”Mizerabilii”, povestea unui fenomen uman și teatral
https://www.ziarulmetropolis.ro/mizerabilii-povestea-unui-fenomen-uman-si-teatral/

Realizatorii spectacolului ”Mizerabilii”, jucat în cadrul Galei Absolvenţilor UNATC Master 2017, la Sala Atelier, UNATC „I.L. Caragiale”, vorbesc despre dimensiunea teatrală şi umană a muncii lor.

Un articol de Petre Ivan|26 mai 2017

Dana Rotaru, coordonator proiect „Mizerabilii”:

„În 22, 23, 24 mai, în cadrul Galei Absolvenților Unatc, s-a  jucat „Mizerabilii”, un spectacol-eveniment al Şcolii Masterale a UNATC I. L. CARAGIALE. Studenții-actori Master II, Arta actorului s-au întâlnit cu publicul lor, încheind astfel stagiune completă, în aplauzele unui public entuziast, cald, emoționat.

Experiența „Mizerabilii” a avut o istorie frumoasă. Lucrând cu studenții Master I, la vremea aceea, la Opționalul de Teatru Muzical pe care îl susțin la Unatc, ca lect. univ. dr., i-am condus pe aceştia în modulul de Inițiere în Teatru Muzical. Alături de mine am invitat un specialist în voce: doamna Claudia Măru Hanghiuc, prim-solista Teatrului de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, doctorand al UNATC. Am pornit împreună în această experiență – eu Coordonator Proiect, dumneaei Coordonator Muzical – şi, la finalul a trei săptămâni de pregătire intensă – în vara lui 2016 – am ales proiectul „Mizerabilii”, pe care l-am montat în toamna lui 2016.

Am lucrat o lună şi jumătate cu o echipă excepțională: studenții UNATC Master II, deja, Arta actorului, cărora le-am alăturat câțiva studenți Master I Arta Actorului şi Pedagogie Teatrală, câțiva studenți Licența (An III, Arta actorului) şi câteva tinere actrițe deja absolvente. Am întregit echipa colaborând cu doamna Roxana Colceag, coregraf şi lect. univ. dr. al Unatc, de asemenea, precum şi cu studentele Master II Scenografie, clasa conf. univ. dr. Ştefan Caragiu: Andreea Nistor şi Raluca Alexandrescu. Ele au îmbrăcat spectacolul scenografic şi din punct de vedere costume. Echipa tehnică a fost la înălțime: Andreea Iacomiță,  Diana Păcurar, Radu şi Mihai Mitrea. Mulțumiri speciale artistului Operetei şi specialistului în sunet domnul Marius Mitrofan, pentru ajutor şi suport în reglarea sunetului spectacolului.

„Mizerabilii” în montarea de la Sala Atelier a Unatc este un spectacol de teatru muzical original, după romanul lui Victor Hugo. Pe scenă apare Victor Hugo şi publicul asistă la travaliul naşterii… Mizerabililor. Nu cei din viață, cei din mintea şi inspirația talentatului scriitor. Mizerabilii este povestea unui om obligat să fure o bucată de pâine pentru ca familia lui să supraviețuiască, e povestea unei femei care a renunțat la virtute pentru a-şi creşte copila, este povestea unei lumi care nu mai suportă mizeria, nedreptatea, lipsurile.

Muzica şi performanța vocală se topesc în scenariul doamnei Claudia Măru Hanghiuc – dumneaei a făcut şi traducerea şi adaptarea textului versurilor – şi se împlinesc în traseul regizoral pe care l-am propus actorilor.

_MG_0969

Am lucrat cu trei distribuții, pe unele roluri chiar patru distribuții. A fost un tur de forță şi a meritat orele şi zilele de travaliu. „Mizerabilii” este o montare în premieră la noi. Ştiu că echipa „Mizerabilii” va păstra în suflet această producție, şi echipa Mizerabilii este mare: ea cuprinde fiecare om de pe afiş, dar şi pe Şeful de Departament al Artei Actorului, prof. univ. dr. Tania Filip – care ne-a susținut în toată această perioadă, pe decanul Facultății de Teatru a Unatc, conf. univ. dr. Ştefan Caragiu – care s-a asigurat de bunul mers al repetițiilor şi al premierei din punct de vedere producție, şi pe Rectorul Unatc, conf. univ. dr. Nicu Mandea – care ne-a susținut şi ne susține în dezvoltarea Cursului de Teatru Muzical în Unatc.

