Dan Rădulescu, actor: „Mi-ar plăcea ca tinerilor să li se acorde un vot de încredere“
https://www.ziarulmetropolis.ro/dan-radulescu-actor-mi-ar-placea-ca-tinerilor-sa-li-se-acorde-un-vot-de-incredere/

Dan Rădulescu vorbeşte despre actoria în mediul independent, despre conflictul dintre generaţii şi despre profesorii care i-au influenţat modul de gândire.

Un articol de Judy Florescu|14 septembrie 2014

NOUA GENERAȚIE DE ARTIȘTI Pe Dan Rădulescu (29 de ani) îl puteți vedea la Teatrul Metropolis în spectacolele Opposites Attract și Nevestele vesele din Windsor, la Arcub în Vițelul de aur, la Teatrul de Comedie în Avarul Îndrăgostit, …escu, O scrisoare pierdută, Stăpânii rulotei, Factorul uman, dar și în spațiile teatrale independente, în producții precum Cupluri, Cineva ca tine, Bullets over Lipscani, Julius Cezar, Operele complet prescurtate ale lui William Shakespeare, Forma lucrurilor, Te iubesc!!! Te iubesc??? și Prestăm servicii artistice.

La cine te-ai gândit atunci când ai construit personajul regizorului din spectacolul „Prestăm servicii artistice”?

Dan Rădulescu în spectacolul "Prestăm servicii artistice"

Dan Rădulescu în spectacolul „Prestăm servicii artistice”

Eu am auzit mai mulți oameni care au diverse metode, cum ar fi: își aleg o persoană reală pe care și-o închipuie în situația aceea sau își imaginează în ce zodie ar fi personajul pe care îl joacă. Am auzit și chestia asta, dar eu nu fac așa. Eu pornesc de la premisa textului și de la situația pe care textul o propune și personajul se naște din conflictul acela pe care încerci să-l redai. Așa ajung la rezultatele exterioare, mai degrabă pornind de la problematica textului. Pur și simplu, tipul acela de ceartă care bate înspre comic sau înspre penibil m-a dus la tipul ăsta de manifestare.

Jucați acest spectacol la Godot Cafe-teatru. Cum reacționează oamenii de acolo?

Sunt un pic mai dispuși la interacționare, sunt un pic mai comunicativi. În seara asta, de pildă, au fost niște momente unde noi eram obișnuiți ca sala să reacționeze cu replici, iar ei au fost un pic mai cuminți decât cei de la Godot, care sunt mai dezinvolți.

Cu ce te aștepți să plece oamenii în urma vizionării acestei comedii?

Cu un mesaj legat de toate dedesubturile meseriei noastre. Să guste un pic din culisele creării unui spectacol de teatru, adică să vadă ce discuții se nasc între regizor și actori, între actorii-colegi. Nu știu dacă se poate desprinde neapărat o morală pentru un neprofesionist din asta, dar cred că e interesant de observat fenomenul.

Spuneai că personajele din spectacol  nu sunt reale, dar iată că situațiile sunt.

Unele dintre situații îmi sunt și mie cunoscute, în sensul că m-am întâlnit și eu cu ele prin teatru. Mă refer la comunicarea dintre actori de diferite generații. Mi se pare că e o mare problemă la noi lucrul ăsta. Cel puțin din punctul meu de vedere, există o prăpastie foarte mare între actorii de o anumită vârstă și de un anumit calibru și cei tineri. Nu e foarte legată breasla actoricească. Mi se pare că fiecare își vede propriul interes. Cred că ar trebui să gândim cu toții  lucrurile în perspectivă și să vedem că ajutându-ne unii pe alții ne facem bine tuturor, în ultimă instanță.

Ce interes ar avea actorii mai în vârstă să nu vă ajute pe voi, tinerii?

Hai să te întreb invers: ce interes ar avea să ne ajute?

Din câte văd există tot felul de roluri pe teatru, deci nu văd unde ar fi concurența.

