Dabija, despre bătrâneţe – „Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin” / Premieră pe ţară, la Naţionalul ieşean
https://www.ziarulmetropolis.ro/dabija-despre-batranete-variatiuni-pe-modelul-lui-kraepelin-premiera-pe-tara-la-nationalul-iesean/

Alexandru Dabija semnează regia spectacolului „Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin”, aducând-i împreună în lumina reflectoarelor pe Călin Chirilă, Doru Aftanasiu, Ionuţ Cornilă şi Radu Homiceanu.

Un articol de Petre Ivan|18 februarie 2015

 Alexandru Dabija, regizorul spectacolului ariaţiuni pe modelul lui Kraepelin „Mi se pare firesc să încep ceva despre Alzheimer cu «mi-aduc aminte»… Eu mi-aduc aminte. Tu, nu. Mi-aduc aminte de un text care m-a fascinat acum mulţi ani. O piesă de teatru de David Mamet: «Duck Variations». Doi bătrâni stau pe bancă, în parc, se uită la raţele de pe lac şi vorbesc. Am vrut să fac spectacol cu textul ăsta şi nu am putut…”

Actorii de o anumită vârstă cu care regiworul şi-a dorit să lucreze nu mai rezistau la cantitatea uriaşă de text şi la numeroasele nuanţe care trebuiau respectate, în timp ce actorii care ar fi putut, tehnic, să joace, erau prea tineri, mărturiseşte Dabija care, în cele din urmă, nu a reuşit să fac spectacolul.

De curând însă,  Alexandru Dabija a dat peste textul lui Carnevali, text care i-a readus entuziasmul de atunci, mai ales că este vorba despre „un text Dabijafoarte bun şi nu trebuie neapărat jucat de oameni foarte bătrâni”.

Traducerea este semnată de Sorana Lupu, iar scenografia, de Dragoş Buhagiar. Video design – Andrei Cozlac, asistent regie- Delu Lucaci, asistent scenografie- Ioana Smara Popescu.

Bătrâneţea este o temă care mă bântuie de mic. În tinereţe eram fascinat de bătrâneţea extremă ca de un spectacol, nu ştiam de procesele degenerative, de Alzheimer. Acum sunt interesat de ce mi se întâmplă mie, de cum e cu omul când îmbătrâneşte. Am stat în ultimii ani în preajma şi printre tineri. Tinereţea nu este un merit, aşa cum bătrâneţea nu este o boală. E plin de tineri paralizaţi de neputinţă şi e plin de bătrâni proşti ca noaptea – Alexandru Dabija

„Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin” va avea premiera joi, 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala „Teatru Cub” a Naţionalului ieşean.

Foto: Alexandru Dabija, Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin – Teatrul Naţional din Iaşi

09
/10
/13

CRONICĂ DE TEATRU Despre ce ne vorbeşte Omul care a vazut moartea? Pentru a ne răspunde acestei întrebări, Teatrul Naţional din Bucureşti ne invită să pătrundem în miezul unui spectacol tragi-comic, care se joacă pe scena iluziilor existenţiale – un tărâm dominat de dorinţa de putere şi înavuţire.

09
/10
/13

Premiera spectacolului „Omul cu chitara“ de Jon Fosse, în regia lui Mihai Măniuțiu şi cu Marius Bodochi în rolul principal, va deschide a doua ediție a Festivalului de Teatru şi Arte Performative Teatru pe Drumul Sarii de la Turda. Evenimentul va avea loc între 16-18 octombrie.

08
/10
/13

Heiner Müller şi-a definit dramaturgia ca o muncă a memoriei şi a reconcilierii cu morţii, o invocare a acestora, o înregistrare împotriva uitării, mai ales prin spectacolul Hamletmachine, care va avea premiera la Teatrul Naţional din Iaşi, pe 10 octombrie.

08
/10
/13

CRONICĂ DE FILM Malavita: O familie criminală, noua joacă postmodernă a francezului americanizat Luc Besson, este un film tarantinesc ceva mai puţin sângeros şi cu un umor negru al cărui principal defect este că nu-şi testează propriile limite.

07
/10
/13

După un week-end plin, în care Ernest et Célestine a încălzit toate inimile din sală iar selecţia lui Michael Helmerhorst a pus la încercare limitele spectatorilor la The Night of the Trashbin Treasures, Animest 2013 continuă.