„Caracatița” sau generația trauma bond
https://www.ziarulmetropolis.ro/caracatita-sau-generatia-trauma-bond/

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatiţa“, care marchează şi prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncţională contemporană, în care părintele se cunoaşte prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur şi, deloc întâmplător, să-şi găsească refugiul în abuzul de substanţe.

Un articol de Adda Mihăescu|30 ianuarie 2024

Cu ilegalizarea consumului, înmulțirea știrilor despre „un alt tânăr drogat la volan”, de la cazul Vlad Pascu încoace, și dezbaterile de Facebook despre generația Z, „cei care o să (ne) plătească pensiile”, care nu vrea să muncească, prima premieră Masca de anul acesta vorbește, pe un limbaj acordat la meme culture, emoji-urile general acceptate sau valori virale, despre o generație de părinți pentru care prioritatea e adesea nefăcutul de râs în școală, cât și despre fiecare „Ce băgăm astăzi?” care ține locul ședințelor de terapie în rândul tinerilor.

Intrând cu aceeași forță în instituțiile de școlarizare în curtea cărora se face bullying și se rulează un pai, precum și într-o familie în care discuția despre amantă e suspendată printr-o pereche de adidași scumpi făcuți cadou sau în dedesubturile unei generații în care apropierea vine din suferințe comune și mărturii făcute pe prafuri, „Caracatița” nu scuză, nici nu acuză.

În schimb, pune carnea pe copii de bani gata cu tendințe suicidale, pe relații adolescentine soldate în avort, pe rețetele psihiatrice care estompează temporar absența unui părinte, pe iubitele mult mai tinere sau pe mame pentru care copiii și afacerile sunt echivalente („Dacă-i scapi din ochi, îți scapă din mână”).

De la copilăria în care polițiștii sunt tratați cu mită și până în pragul bacalaureatului care primează în interesele tatălui, în favoarea unei dependențe deja evidente („Faci ce vrei, mie îmi iei bacul”), spectacolul propune, pe o pantă descendentă a subtilității, o cădere în exces văzută în întregime din unghiul subiectiv al lui David (Dragoș Stoica), copilul-problemă.

Dacă, în prima jumătate a spectacolului, a se haosa pe hardtek în compania elefantului din scenă (căruțul copilului făcut în a doua căsnicie) este suficient cât să sugereze refugiul în consum, a doua parte înaintează fără jenă petreceri la care nu se cade să spui că n-ai mai fumat niciodată, freestyle-uri care țin evidența substanțelor încercate și trip-urile în care măști supradimensionate, mixate cu ecou, repetă acuzele necontrolate livrate în familie sau reiterează concluziile terapiei întrerupte după o ședință.

Cât timp părinții fac partajul la vină, de altfel împreună doar pentru a acuza școala de deraiajele emoționale și notele proaste din istoricul băiatului, este mai curând dealer-ul cel care îl ține de mână pe David, fie și din interese personale, când prea multe linii trase deschid subiectul „vreau să mă omor”.

În contrast cu momentele muzicale, cu disputele soldate cu „Remove Tatăl Lui Călin” din grupul de Whatsapp pentru părinți, cu frânturile de proto-manea sau cu activismul stângaci făcut pe TikTok, mai gălăgios pe ticurile verbale specifice Gen-Z decât este clar în propriul scop, „Caracatița” reușește să rămână un spectacol cât se poate de usturător, fără să taie respirația cu prea multe atacuri de panică, maturizări premature sau comportamente pur autodistructive.

Tonic în reformularea coregrafică (Florin Fieroiu) a zbenguielii din perioada B (Bine) și FB (Foarte Bine), credibil în monoloagele interioare necăutate, dar prevestitoare (dramaturgia semnată de Mara Căruțașu și Catinca Drăgănescu) și dureros în special în așteptarea ca „noi doi, emoji bebe” să se traducă rapid în noi doi, din rău în mai rău.

„Caracatița” este un spectacol care întreabă de ce? înainte să părăsească scena printr-un „Cu mine nu mai ai ce discuta” sau „Eu n-am cerut să mă nasc” atât de familiar familiei  contemporane, care documentează din interior o generație, nu din amintiri cărora li se adaugă câte un gen sau un lame pentru presupusă credibilitate și care decupează hibele parenting-ului modern într-o invitație la mai puțin făcut că plouă la pupile dilatate, maxilare-sertar sau chiar la primele „Le țin pentru un prieten” care argumentează brichetele găsite prin buzunare.

Aproape de casă pentru un adolescent definit de peer pressure, definitoriu pentru un exces atât de alert încât nu apucă să fie trecut la doar o fază și o oglindă pentru fiecare purtător de grijă care, de ochii lumii sau în interes de serviciu, se dezice de responsabilitate, dar în primul rând, o rugăminte la a privi înapoi fără mânie către fiecare suferință necompensată și către fiecare falsă liniște dinainte de after, înainte a deveni ultima.

 

Concept și regie: Catinca Drăgănescu

Dramaturgie: Mara Căruțașu și Catinca Drăgănescu

Muzică și sound design: Andrei Dinescu și Andrei Raicu

Scenografie: Ruxandra Preda

Coregrafie: Florin Fieroiu

Măști supradimensionate: Laura Duică și Cătălina Rudeanu

Lighting design: Andrei Ignat

Video proiecție: Raluca Vasilescu

Distribuție: Voicu Aaniței, Mara Bugarin, Nicoleta Hâncu, Corina Moise, Dragoș Stoica, Ionuț Toader

 

Următoarea reprenzatație va avea loc pe 10 februarie, de la ora 19.00. Biletele sunt disponibile pe mystage.ro.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.