Multumim PUBLICULUI care, în stagiunea 2016-2017, a umplut sala Atelier din Matei Voievod 75-77, trăind alături de noi experiența celor 35 de reprezentații cu producția „Mizerabilii”.

Roxana Colceag, coregraf și lect. univ. dr. despre lucrul la „Mizerabilii”

Lucrul meu cu studenții Master II Arta actorului pentru proiectul „Mizerabilii” s-a desfășurat într-un climat relaxat, creativ. S-au armonizat și au reacționat imediat la cerințele de mișcare cerute și conținute în conceptul de spectacol.  De altfel, spectacolul nu necesită coregrafii, ci acea mișcare scenică prin intermediul căreia conceptul regizoral și susținerea vocală să se armonizeze, desfășurând trasee logice și clare, dar și picturale, acolo unde concepția regizorală o cerea.

În lucrul la „Mizerabilii”, de la întâlnirea cu Dana Rotaru, când am discutat în amănunt fiecare scenă care necesita expertiza mea, şi pâna la faza de repetiții de mișcare pentru închegarea scenelor din punct de vedere mișcare, am urmărit fiecare etapă de lucru. Spectacolul s-a împlinit de la o repetiție la alta și de la o reprezentație la alta. Experiența „Mizerabilii” este una benefică echipei, am lucrat frumos împreună şi văd în performanța studenților actori proaspăt absolvenți ai Masterului Unatc de Arta Actorului marele câștig al acestor tineri: cu „Mizerabilii” au dobândit cunoștințele și experiența de a sta pe o scenă de teatru muzical. Sper ca viața teatrală să le ofere şansa dezvoltării și etalării talentului lor și al școlii care i-a format”.

Claudia Măru-Hanghiuc, coordonatorul muzical, despre lucrul la spectacol

”Spectacolul MIZERABILII de la UNATC este un fenomen teatral și uman. Păstrând aproximativ 30%  din genialitatea originalului muzical „Les Miserables”,  am căutat ca traducerea  textelor muzicale alese (doar 19 din 53) să nu fie strictă, exactă, și să păstreze doar ideea, miezul de desfășurare a acțiunii explicată în limba locului plin de spiritualitate, în zona culturală românească. De asemenea, partea originală din acest spectacol este aceea că am scris texte de legătură între numerele muzicale, menite să explice desfășurarea acțiunii prin prisma unui povestitor. Acest povestitor a devenit Victor Hugo, la propunerea regizoarei Dana Rotaru și a tânărului actor-masterand Bogdan Florea. Dezvoltarea scenică a fost un lucru de echipă deosebit, deoarece prietenia care mă leagă de Dana Rotaru m-a făcut să nu simt felul în care a trecut de la obișnuința „locului” în regizarea pieselor de teatru la necesitatea de a face altceva,  acel „je ne sais qoi” specific regiei de music-hall. Și i-a reușit extraordinar prin simplitatea plină de energeie care se degajă din scenă.

Ceea ce a fost, însă, deosebit, a fost munca pentru partea muzicală cu acești tineri atât de talentați în arta interpretativă actoricească, dar neavând cea mai mică idee despre adevărul tehnic ce se ascunde în spatele performanței muzicale de pe… să zicem, Broadway. Pe cât de minunați actori pe atât de ascultători, tinerii Master II UNATC 2017 au dat dovadă de o puternică dorință transformată până la urmă în încăpățânare pentru a munci foarte serios și foarte mult. Ajunsesem ca în afară de cele patru-cinci ore petrecute cu Dana la regie să continue cu alte trei-patru ore cu mine, unde învățau un fel de a cânta atipic pentru ei. Rezultatul însă este uimitor deoarece tot spectacolul este cântat în aceeași tehnică și școală interpretativă, de la respirație și poză de sunet la lacrimile lor când devin brusc personajele unui roman ce a cutremurat o lume întreagă.