Eu mă refer acum la lucruri pe termen lung, cum ar fi creșterea unui grup de actori tineri. În momentul de față fiecare se zbate pe cont propriu și nu cred că asta are o perspectivă foarte bună pe termen lung. Teatrele trebuie să-și crească o echipă a lor, iar pentru asta trebuie să ai grijă de niște tineri și le dai un vot de încredere, să le acorzi niște roluri, niște partituri.

Acum, mai mult sau mai puțin, ei sunt luați în măsura în care este nevoie și de ei, dar nu cred că reflectorul e pus pe ei sau, oricum, nu în foarte multe cazuri. Rareori vezi câte o piesă în care să-ți dai seama că ea a fost pusă în scenă în special pentru acești doi tineri actori foarte talentați, pe care nu îi știe foarte multă lume, dar un teatru a vrut să-i scoată la rampă. Eu nu am prea văzut cazuri din acestea în ultimul timp. Degeaba spui că nu vine nimeni din spate, dacă nu investești în cei tineri. În plus, eu nu cred că tinerii anulează în vreun fel meritul celor deja consacrați.

Dan Rădulescu în spectacolul „Operele complet prescurtate ale lui William Shakespeare”

Ce fel de roluri ai vrea să joci? Într-un interviu spuneai că nu ai vrea să fii catalogat ca actor de comedie și atât.

În general nu vreau să fiu băgat într-o oală și să nu mai fiu scos de acolo, indiferent care e categoria. Aș vrea să îmi păstrez curiozitatea asta de a încerca mereu lucruri noi și nu aș vrea să mă cantonez într-un anumit stil. Florin Zamfirescu mi-a spus o chestie în facultate, că nu e bine să-ți dorești anumite roluri, pentru că lucrurile evoluează natural și rolurile vin când trebuie să vină.

Cum se face distribuirea rolurilor într-un teatru de stat?

Depinde. Dacă trupa teatrului respectiv are suficienți actori cât să acopere plaja de roluri din piesa aceea, nu prea se face casting, pentru că interesul oricărui director este să folosească trupa lui. Dar dacă există câte un rol pentru care nu se găsește un actor din teatru se anunță casting sau se folosesc colaboratorii care au mai lucrat în teatrul respectiv. Eu până acum am dat probă pentru toate rolurile pe care le-am obținut.

Care sunt beneficiile unui actor independent ca tine, în afară de faptul că își poate alege proiectele ?

Beneficiul numărul unu pe care îl auzi în toate părțile este că nu ai o slujbă de la 9 la 5, unde te duci la același birou și vezi aceiași pereți. Din punctul meu de vedere, un beneficiu este că mereu cunoști oameni noi. Nu e mereu aceeași distribuție, chiar dacă ai niște colaboratori stabili. Mie îmi place asta foarte mult pentru că mi se pare că asta te menține viu, faptul că intri în contact cu altă lume, cu alți oameni și că poți să variezi lucrurile.

10298640_10203927667415873_9039312363536217168_o

Dan Rădulescu în spectacolul „Cupluri”

De unde ai dobândit această relaxare pe care o afișezi pe scenă, dar și la interviuri?

Să nu confundăm relaxarea cu nesimțirea. Eu am un tip de relaxare foarte smerită. În nici un caz nu consider că mi se cuvine ceva, adică sunt recunoscător pentru tot ce se întâmplă. În toate interviurile amintesc de Adrian Pintea, pentru că el a avut o influență foarte mare asupra mea. El ne-a ocrotit într-un fel foarte special, în sensul că nu a fost doar un profesor sau un pedagog, el se numea pe el antrenor.

Ne-a insuflat un soi de încredere în noi înșine, adică ne-a inoculat ideea asta că meseria o faci pentru că ai vrut și nu trebuie să uiți niciodată. Dacă ai vrut să faci meseria asta înseamnă că îți face plăcere și că este un lucru pozitiv și plin de iubire pe care îl faci, și atunci nu are rost să fii cramponat. E ca și cum ai săruta o fată, îngrozitor de stresat. De ce s-o mai faci, dacă e un stres?

