercat să mențin acest proiect și după liceu, dar nu am reușit. Am venit în București și nu am reușit să cânt cu nici o trupă de pe aici, pentru că nu-mi plăcea niciuna. Într-o bună zi m-am întâlnit cu un amic care cânta într-o trupă punk și atunci am început să lucrez cu el.

Practic, ai schimbat genul muzical.

Nu era mare schimbare: de la grunge la punk. Ascultam punk din liceu, iar grunge cântam pentru că eram foarte pasionat de Nirvana și de alte trupe din perioada aia.

Iar de la studiul chitarei, ai ajuns să compui.

Nu era neapărat un studiu. Într-adevăr, când eram mic, eram un tip studios, cântam de dimineață până seara. În weekend, când nu mergeam la școală, mergeam în camera mea și cântam la chitară acustică, cumpărată din banii proprii, de la săpat de șanțuri. Și da, de la studiat, între ghilimele, am ajuns la compus, foarte rapid. Practic, de la primele acorduri pe care le-am învățat, am început să compun.

Care a fost prima melodie pe care ai compus-o?

O piesă foarte simplă, în engleză, pentru că atunci eram tânăr și nu voiam să compun decât în engleză. Se numea „Me, alone“. Era o copie după trupele alternative și grunge pe care le ascultam atunci. Am continuat, în paralel, și cu coverurile.

Care a fost primul concert în care ți-ai cântat compozițiile?

La Timişoara, la Festivalul de Underground. Atunci am cântat pentru prima oară propriile piese, în fața unui public. Dar înainte de trupa de grunge am mai avut o trupă de punk, Amalgam, compusă din şapte oameni, patru vocalişti și trei instrumentiști.

De ce aveați nevoie de 4 vocalişti?

Pentru că eram toți prieteni și am stabilit că toți trebuie să facem parte din proiectul ăsta. Nu ne pricepeam foarte bine la compus muzică, dar era un proiect la care mă gândesc foarte des acum. Nu mă gândesc să-l reiau, dar era ceva frumos. Era un punk făcut din sfuflet.

Există multe trupe românești de punk?

Da, foarte multe. A existat o super-mișcare de underground în România, despre care nu se știe. De fapt, lumea nu e interesată de așa ceva. Bucureștiul a fost întotdeauna rock. Ceea ce a însemnat subversiv și underground a fost considerat rock, dar nu e chiar așa.

În Craiova și în Timișoara au fost o groază de trupe foarte faine, iar acum vreau să aduc aminte de Radical din val, Haos, Umbre zidite și Argotic, care îmi plăceau foarte mult. Sunt niște trupe de punk, post-punk, new wave.

Iar de la punk ai ajuns să compui pentru spectacolele de teatru multimedia.

Prima colaborare a fost la „C’est pas une chanson d’amour“, cu regizoarea Carmen Lidia Vidu. Nu este chiar zona mea, dar sunt chestii care îmi plac atunci când fac muzică pentru teatru. Nu aș putea spune exact ce îmi place, dar sunt lucruri care îmi plac.

Cum ai primit propunerea?

Regizoarea mi-a spus într-o zi: „Ce ai zice dacă ai face muzica pentru spectacolul ăsta?“ Și la început am zis nu, ea mi-a spus că s-a potrivi foarte bine cu ceea ce fac, pentru că atunci cântam cu Mes Quins. Se potrivește sin-pop-ul ăsta cu ceea ce m-am gândit eu că e la modă. Atunci voiam să facem niște muzică asemănătoare celei de afară, dar între timp ne-am schimbat și noi. Bine că ne-a venit mintea la cap.

Ce vrei să spui?

Atunci gândeam să fac o piesă cu un sound bun. Acum nu mă mai interesează chestiile astea. Acum fac după suflet, să zicem.

Am lucrat la „Pescarul și sufletul său“, de la Teatrul Odeon. Proiectul acesta a venit după o perioadă destul de lungă în care nu am mai vrut să fac nimic în teatru, nefiind neapărat zona mea, dar la începutul anului 2014 am avut dorința de a lucra din nou în teatru, pentru că nu mă simțeam împlinit prin ceea ce făceam atunci din punct de vedere muzical.

„Pescărușul. Ultimul Act“ este a treia ta colaborare în teatru?

Da, și e primul spectacol de teatru în care cânt live pe scenă și în care mă aflu pentru prima dată pe o scenă de teatru.

Care este diferența între muzica live dintr-un spectacol față de cea dintr-un concert?

În concert faci foarte multe repetiții înainte și te prezinți apoi pe scenă. Se zice că ai interacțiune cu publicul. Dar e diferență într-adevăr între „Pescarul și sufletul său“, în care nu e muzică live, ci o muzică prerandată, acolo poți să stai să te gândești mai mult la ceea ce faci, e mai calculată treaba.

Cred că îmi place mult mai mult muzica din „Pescărușul“. Am avut timp mai mult pentru ea, am lucrat și cu oameni care m-au inspirat. Aici mă refer în mod special la soprana Cătălina Antal, care și-a adus aportul în creația muzicală a spectacolului.

De aceea îmi e mai drag proiectul ăsta pentru că am colaborat cu oameni. Nu-mi place foarte mult să fac muzică singur. A fost foarte interesant pentru mine să fac muzică alături de Cătălina, care studiază la Conservator.

Foto cu Ovidiu Chihaia – Mihai Ilie



09
/05
/18

Symphactory Orchestra împreună cu dirijorul Tiberiu Soare, Camerata Regală dirijată de Daniel Jinga, pianistul Ștefan Doniga și violonista Diana Jipa, soprana Iulia Isaev, tenorul Alin Stoica, violonista Cristina Anghelescu și violoncelistul Octavian Lup, alături de academicianul Răzvan Theodorescu, vicepreședintele Academiei Române oferă un regal în cinstea Zilei Europei, la Casa Artelor 'Dinu Lipatti'.

