Conacul Petre P.  Carp celebrat cu un nou concert SoNoRo Conac
https://www.ziarulmetropolis.ro/conacul-petre-p-carp-celebrat-cu-un-nou-concert-sonoro-conac/

La finalul lunii, pe 30 iulie, ora 19:00, va avea loc un nou concert SoNoRo Conac la Conacul Petre P. Carp de la Țibăneşti. Acesta este cel de-al doilea concert SoNoRo la Țibăneşti, primul având loc acum şapte ani, când conacul fusese recent retrocedat şi se afla într-o stare avansată de degradare.

Un articol de Petre Ivan|26 iulie 2019

Anul acesta, concertul SoNoRo Conac revine pentru a celebra evoluția spectaculoasă a conacului Petre P. Carp, reabilitarea sa și transformarea într-un important centru cultural și meșteșugăresc pentru comunitate şi pentru publicul larg interesat de promovarea patrimoniului cultural.

Programul concertului de la Conacul Petre P. Carp va cuprinde lucrările de  Ludwig van Beethoven, Reinhold Glière, George Enescu și Edward Elgar în interpretarea unor muzicieni consacrați, precum Valentin Șerban, vioară, Răzvan Popovici, violă și Ella Bokor, violoncel.

Intrarea este liberă, pe bază de rezervare la: [email protected] sau 0741.190.470, iar după concert invitații sunt așteptați și la un cocktail.

Ansamblul conacului Petre P. Carp, monument istoric de importanţă naţională cuprinde conacul şi parcul Petre P. Carp, anexele gospodăreşti, mausoleul familiei Carp şi biserica Duminica Tuturor Sfinţilor. Ansamblul este o mărturie unică de coerenţă pentru organizarea socio-culturală din Moldova secolului al XIX-lea.

Clădirea Conacului Petre P. Carp este amplasată în grădina reşedinţei, actualmente parc, şi este concepută încă de la primele faze de construcţie într-o relaţie strânsă cu vecinătatea imediată şi cea a peisajului şi geografiei locului.

Moşia de la Ţibăneşti a aparţinut familiei Carp încă din sec. al XVII-lea când armaşul Carp Lungul o cumpăra de la vistiernicul Enache, în anul 1646.

Conacul Carp a fost construit în jurul anului 1820, de către Ion Carp, având subsol, parter și un etaj. Pivniţa conacului ocupă parţial perimetrul construcţiei şi are o vechime mai mare de 1820 atestată atât de sistemul constructiv folosit, cât şi de materialul pus în operă.

Întors de la studiile din Berlin, Petre P. Carp înfrumusețează domeniul și amenajează un parc în jurul conacului. În 1905, Petre P. Carp adaugă un al doilea etaj peste cele două niveluri existente și o terasă mare. În parcul conacului se află mausoleul familiei Carp, construit în stil neogotic, după planurile inginerului francez Gustave Eiffel. În 1949 domeniul trece în proprietatea statului comunist și abia în 2007 conacul este retrocedat familiei Sturdza în stare avansată de degradare.

Proiectul de arhitectură a început în 2008, într-o casă monument istoric în stadiu de ruină – conacul Petre P. Carp si a mizat pe recuperarea acestei proprietăţi prin modalităţi de reciclare creativă, pe o schimbare de funcţiune, din reşedinţă în centru de studiu pentru meserii tradiţionale şi arhitectură.

Astfel a fost generat proiectul „Batem fierul la conac!”, numele sub care coexistă o şcoală continuă de fierărie adresată în mod gratuit localnicilor din Ţibăneşti (Iaşi), o suită de workshopuri de meşteşuguri tradiţionale şi tehnici experimentale adosate Conacului Carp şi o colecţie de obiecte create în acest context.

Odată cu Centenarul Petre P. Carp ne amintim cu nostalgie de seratele muzicale de la conacul Carp, de colaborarea pe tărâm muzical între pianistele Cella Delavrancea şi Sevastia Carp, care ştiau să transforme locul într-un spaţiu de reverie, să bucure şi să anime viaţa timpului.

Totodată tradiţia fanfarei locale perpetuată până în prezent şi un trecut în care muzica era pretext de întâlnire, sunt motive suficiente pentru ca în anii care vin, conacul Carp şi satul cultural Ţibăneşti să redevină unul dintre locurile de întâlnire predilecte pentru studiul sunetului, pentru muzicieni şi admiratorii lor.

„Cum poate fi folosit un monument istoric degradat?, Cum poate fi reintegrat în viaţa comunităţii?, Cum se rezolvă problema proximităţilor?, Care sunt politicile pentru patrimoniu care se pot desprinde din acest studiu de caz şi care pot fi preluate şi folosite în alte situaţii?, Cum creezi circuite economice stabile?, Cum educi noile generaţii în problematica patrimoniului?, Cum intersectezi satul şi oraşul? iată câteva preocupări ale proiectului de restaurare-regenerare” –  Alexandra Mihailciuc, coordonatoarea Proiectului Cultural “Batem fierul la conac!”