Ceea ce spun acum s-ar putea să supere dar sunt deosebit de conștientă că trebuie spus, repetat, subliniat la nesfârșit: UNATC are nevoie de Secția de Music-hall! Școala de Arta Actorului de la UNATC este deosebită. Am lucrat cu mlădițele acestei școli. Dar? Nu înțeleg dacă s-a desființat secția de music-hall: dintr-un dezinteres devenit rea voință, după ce a existat între anii 1998 și 2000, sau dintr-o totală nepăsare a celor ce răspund de spațiul cultural și educațional românesc. Acest spectacol, MIZERABILII, ar trebui să se joace la nesfârșit până când… cineva, nu știu cine, și-ar da seama că generațiile de tineri actori vor să-și dezvolte toate abilitățile, vor să fie actori compleți. Publicul a văzut! Publicul aproape a consumat prin toți porii interpretarea acestor tineri. Specialiștii în muzică și-au făcut cruce (am văzut asta), fiind mai aproape de Dumnezeu pentru a putea înțelege cum a fost posibil ca toți interpreții din scenă să încheie numere muzicale de un patriotism menit să se strecoare în ADN, cu acute precum La și Si din octava a II-a sau Contra DO. Actori!

Păcat că nu avem o lege a sponsorizării care să-i determine, cu adevărat, pe oamenii cu bani să investească în drepturile de autor pentru ca acest spectacol să se poată juca măcar cinci ani cu acești copii minunați, Master II Arta Actorului UNATC 2017 pentru că este un fenomen uman și teatral”.

_MG_0981

INFO

MIZERABILII

după Victor Hugo

Master, anul II, Arta Actorului & Arta Scenografului

Coordonator proiect: lect.univ.dr. Dana ROTARU

Mișcare scenică: lect.univ.dr. Roxana COLCEAG

Coordonator muzical: prim – solist TNOID drd. Claudia MĂRU HANGHIUC

Victor Hugo – Bogdan FLOREA, an II Master

Jean Valjean – Mihai MITREA / Radu MITREA

Javert – Andrei RADU / Alex VOICU / Vlad BĂLAN, an II Master

Fantine – Teodora SANDU / Catinca Maria NISTOR / Cristina JUNCU, an II Master

Marius – Flavius CĂLIN / Alex VOICU / Andrei RADU, an II Master

Cosette – Catinca Maria NISTOR / Theodora SANDU / Irina ȘTEFAN, an II Master

Eponine – Ana Maria IVAN / Cristina JUNCU, an II Master

Thenardier – Iulian BURCIU / Iulian CUZA / Vlad BĂLAN, an II Master

Mme Thenardier – Iulia POPTEAN / Ana Maria POP / Oana MARCU / Ana Maria IVAN, an II Master

Gavroche – Alin POTOP / Andrei NEDELEA

Peștele – Massimiliano NUGNES / Alexandru IORDACHE

Corul – Andreea MERA, Carla MIHAI, Ana-Maria POP (an II Master), Elena SCALEȚCHI, Marina FLUERAȘU, Oana DRAGNEA MĂRCULESCU, Ioana RUFU, Ana-Maria IVAN (an II Master), Flavius CĂLIN (an II Master), Iulian BURCIU(an II Master), Victor Ivan ESPIRITU SANTO, Alexandru IORDACHE (an II Master)

Scenografie și costume: Andreea Diana NISTOR, Raluca ALEXANDRESCU (Master II Arta Scenografului, clasa conf. univ. dr. Ștefan CARAGIU)

Muzica: Claude-Michel SCHÖNBERG

Libret: Alain BOUBILL, Jean-Marc NATEL

Lumini: George ROTARU

Asistent lumini: Diana PĂCURAR

Echipa tehnică: Mitu DUMITRAȘCU, Vali UȚĂ, Mariana TISĂIANU, Eliza MARIN, Eugen BĂNICĂ, Vasile DASCĂLU

Șef serviciu organizare spectacole Master: Rodica GĂUREAN

Sunet: Andreea Iacomiță

Durată: 1h 30ʼ

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.