07
/05
/18

Pianistul Horia Mihail a susținut în perioada 9 aprilie – 7 mai 2018 turneul extraordinar Pianul Călător, cu 18 recitaluri în 17 orașe din țară. Pianul Călător ediția a opta a marcat 100 de ani de la Marea Unire de la Alba Iulia, prilej cu care Horia Mihail a pregătit o serie de piese celebre de Mozart, Beethoven, Schumann şi George Enescu.

05
/05
/18

De 6 ani, JazzTM aduce la Timișoara cele mai relevante nume ale jazz-ului mondial. Iată o parte dintre invitații din acest an.

02
/05
/18

7 zile de festival, 5 zile de concerte în Piața George Enescu,  evenimente conexe zilnice la ARCUB și un nou concurs de jazz la Bucharest Jazz Festival 2018.  Festivalul care aduce în fiecare vară la București legende ale jazzului internațional în concerte și ateliere cu acces liber pentru public, Bucharest Jazz Festival anunță datele și o parte din lineup-ul ediției din acest an.

02
/05
/18

În seara de 4 mai, de la ora 19.00, Radio România şi Goethe-Institut vă invită la concertul „Game Heroes” de la Sala Radio ca să vă convingeţi că jocurile video şi muzica clasică… chiar se potrivesc.

30
/04
/18

‘’Emmanuel Tjeknavorian a prezentat un program solo de o viruozitate care te face să lăcrimezi’’ (New York Times). Considerat de critica muzicală și în egală măsură de public un star în devenire al muzicii clasice, violonistul Emmanuel Tjeknavorian vine la București!

27
/04
/18

Membrii trupei suedeze ABBA s-au reunit după 35 de ani, pentru a înregistra două noi piese, iar una dintre acestea, "I still have faith in you", va fi interpretată cu prilejul unui show televizat la care vor participa avatarurile lor digitale, care va avea loc în iarna acestui an. Agnetha Faltskog, Bjorn Ulvaeus, Benny Andersson şi Anni-Frid Lyngstad nu au mai susţinut în mod oficial niciun concert împreună după ce s-au despărţit, în 1982.

26
/04
/18

Primele zile de mai aduc trei concerte pentru amatorii de post-rock, psych-rock, dar și indie pop, la Control Club! Post-rockerii americani Caspian își încep turneul european la București, joi 3 mai, urmați de britanicii TOY (psych-rock, shoegaze), în 9 mai, și de proiectul belgian Warhaus – o nouă reîncarnare muzicală a frontman-ului cunoscutei trupe Balthazar – în 11 mai.

24
/04
/18

Legendarul muzician reggae, Horace Andy, cunoscut pentru timbrul vocal unic și longeviva colaborare cu Massive Attack, va concerta la București, la cea de-a treia ediție a DokStation Music Documentary Film Festival. Evenimentul va avea loc în 14 septembrie, de la ora 19.00, în Amfiteatrul „Mihai Eminescu”. Concertul va fi precedat de proiecția documentarului Two Sevens Clash: Dread Meets Punk Rockers, regizat de Don Letts. 

22
/04
/18

S-au împlinit ieri (21 aprilie) 103 ani de la naşterea legendarului Anthony Quinn – actor de teatru şi film, regizor, pictor, sculptor şi scriitor, unul din cele mai pitoreşti personaje din istoria filmului. În 1995, la 31 de ani de la premiera producţiei „Zorba Grecul”, filmul care avea să le aducă faima mondială, Anthony Quinn și Mikis Theodorakis, compozitorul coloanei sonore a peliculei amintite, s-au întâlnit, la Munchen, în cadrul unui spectacol omagial „Anthony Quinn 80”.

20
/04
/18

Seria de concerte SoNoRo Conac, ajunsă anul acesta la cea de-a VI-a ediție, va debuta pe 26 aprilie la Palatul Culturii “Teodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și va continua până în luna septembrie, oferind publicului meloman ocazia să descopere minunate conace, castele și palate din România și Republica Moldova.

18
/04
/18

Considerat de mulți drept cel mai mare pianist în viață, Grigory Sokolov (împlinește astăzi 68 de ani!) este un pianist extrem de discret - nu acordă interviuri. În plus este rus, supraponderal, vegan, interesat de științe oculte, refuză să înregistreze într-un studio pentru disc, acceptând doar înregistrarea recitalurilor sale live.

17
/04
/18

Concertul de Gală „I LOVE CEAIKOVSKI”, organizat de Fundația Calea Victoriei și dedicat celui mai mare compozitor rus, magicianul sunetelor și creatorul unor lumi fantastice: Piotr Ilici Ceaikovski, va avea loc luni, 7 mai,  de la ora 19:00, la Teatrul Național București, Sala Studio.

16
/04
/18

Vladimir Jurowski, a fost desemnat „Dirijorul Anului” în cadrul „International Opera Awards”. Dirijorul rus este, începând cu anul 2017, Directorul Artistic al Concursului și Festivalului Internațional „George Enescu”, alături de Președintele Onorific, maestrul Zubin Mehta.

06
/04
/18

TVR 1 a pregătit, pentru săptămâna 5-11 aprilie, o serie de programe speciale dedicate Sărbătorilor Pascale. Printre acestea: Slujba de Înviere, La masa de Paşti cu Iuliana Tudor, Familia Regală – meniuri alese la Castelul Săvârşin sau "Generozitate şi omenie pentru Izolaţi în România" – poveşti cu şi despre românii din cătunele izolate ale României