Spune-mi un gând pentru public.

Un prim gând pentru public: îi mulțumesc. Cei care vin la spectacolele mele sunt niște oameni care îmi transmit iubirea lor și asta mă ajută foarte mult.

foto: Oana Monica Nae, Alexandra Pașca

video: Judy Florescu

20
/03
/13

În numărul de primăvară, Esquire România a adunat într-un dosar lecţii de viaţă de la oameni din „Categoria grea“. Printre ei, regizorul Alexander Hausvater, actorul Sean Penn, scriitorii Salman Rushdie şi Jonathan Coe. Iată ce putem învăţa de la aceste personalităţi

06
/03
/13

Ilinca Goia împlineşte astăzi 44 de ani şi 20 de ani de carieră. Şi în fiecare zi îşi împlineşte visul de a fi pe scenă, chiar dacă joacă în teatrul instituţionalizat, la Teatrul Naţional din Bucureşti, la Teatrul Metropolis sau într-un teatru-cafenea din Centrul Vechi

18
/02
/13

Publicaţia „Variety“ a scris că „Luminiţa Gheorghiu reuşeşte un veritabil tur de forţă“ în filmul „Poziţia copilului“. „The Hollywood Reporter“ a plusat, spunând că actriţa „străluceşte în rolul unei mame posesive ce începe să se precipite atunci când fiul ei adult accidentează un copil“. Regizorul Cristi Puiu crede că Luminiţa Gheorghiu ar merita un Oscar, […]

11
/02
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Într-o după-amiază întunecată de ianuarie am ajuns la Teatrul Apropo, un nou spaţiu neconvenţional al teatrului independent, unde talentele actoriceşti şi regizorale se conturează în voie. Astfel, am văzut piesa Night on Earth de Jim Jarmusch în regia lui Dragoş Muşoiu, din a cărui distribuţie face parte Alexandru Bogdan (27), a cărui […]

04
/02
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Diana Iarca (25 de ani) este actriţă la Teatrul Notarra din Bucureşti şi creatoarea primei piese de teatru despre binecunoscuta reţea de socializare, intitulată Feisbuc. Absolventă a Liceului de Arte din oraşul Buzău, secţia actorie, Diana Iarca explică alegerea facultăţii cu acelaşi profil: “Am dat la facultatea de teatru fiindcă nu am […]

28
/01
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Ionuţ Niculae (20 de ani) este unul dintre actorii din distribuţia filmului „Rocker” regizat de Marian Crişan, care a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la San Sebastian în septembrie 2012, film care în România va avea premiera pe 23 februarie. Tânărul actor entuziast şi dedicat meseriei, pentru care se […]

04
/01
/13

Deşi extrem de ocupat, Dan Lungu a avut amabilitatea de a îmi rãspunde la câteva întrebãri legate de parcursul literaturii în România. Scriitorul a deschis porṭile artei larg pentru toṭi cei care doresc sã afle câte o pãrticicã din marele univers al creaṭiei.      Andrada Vãsii: în primul rând felicitãri pentru selecṭia de la […]

19
/12
/12

Leonard Ancuṭa face parte din literatura tânãrã- de pluton. Diferenṭa constã în mesajul sãu- a pãrãsit plutonul şi a ieşit în faṭã. Elegant. Cu succes. In bãtaia opiniei cititorului. A avut amabilitatea de a vorbi despre cel mai rapid roman, la a cãrui scriere a participat, dar şi despre mesajul catarhic al artei, despre cititori, […]

04
/12
/12

Compozitorul George Balint a fost prezent de curând la Bruxelles, în cadrul Festivalului „World Music Days”cu lucrarea „Din demult” cântată de reputatul ansamblu coral „Aquarius”,  dirijat de Marc M. De Smet.   J. F. : Ce ar trebui să ştie orice ascultător despre compoziţia dumneavoastră „Din demult” ? George Balint: Se pleacă de la ideea […]