CRONICA de TEATRU. Class, o meditație cu mai multe teme

Unul dintre cele mai frumoase şi intime spectacole care poate fi văzut pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti la Sala Atelier, „Class”, poartă semnătura inconfundabilă a regizorului Felix Alexa.

Un articol de Georgiana Ene|9 Mai 2019

Piesa scrisă de Iseult Golden și David Horan reprezintă o meditație cu mai multe teme asupra timpului în raport cu familia, școala și educația, astfel că subiectul pe care îl propun cei doi autori este câte se poate de actual și legat de acestea. Cei doi oameni de teatru scriu și montează piese originale și adaptări după piese clasice.

Textul montat pe scena Naționalului bucureștean a obținut în 2018 marele premiu la Fringe Festival din Edinburgh precum și premiul pentru „Cea mai bună piesă de teatru a anului 2018”, decernat de Writers Guild of Ireland.

Premisa de la care se pornește, triada profesor – elev – părinte, ar putea oare reprezenta cheia succesului în educație? Răspund acestei întrebări cu o sinceritate, deloc stângace, actorii aleși de Felix Alexa, și el însuși, într-o demonstrație în care  sentimentele sunt atât tandre, cât și raționale, iar adevărul se cerne de minciună și eliberează într-o montare intensă, dar nu excesivă, și în care suspiciunea naturală se răspândește până la final.

Discursul autorilor e orientat către replici și personaje fără de care „Class” ar rămâne doar un text pentru o meditație solitară. Grație lor și viziunii regizorale, aceasta devine materie teatrală maleabilă, valabilă nu doar acum, ci și peste niște ani, posibil în nenumărate interpretări critice și versiuni diferite jucate pe diverse scene. Cu siguranță se pot descoperi multe teme în textul celor doi, dar în spectacolul montat de Felix Alexa există trei calități marcante: este o piesă actuală, este cumplit de aproape de noi și vedem o montare excepțională. Acestea reprezintă și punctele de susținere ale reușitului spectacol din toate punctele de vedere, prin simplitatea izbitoare și complexitatea dezvăluită printre rânduri.

Acțiunea piesei se desfășoară într-o sală de clasă, cu alfabetul pe perete, în care cuvintele sunt scrise cu creta pe tablă, cu bănci și manuale pe catedră, imaginate foarte bine de Andrada Chiriac. Toate acestea pot provaca reacții diferite atunci când părinții Brian și Donna (iubiți din școala generală și despărțiți de curand) sunt convocați de către profesorul McCafferty să discute despre dificultățile pe care le întâmpină Jayden la școală, alături de colega lui, Kaylie. Subiectul este tulburător de frumos și explorează multe dintre problemele de clasă, educație și impactul acestora asupra copiilor.

Brian și Donna – Gavril Pătru și Alexandra Sălceanu – își compun rolurile și își asumă în egală măsură complexitatea acestora reușind să transmită emoția problematică a școlii și a condiției sociale: inferiori profesorului McCafferty – impecabil Richard Bovnoczki: simplu, matur și echilibrat – sunt puși față în față, fiecare parte disimulând o latură mai puțin plăcută.

Felix Alexa a surprins foarte bine aceste două componente și condiționări ale succesului educației, cu atât mai mult cu cât cei doi elevi din piesă sunt speciali, ei având probleme cu alfabetizarea. Ecuația profesor – elev – familie – profesor este rezolvată elegant și face mai mult decât să explice că în cazul unui eșec (nu neapărat al elevului) de vină sunt ambele părți.

Frumusțea spectacolului stă în simplitatea, corectitudinea și delicatețea cu care este construit: scenele sunt curate, interpretate ireproșabil și tăiate în momentele potrivite – pentru susținerea tensiunii dintre persoanje în derularea secvențială, pe muzica excelent aleasă, de altfel parte importantă din emoția pe care o transmite. De asemenea, spectacolul are prospețime, datorată textului recent scris, dar mai ales celor doi actori în rolurile dificile ale copiilor de nouă ani: Jayden – copilăros, sensibil, victimă a conjuncturii cotidiene, cât și a talentatei studente la actorie, Sandra Ducuță, (aflată la cea de-a doua colaborare cu regizorul) marcată de suferința despărțirii părinților, apropiată de bunică, nemulțumită și tristă atunci când trebuie să plece să locuiască cu mama ei.

Problematica școlii, a elevului, a părinților, a numeroaselor condiționări referitoare la performanța în învățare este subiect permanent în analiza actului didactic, ale realităților și relațiilor ei interne sau externe ale acestuia. Viziunea contemporană, promovată deseori de mass media, cu privire la responsabilii privind educația copiilor, se centrează exclusiv pe școală, pe profesor, uitând să fie aduse în discuție calitatea materialului uman, particularitățile individuale biologice, sociale, reprezentate de elevul însuși, cât și de rolul părinților și al familiei.

