Despre „Treapta a noua”
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-treapta-a-noua/

Se joacă la Teatrul Bulandra din Bucureşti spectacolul „Treapta a noua” (în adapterea scenică a Ancăi Maria Colţeanu), după un text de Tom Ziegler, cu actriţele Manuela Ciucur, Catinca Maria Nistor, Oana Ștefănescu şi Adela Bengescu.

Un articol de Andrei Crăciun|20 ianuarie 2019

Treapta a noua de la Bulandra este un spectacol aparte în peisajul teatral bucureștean (a nu se confunda cu Treapta a noua care se joacă la Unteatru, despre care vom scrie în curând).

Întâi de toate, textul lui Ziegler este dur, dar îndurabil. Povestea e așa: o mamă, fostă alcoolică, încearcă să reia firul legăturii cu fiica ei care are acum șaisprezece ani. Firul a fost întrerupt în noaptea în care mama alcoolică a fost internată cu mulți ani în urmă.

Treapta a noua este aceea în care alcoolicii, în procesul de vindecare, trebuie să le ceară iertare tuturor celor cărora le-au greșit. Nu e ușor să scrii o piesă de teatru despre suferința oamenilor scufundată în alcool, nu e ușor nici să scrii despre speranțe cu aripile amputate, despre visele celor la început și despre nostalgia și amintirile șterse ale celor care sunt mai aproape de ultima cortină. Ziegler reușește să nu decadă definitiv în patetism și evită și să fie moralist. Textul său este o performanță în sine.

În al doilea rând, energia pe care o dau cele patru femei de pe scenă (mama, fiica, o prietenă de-a mamei, vindecată și ea de alcoolism și o adolescentă rebelă) este specială. Spectacolele în care joacă exclusiv femei sunt speciale. În cazul de față, actrițele reușesc să împletească strălucit experiența Manuelei Ciucur și Oanei Ștefănescu cu energia tinerească a Catincăi Maria Nistor și Adelei Bengescu (de urmărit cu atenție și fără îngrijorare parcursul acestor tinere!).

E unul dintre acele spectacole care te lasă cu sufletul răvășit, fiindcă îți pune în fața ochilor oglinda unor întrebări îndelung evitate. Nu e un spectacol ușor, nu e însă nici unul dintre acele spectacole care te zdrobesc (spectacole rusești – le numesc eu).

Pe scurt, e o tragicomedie de toată frumusețea. Nu-i lipsește umorul, dar nici greutatea.

Treapta a noua este – cum v-ați dat deja seama – o răscruce.

Treapta a noua este aceea în care alcoolicii, în procesul de vindecare, trebuie să le ceară iertare tuturor celor cărora le-au greșit. Nu e ușor să scrii o piesă de teatru despre suferința oamenilor scufundată în alcool



24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.

18
/04
/24

Astăzi, la Sibiu, a avut loc conferința de presă care prezintă programul spectacolelor celei de-a 31-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul conferinței, Constantin Chiriac, președintele FITS şi directorul TNRS, a anunțat publicarea programului spectacolelor ediției din acest an și punerea în vânzare a biletelor, începând de mâine, 19 aprilie.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.