Cinepolitica Extra Time – 25 de ani la căderea Zidului Berlinului
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinepolitica-extra-time-25-de-ani-la-caderea-zidului-berlinului/

Un moment de cotitură din istoria ultimului secol, căderea Zidului Berlinului, este tema celei de-a doua ediţii a evenimentului Cinepolitica Extra Time, care va avea loc între 17 şi 19 noiembrie, la Cinema Elvira Popescu din Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|6 noiembrie 2014

Cinepolitica Extra Time / Seria de proiecții și dezbateri marchează 25 de ani de la prăbușirea Zidului și a simbolicei Cortine de Fier care a împărțit Europa în două. Șase filme și două dezbateri cu istorici, sociologi și politologi vor pune în discuție moștenirea Cortinei de Fier și zidurile ridicate în Europa ultimelor decenii.

Cinepolitica Extra Time va începe luni, 17 noiembrie, de la 18.00, cu o reconstituire unică a împrejurărilor în care un Zid a tăiat Berlinul în două: Up to the Border – A Personal View of the Berlin Wall (Germania, 2012), în regia lui Claus Oppermann și Gerald Grote.

În august 1961, Guvernul Republicii Democrate Germane punea prima piatră pe fundația „celui mai urât monument din lume”, un zid din blocuri de ciment. În stare de șoc, locuitorii au început să filmeze evenimentul. Reunind peste 250 de ore de înregistrări inedite, din arhive private, filmul spune povești incredibile,

Up to the Border - A Personal View of the Berlin Wall

Up to the Border – A Personal View of the Berlin Wall

emoționante despre Zidul Berlinului.

Seara de luni va continua, de la 21:30, cu poveștile șocante a cinci cetățeni est-germani arestați după ce au încercat să fugă din țară, din multi-premiatul Face the Wall / Gesicht zur Wand (2009). Stefan Weinert documentează metodele de urmărire, interogare, tortură și detenție ale STASI, poliția secretă a Germaniei de Est, aplicate pe circa 72.000 de foști prizonieri.

„Filmul lui Stefan Weinert reia povestea din punctul în care o lasă filmul premiat cu Oscar The Lives of Others. Nu are nevoie de decoruri sofisticate, doar de curajul de a-și lăsa personajele să-și spună povestea în ritmul lor”, scrie „Die Zeit”.

Cum a fost posibil?, este întrebarea de la care pornește documentarul lui Ullrich Kasten, It Happened in August. Building the Berlin Wall – Anatomy

Up to the Border

Up to the Border

of a Political Crisis (2001). Într-o dimineață de august, în 1961, Berlinul a fost împărțit în două, cu arma în mână, la ordinul conducerii Secretarului General al Partidului Socialist Unit, Walter Ulbricht.

Mai întâi cu sârmă ghimpată, apoi cu blocuri uriașe de ciment. Exodul cetățenilor spre Vest fusese blocat. Folosind mărturii, documente și imagini din arhive, filmul reia contextul împărțirii brutale a Europei în două și detaliază viața cotidiană a germanilor, în jurul Zidului. „În seria documentarelor despre Zidul Berlinului, acesta merită un loc în top”, scrie „Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Filmul va fi proiectat marți, 18 noiembrie, de la 18.00.

Cinepolitica Extra Time este un eveniment „off season” al Festivalului Internațional de Film Cinepolitica. Evenimentul este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, cu sprijinul Ambasadei Germaniei la București.

Foto: Cinepolitica Extra Time – cinepolitica.ro

04
/08
/14

Într-o noapte de 4 spre 5 august, 1962, murea o actriță care n-are nevoie de nicio prezentare: Marilyn Monroe. În ultimul său interviu, spunea că „adevărata frumuseţe şi feminitatea nu pot fi create artificial şi n-au vârstă”.

02
/08
/14

De pe 8 până pe 23 august, Caravana Filmelor NexT se opreşte în parcuri, pe pajişti, în grădini sau pieţe centrale în opt oraşe din ţară. Spectatorii vor putea viziona în aer liber o parte din cele mai bune scurtmetraje văzute de-a lungul timpului în sălile de cinema în cadrul Festivalului de Film NexT.

02
/08
/14

Nu se întâmplă zilnic să stai într-o cameră luxoasă în hotelul Corinthia din Londra și să ți se aducă pe tavă vedete de la Hollywood, să le întrebi cam ce vrei tu, iar ele chiar să ți se răspundă. Îi aștept pe James Gunn, regizor, Dave Batista, Chris Pratt (Zero Dark Thirty), Vin Diesel (Fast and Furious), Zoe Saldana (Avatar), Karen Gillan, actori.

01
/08
/14

Prezentat în cadrul secțiunii competitive “Un certain regard” la Cannes 2014, cel de-al patrulea lungmetraj regizat de Asia Argento, “Incompresa”/ “Misunderstood”, va fi proiectat în premieră la Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL, la București.

01
/08
/14

Moartea celebrului cascador Szobi Cseh i-a îndurerat pe actorii şi regizorii români care au aflat vestea în această dimineaţă. “A fost un artist adevărat, un camarad desăvârşit. Calcula totul exact. A făcut din profesia asta o adevărată artă", a spus Ion Besoiu, despre fostul său coleg.

31
/07
/14

Mai mulţi regizori de la Hollywood, între care Quentin Tarantino, Christopher Nolan şi JJ Abrams, vor să salveze ultima fabrică Kodak, ce produce peliculă pentru filme, informează online.wsj.com.

30
/07
/14

Actriţa Maria Dinulescu a declarat, marţi, la un eveniment organizat la Institutul Cultural Român, că nu şi-a dorit succes şi nu-l doreşte în continuare şi a afirmat că, dacă primeşte o audiţie şi trebuie să lucreze la ea, este ,,cea mai fericită", precizând că trăieşte ,,visul ei american".

29
/07
/14

CRONICĂ DE CARTE. Recent apărut la editura IBU Publishing, volumul „Un studiu al cinematografiei germane”, de Maggie Hoffgen, este o foarte utilă și la îndemână introducere în istoria și variațiile estetice și tematice ale uneia din cele mai spectaculoase și instabile cinematografii, din păcate puțin cunoscută de publicul larg din România.

29
/07
/14

 Evenimentul „Cinema în aer liber” se va desfăşura timp de şase săptămâni în perioada 5 august-14 septembrie, în Parcul Alexandru Ioan Cuza - Insula Pensionarilor (acces din str. Baba Novac), unde vor fi proiectate cele mai bune 12 filme europene şi de autor ale momentului, precum şi o selecţie de filme clasice îndrăgite şi apreciate de publicul cinefil.

27
/07
/14

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE. Deși parte a unei posibile cinematografii a disperării apărute în anii ’90, „Privește înainte cu mânie” (1993), în regia lui Nicolae Mărgineanu, găsește un suflu diferit, un echilibru între realismul crud în care este surprinsă actualitatea și portretizarea plină de înțelegere a românilor din tranziție.