Revenirea grupului Sonoro marchează un moment important din istoria conacului, tranziţia către o stare în care locul poate oferi treptat, spaţii pentru desfăşurarea unor activităţi culturale diverse în atât de interesanta întâlnire între rural şi urban.” declară arhitectul Şerban Sturdza, iniţiatorul Proiectului Cultural “Batem fierul la conac!” şi proprietarul ansamblului.

În cel de-al șaptelea an SoNoRo Conac, ne întoarcem pe urmele primei ediții, moment în care am cântat la Conacul Petre P. Carp din Țibănești. Astăzi, s-a creat o efervescență înfloritoare în jurul conacului, mulțumită celor de la „Batem fierul la conac!” și domeniul a prins viață odată cu seria de ateliere organizate în satul cultural Țibănești. Ne bucurăm să celebrăm acest progres fantastic printr-un concert luminos de muzică clasică și vă invităm să aflați istoria acestui monument istoric, ce a fost integrat în viața comunității, care acum oferă un exemplu pentru alte clădiri de patrimoniu aflate într-o stare tristă, de deteriorare și care au nevoie de noi pentru regenerare.” – Răzvan Popovici, inițiatorul turneului SoNoRo Conac.

Seria de concerte de muzică de cameră SoNoRo Conac va continua până pe 15 septembrie după următorul program:

12 septembrie Muzeul de Istorie Teodor Cincu din Tecuci, jud Galați

15 septembrie Conacul Ion Ghica de la Ghergani, jud Dâmbovița

Programul complet al seriei de concerte și mai multe detalii despre SoNoRo Conac sunt disponibile pe: conac.sonoro.ro

SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc.

***

Despre SoNoRo Conac În 2013, Asociația Sonoro a pus bazele unui nou proiect – SoNoRo Conac- ce își propune, prin asocierea muzicii cu opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect,  atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României.

SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural.

Foto: SoNoRo Conac – Alexandra Mihailciuc

31
/10
/22

Cu ocazia Zilelor Culturii Sinti şi Roma la Bucureşti, Dotschy Reinhardt, Sinteza – descendentă a marei legende de jazz Django Reinhardt, vine sâmbătă, 12 noiembrie 2022, la ARCUB.

25
/10
/22

Miercuri, 26 octombrie 2022, de la ora 17.00, la Muzeul „Casa Mureșenilor” din Brașov, vă invităm la Recitalul de la ora 5. Evenimentul va fi susținut de Mădălina Bourceanu - soprană, Nicoleta Chirilă - soprană, Aurelia Florian - soprană, Valentina Mărgăraș - soprană, Silvia Micu - soprană, Sonia Hazarian - mezzosoprană, Alexandru Aghenie - bariton, Marian Rește – bas-bariton. La pian îi va acompania Simona Patriche. Prezintă: Simona Manole.

25
/10
/22

Publicul este așteptat miercuri, 26 octombrie, la Teatrul Naţional "Radu Stanca" din Sibiu la spectacolul de teatru-jazz "Aproape Înger", în cadrul Sibiu Jazz Festival 2022, o reprezentație ce a rezultat din întâlnirea mai multor orizonturi artistice ce au generat o frescă modernă a realităților pe care omul le trăiește într-un cuplu.

25
/10
/22

Ultima săptămână din luna octombrie aduce pe scena Operei Naționale București titluri celebre din repertoriul universal precum „La Bohème”, „Povestirile lui Hoffmann”, „Peer Gynt & Carmina Burana”, „La Traviata”, dar și „Podul”, o seară de operă româno-bulgară, dedicată împlinirii a celor 30 de ani de prietenie, cooperare și bună vecinătate între Republica Bulgaria și România.

24
/10
/22

Artiștii Filarmonicii „George Enescu” doresc să se prezinte în fața publicului în recitaluri și concerte tematice. Demersul se dorește și unul de popularizare a muzicii clasice în rândurile celor interesați să se apropie de un univers sonor fascinant.

24
/10
/22

Luni, 24 octombrie, de la ora 19,00, publicul român are întâlnire cu soprana Laura Tătulescu şi cu pianista şi compozitoarea Ana Giurgiu-Bondue la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, Sala „George Enescu”. În deschidere: lansarea oficială a albumului „Silence”, reunind înregistrări realizate de cele două muziciene în studiourile Radio România, în luna august.

21
/10
/22

După reprezentații inedite, la sfarșit de octombrie, pe scena unor festivaluri de jazz cu tradiție, precum Sibiu Jazz Festival și Ploiești Jazz Festival, Orchestra Națională de Jazz a Franței, aflată într-un tuneu național in România, după o absență de aproape 30 de ani, va susține un concert extraordinar la Palatul Bragadiru din București.

20
/10
/22

În cadrul proiectului Musiques Créatives de France, între 27 octombrie și 1 noiembrie, Orchestra Națională de Jazz a Franței revine în România într-un tuneu la Ploiești (27 octombrie, Filarmonica „Paul Constantinescu”, la Ploiești Jazz Festival), Sibiu (28 octombrie, Filarmonica de Stat, la Sibiu Jazz Festival) și București (1 noiembrie, Palatul Bragadiru).