Mesajul pe care îl transimte spectacolul ar putea fi: construiți-vă în funcție de copil, respectiv elev, pentru că el este mai important, mai mult decât altceva. Formula poate părea excesiv părtinitoare, univocă și chiar nerealistă, care ține mai ales de o aspirație, legitimă poate, de a trece în plan secund factorii pretinși de importanță secundară, doar pentru câștigul prezumtiv pe care l-ar avea elevul, ca privilegiat al raporturilor din această triadă.

De aici e posibil să existe tentația focusării pe elev, pe capacitățile lui, pe informare, pe formare și pe schimbarea acestei perspective, lasând impresia că nu interesează aproape deloc rolurile celorlalți participanți la actul educativ. Ceea ce reușește Felix Alexa în montarea propusă este interesul și susținerea celorlalți actori ai educației – profesor și părinte, și responsabilizarea lor, conștientizarea și stimularea energiilor pozitive, creatoare în egală măsură și  rezultatul acestei interacțiuni: elevul – tânărul adapat și performant profesional și social.

„Class” de Iseult Golden și David Horan

Traducere: Andrei Marinescu

Regie: Felix Alexa

Scenografie: Andrada Chiriac

Ilustrație muzicală: Felix Alexa

Distribuție: Richard Bovnoczki, Gavril Pătru, Alexandra Sălceanu, Ciprian Nicula, Sandra Ducuță

25
/05
/19

În perioada 29 mai – 2 iunie 2019, va avea loc cea de-a patra ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Idiș – TES FEST, cu ocazia aniversării de 71 ani a Teatrului Evreiesc de Stat, sub această titulatură, și a 143 de ani de la înfiinţarea primului teatru profesionist de limbă idiș din lume în România, la Iași, în anul 1876, de către scriitorul și artistul Avram Goldfaden.

24
/05
/19

Pe 7, 8 și 9 iunie de la ora 19:00, Happy Cinema București prezintă un film documentar dedicat artistului Paul Gauguin, care a lăsat totul pentru a-și urma inspirația primitivă ce l-a influențat să reinventeze pictura occidentală.

24
/05
/19

Joi 22 mai, ARCUB a găzduit conferința de presă premergătoare unuia dintre cele mai importante evenimente culturale din România și din Europa de Est: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), care anul acesta va include 540 de evenimente din 73 de țări, 3.300 de artiști și 75 de spații de joc. Motto-ul FITS 2019 este „Arta de a dărui”.

24
/05
/19

S-au împlinit, zlele trecute, 27 de ani de la premiera filmului (cu un succes fenomenal) „Basic Instinct“, una dintre cele mai controversate pelicule din istoria cinematografiei din cauza violenţei groteşti şi a sexualităţii explicite.

23
/05
/19

Cartea „Cronica unui negustor de sânge” (traducere din chineză și note de Luminița Bălan) a fost publicată la Editura Humanitas Fiction.

23
/05
/19

Un moment unic pentru cultura europeană! Pe 25 mai 2019, publicul român poate asista, în direct, la o dublă aniversare excepţională: Opera de Stat de Viena – Wiener Staatsoper – își sărbătorește cei 150 de ani de la inaugurare cu o nouă versiune a lucrării lui Richard Strauss, „Die Frau ohne Schatten / Femeia fără umbră“, creaţie centenară în acest an.

23
/05
/19

Luni, 27 mai, începând cu ora 11,00 și marţi, 28 mai 2019, începând cu ora 11,00, Teatrul „Stela Popescu” anunţă casting pentru proiectul MĂTRĂGUNA, adaptare după Niccolo Machiavelli, în regia lui Alexander Hausvater, la sediul Teatrului – Palatul Național al Copiilor, Sala Studio.

23
/05
/19

Artmark Historical Estate, singura companie de consultanță imobiliară din Româniaspecializată în promovarea și tranzacționarea de proprietăți istorice și artistice, a lansat noulcatalog, ediția Primăvară 2019. Catalogul cuprinde peste 40 de proprietăți istorice șicontemporane și o insulă din Delta Dunării. Cel mai scump imobil este un palat de peste 10 milioane de euro.

22
/05
/19

Opera Națională București prezintă duminică, 26 mai 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Nuntalui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poartă semnatura lui Alexander Rădulescu, scenografia a fost realizată de către Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrău. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorașcu.

Page 1 of 79712345...102030...Last »